Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrämma liv i en gammal Macbook Pro från 2010?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal Macbook Pro 13 tum från 2010: 2.4 GHz, Intel Core 2 Duo, OS X El Capitan med 4GB RAM och en 250 GB HD (ca 50 GB ledigt utrymme). Använder bara datorn till att surfa och sammanställa texter så har egentligen inga höga krav på hårdvara. Problemet nu är dock att datorn blivit ruskigt seg vid framförallt inläsning och scrollning av websidor då det lilla hjulet kan stå och snurra i minuter och inte sällan krashar webläsaren (har testat Chrome, Safari och Firefox). Nu till min fundering: har jag ett mjukvaruproblem eller börjar datorn helt enkelt bli för trött för uppgiften?

Om det sistnämnda stämmer tänkte jag ge mig på en uppgradering och sitter då och fundera på 2x4 GB Crucial DDR3 1066 SODIMM samt eventuellt en SSD-drive där jag förstått att Samsung 850 EVO skulle kunna vara ett bra val? Är det någon idé att ge sig på en sådan här uppdatering eller är loppet kört för gamla bettan? Alla synpunkter mottages tacksamt, kanske finns det ett bättre och mer kostnadseffektivt sätt att lösa det på? Eller andra rekommenderade komponenter? Tack på förhand.

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2016-07-31 23:21

En bra plan

Har en macbook pro från 2008 som jag uppgraderat med SSD och 8 Gb minne. Den funkar kalas som andradator. Jag nöjer mig med med OS 10.9.5, Mavericks på den.

Lycka till!

Släng i en SSD så har du en ny dator. Har själv en MBP 13" från 2011 som fungerar utmärkt med en SSD i.

Håller med, nöj dig med att uppgradera till ssd-disk, kommer göra hela skillnaden, speciellt som du inte använder tunga program och därför inte behöver uppgradera ramminne. Eventuell formatering av datorn samtidigt som du byter disk tycker jag är länpligt.

Ursprungligen av pmarriott:

Släng i en SSD så har du en ny dator. Har själv en MBP 13" från 2011 som fungerar utmärkt med en SSD i.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-02 13:07

Har en MBP 15" från 2009 och exakt, en ny SSD och 6 GB RAM istället för 4 och det går fint.
Ihop med ett nytt batteri så kostade kalaset 5.000:- ink. moms
Bara kör

Ursprungligen av homesick:

...Ihop med ett nytt batteri så kostade kalaset 5.000:- ink. moms...

Ursäkta lite offtopic... Men det där låter dyrt. Valde du en väldigt stor SSD?

Ursprungligen av Guldhönan:

2x4 GB Crucial DDR3 1066 SODIMM samt eventuellt en SSD-drive där jag förstått att Samsung 850 EVO skulle kunna vara ett bra val?

Min sambo har en likadan dator som du och hon uppgraderade den med just de komponenterna du funderar på. Absolut störst skillnad gjorde SSD:n som t.ex. sänkte uppstartstiden från 3-4 minuter till ~15 sekunder. Så min rekommendation är att börja med att stoppa in en SSD och känn efter ifall det funkar tillräckligt bra för dina behov

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-08-02 16:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ursäkta lite offtopic... Men det där låter dyrt. Valde du en väldigt stor SSD?

Jag lämnade in den till ett företag här i Helsingborg och de skulle sätta in en Samsung EVO på 256GB, nytt 2GB RAM, nytt batteri, ordentlig rensning inuti, kylpasta på processorn och allmän lookup av datorn...
Tyckte det var värt, kan inte fixa det själv. Tog det på företaget och det blir en bra kostnad och så.

1
Bevaka tråden