Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa via apple.se, applebutik eller annan återförsäljare.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ska köpa en ny mac-dator inför universitetsstudier i höst och skulle vilja ha lite tips av er "mac-erfarna" på vad för typ av dator jag ska köpa samt vart.

Är ganska inställd på en MacBook Pro 13" då det känns som jag får mer för pengarna än en Air, viktskillnaden är minimal medan prestandan är betydligt bättre för samma pengar.

Det jag undrar mest över är vart jag ska vända mig vid köpet?

Har ju som sagt MacForum, mediamarkt osv. här i stan men är även en hel del i Helsingborg där jag har en Macbutik. Är det något speciellt jag ska tänka på?

Lämna gärna lite tips till en helt okunnig blivande mac-are!

Jag brukar främst handla av Apple för att de har bra support. Möjligt att tex MacForum har det också, vad vet jag. Se bara till att få med din studentrabatt.

Ursprungligen av chammar91:

Hej!

Ska köpa en ny mac-dator inför universitetsstudier i höst och skulle vilja ha lite tips av er "mac-erfarna" på vad för typ av dator jag ska köpa samt vart.

Är ganska inställd på en MacBook Pro 13" då det känns som jag får mer för pengarna än en Air, viktskillnaden är minimal medan prestandan är betydligt bättre för samma pengar.

Det jag undrar mest över är vart jag ska vända mig vid köpet?

Har ju som sagt MacForum, mediamarkt osv. här i stan men är även en hel del i Helsingborg där jag har en Macbutik. Är det något speciellt jag ska tänka på?

Lämna gärna lite tips till en helt okunnig blivande mac-are!

Handlar du från Apples webb får du med ett par trådlösa Beats-lurar + studentrabatten. Upp till dig om du tycker det är en awesome deal eller inte

http://www.apple.com/se-edu/shop

Ursprungligen av chammar91:

Är ganska inställd på en MacBook Pro 13" då det känns som jag får mer för pengarna än en Air, viktskillnaden är minimal medan prestandan är betydligt bättre för samma pengar.

Det får man definitivt. Bra tänkt.

Gör en sökning på prisjakt så kan du spara en hel del pengar. Vet iofs inte hur stor studentrabatten är hos apple.

Edit: rabatten verkar vara 6% + ett par trådlösa beats (om man gillar sånt).

Sen snackas det ju om nya modeller i höst, men du kanske måste köpa nu innan terminen börjar och då är det ju inte mycket att göra åt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det får man definitivt. Bra tänkt.

Gör en sökning på prisjakt så kan du spara en hel del pengar. Vet iofs inte hur stor studentrabatten är hos apple.

Edit: rabatten verkar vara 6% + ett par trådlösa beats (om man gillar sånt).

Sen snackas det ju om nya modeller i höst, men du kanske måste köpa nu innan terminen börjar och då är det ju inte mycket att göra åt.

Aaah det känns ganska vettigt.

Är det någon som har ett "hum" om när den nya modellen kommer? Är normalt motstånadare till att köpa något precis före ny release.

Ursprungligen av chammar91:

...Är det någon som har ett "hum" om när den nya modellen kommer?...

Datorsläppen har varit ganska oregelbundna de senaste åren, tycker jag, så det är svårt att komma med förutsägelser.

Bästa stället att hålla koll på är nog MacRumors Buyer's Guide. Deras rekommendation på MacBook Pro är "Don't buy - Updates soon". http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Min gissning är runt oktober.

Senast redigerat 2016-08-05 10:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-14 11:55
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Handlar du från Apples webb får du med ett par trådlösa Beats-lurar + studentrabatten. Upp till dig om du tycker det är en awesome deal eller inte

http://www.apple.com/se-edu/shop

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Edit: rabatten verkar vara 6% + ett par trådlösa beats (om man gillar sånt).

Jag har för mig att rabatten via Mecenatkortet är ytterligare några procent bättre än Apples egna studentrabatt, ca 10% på datorer, kolla här:
https://mecenat.com/se/mobile/apple

Ursprungligen av chammar91:

Hej!

Ska köpa en ny mac-dator inför universitetsstudier i höst och skulle vilja ha lite tips av er "mac-erfarna" på vad för typ av dator jag ska köpa samt vart.

Är ganska inställd på en MacBook Pro 13" då det känns som jag får mer för pengarna än en Air, viktskillnaden är minimal medan prestandan är betydligt bättre för samma pengar.

Det jag undrar mest över är vart jag ska vända mig vid köpet?

Har ju som sagt MacForum, mediamarkt osv. här i stan men är även en hel del i Helsingborg där jag har en Macbutik. Är det något speciellt jag ska tänka på?

Lämna gärna lite tips till en helt okunnig blivande mac-are!

Hej!

Jag har bara goda erfarenheter av Apple Store (Täby). Trevliga, återköp utan krångel samt Iphone utbytta till nya vid ett par tillfällen utan något strul. Anser att den känslan och tryggheten är värda det något högre priset på produkterna där.

Ursprungligen av chammar91:

Hej!
Ska köpa en ny mac-dator inför universitetsstudier i höst och skulle vilja ha lite tips av er "mac-erfarna" på vad för typ av dator jag ska köpa samt vart.
Är ganska inställd på en MacBook Pro 13" då det känns som jag får mer för pengarna än en Air, viktskillnaden är minimal medan prestandan är betydligt bättre för samma pengar.
Det jag undrar mest över är vart jag ska vända mig vid köpet?
Har ju som sagt MacForum, mediamarkt osv. här i stan men är även en hel del i Helsingborg där jag har en Macbutik. Är det något speciellt jag ska tänka på?
Lämna gärna lite tips till en helt okunnig blivande mac-are!

Vänta tills Apple släpper nya produkter i höst, eller köp en modern PC som HPs Spectre-ultrabook. Att köpa något från Apple som det ser ut idag är att kasta pengarna i sjön eftersom du betalar ett högt pris för väldigt gammal teknik.

1
Bevaka tråden