Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indexering i Win10 - söker ej i filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-08-12 19:58

I min Win7 installation på jobbet var det inga problem med att söka på ORD i filer. Snabbt och smidigt precis som på MacOS. Men nu efter uppgradering till 10:an får jag bara träff på sökningar i filnamn. Indexeringsfunktionen är inställd på att söka i filer och den "indexering har slutförts". Trots det fungerar det inte. Hur får man ordning på detta???

Tack på förhand!

Barnens datorer har haft allt från XP till 7 och nu 10. Har aldrig någonsin märkt att man "snabbt och smidigt" hittar någonting i utforskaren vid sökning. Vare sig innehåll eller filnamn. Kaffepaus brukar vara det som gäller. Men är det någon som vet om det vet hur man gör väntar även jag på svar!

Prova med att göra om indexeringen, http://www.winbeta.org/news/how-rebuilding-yo....

Gör det någon skillnad om du väljer att söka i dokument t.ex.? Default-sökningen är bara bland appar tror jag.

https://support.microsoft.com/en-us/help/1719...
http://www.windowscentral.com/how-search-file...

Senast redigerat 2016-08-12 23:36
Ursprungligen av keptang:

Default-sökningen är bara bland appar tror jag.

Så utomordentligt fånigt. Inte heller har jag sett någon knapp eller annan inställning vid sökningen så att man kan ändra detta. Visserligen har jag inte aktivt letat, men det borde ju _åtminstone_ funka ungerfär som i senare versioner av OSX (även om det numera inte är lika lättförståeligt att ställa in sökning i filer/filnamn som i gamla 10.6 – vila i frid).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-08-14 11:52

Tack för svar!

Ska prova att ta bort och göra om indexeringen på måndag. (såvida jag inte gjorde det tidigare)

Som sagt, i Windows 7 fungerade det perfekt, precis som spotlight i MacOS. Det ställer till det för mig för jag har nu lite svårt att hitta de filer jag behöver. Det är ju inte alltid man har gett filer för innehållet perfekta namn, om ni förstår. Windows är för förblir ett skitsystem. Punkt.

Senast redigerat 2016-08-14 12:02

Det går att söka i Utforskaren/Explorer också.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-08-14 12:03
Ursprungligen av keptang:

Det går att söka i Utforskaren/Explorer också.

Funkar det för dig i 10:an? Både i sökfältet vid "start" och i "utforskaren"?

Ursprungligen av planB:

Funkar det för dig i 10:an? Både i sökfältet vid "start" och i "utforskaren"?

Japp.
Kanske är något knas med din indexering ändå?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-08-18 08:02

Jag har fått det att fungera nu. Men inte 100% pålitligt.

Vid sökning på sökfunktionen i aktivitetsfältet (vid startknappen) söker den ju på filnamn först och sedan måste man aktivt klicka på dokumentsymbolen för att få träffar inuti filer. Jag kan tycka att det default borde vara tvärt om, att man aktivt filtrerar bort för många träffar genom att begränsa det till filnamn. Resultatet är i varje fall inte helt pålitligt, vilket Win10 också varnar för. Söker jag i utforskaren får jag bättre resultat, av något anledning.

Ursprungligen av planB:

Jag har fått det att fungera nu. Men inte 100% pålitligt.

Vid sökning på sökfunktionen i aktivitetsfältet (vid startknappen) söker den ju på filnamn först och sedan måste man aktivt klicka på dokumentsymbolen för att få träffar inuti filer. Jag kan tycka att det default borde vara tvärt om, att man aktivt filtrerar bort för många träffar genom att begränsa det till filnamn. Resultatet är i varje fall inte helt pålitligt, vilket Win10 också varnar för. Söker jag i utforskaren får jag bättre resultat, av något anledning.

Kanske är det samma logik som att Kontrollpanelen finns i två versioner i Win 10? Dels den svårnavigerade men kompletta "gamla hederliga" med apfula ikoner från Win 3.1/95, dels den nya förenklade med Win 8/10-utseende där inte alla inställningar finns med.

1
Bevaka tråden