Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ElCapitan Server

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-30 11:16

Jag kör en Macmini (2010) som Server, bl a DNS som enbart pekar på min router.
Jag har fiber med (tyvärr) dynamiska IPnummer. Så jag måste gå in och ändra i MasterRecord på NS (ClouDNS) varje gång jag får ett nytt IPnummer (händer bara vid längre avbrott).
Sedan uppdateringen till senaste Server (har inte numret nu, maskinen är avstängd), har DNS strulat på mitt LAN. Gör jag en "dig" på mitt domännamn ser det rätt ut. Men gör jag ett "ping" på samma domännamn visar den ett gammalt IPnummer som jag inte har längre. Det gör att mitt mailprogram (Apple Mail) inte går till rätt maskin, utan letar efter det gamla IPnumret.
Jag har nu slagit av maskinen, ska slå på den senare, och ej ha DNS-tjänsten påslagen, får se om det hjälper. Ska bara vänta tills TTL har gått ut. Den används mest som VPNserver.
Någon som sett samma fel?

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2016-07-30 22:25

Nu blev jag lite nyfiken. Vågar du lämna ut domännamnet för lite felsökning ? Eller du kanske redan har slagit av allt med DNS ?

Lite offtopic, men ändå inte.
Är lite sur på Karlstads stadsnät att de inte inför IPv6 som borde ha varit infört för minst 5 år sen. Då hade vi sluppit de dynamiska IP som kan ställa till lite om man har en server hemma. Karlstads stadsnät påstår att det inte finns någon efterfrågan. Trams… det gör det visst… (ja, jag har tjatat på dem). PTS borde kräva att samtliga stadsnät och IPS levererar IPv6 innan året 2016 går ut. Nätverksutrustning som stödjer IPv6 finns sedan minst 10 år tillbaka. Inte all nätverksutrustning stödjer DDNS.
Med IPv6 hade vi sluppit dynamiska IP och kenjon sluppit sitt problem!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-08-05 10:39
Ursprungligen av stralis:

Nu blev jag lite nyfiken. Vågar du lämna ut domännamnet för lite felsökning ? Eller du kanske redan har slagit av allt med DNS ?

Det var en av min leverantörs (bredband2.com) DNSer som stod fel. Nu har de fixat det, så allt verkar OK nu....

1
Bevaka tråden