Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iPhone utan SIM-kort

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-08-06 13:19

Har övertagit min hustrus avlagda 4S och tänkt använda den här hemma som musikmaskin och medialur. Har nu återställt den men när jag skall ha igång den igen så vill den ha ett simkort. Måste jag ha ett simkort i luren för att den skall gå igång? Vill ju bara ha den på wifi. Har en padda här hemma utan sim och det fungerar ju bra.
//a

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-06 13:22

Men det är väl en med enbart wifi, eller hur?

Du måste stoppa in ett SIM-kort för att aktivera den. Sen kan du plocka ur det.

Stoppa i ett sim, aktivera, ta ut sim.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-08-06 13:28

Måste det då vara sim kort från den operatör hon använt tidigare? Det står något om att det skall var ett "giltigt simkort utan PIN-kodlås". Alla sim har väl en pinkod eller?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-08-06 13:31
Ursprungligen av frazze:

Men det är väl en med enbart wifi, eller hur?

Nä, det är en padda med plats för simkort. Visserligen några år gammal..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-08-06 13:38

Då kommer du inte förbi SIM-kravet. Men gör som @keptang beskriver - enkelt. Och jag tror att du har glömt bort att du aktiverade din iPad på samma sätt, fast det kanske var länge sedan. Såvida inte Apple har lagt till detta krav med SIM-kort på senare versioner av iOS.

iPad behöver inte simkort för att aktiveras.

iPhone har det som krav.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-08-06 13:44

Tack för alla svar!! Skall testa.

Jag använde till exempel ett mobilt bredbands-SIM från en iPad till att aktivera min senaste iPhone, innan jag fick rätt SIM till den. Funkade bra, kunde även använda det till allt utom att ringa, men det gör man ju inte så ofta ändå.

Jag hade PIN på det dessutom, men det funkade ändå.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-08-08 14:13

Gick in på Telenorbutiken förklarade problemet (luren var tydligen operatörslåst) och fick ett oladdat kontantkort gratis.
Så nu är allt igång!
//a

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-08-09 00:16

Eftersom tråden heter som den gör kan jag bidra med mitt svar på frågan om man försöker återställarn en gammal telefon, och behöver ett SIM-kort.

Förutsättningar
Jag fick en gammal iPhone 4 och tänkte den kunde vara bra att ha till något.
Jag har en iPhone 6.
Dessa har olika storlekar på SIM-korten. Ett fungerande SIM-kort krävs för att väcka en återställd iPhone till liv.

Åtgärder
Jag tog ut mitt pyttelilla SIM-kort ut min iPhone 6 och stoppade det i hållaren som är tänkt för det större. Jag tejpade på ovansidans för att hålla det på plats. Lite pilligt var det och några försök gick åt södern. Men på tredje eller fjärde försöket hamnade SIM-kortet rätt och den gamla telefonen väcktes till liv.

Nu används den till allt möjligt. Musikbärare till bilen, ditio till uterummet, en av två 3D-kameror samt en del annat.

1
Bevaka tråden