Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att välja ios, android eller båda.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, vi är en familj på fem personer med blandad dator/telefon miljö. Då det är jag som får hålla i alla trådar med konton backupp mm så tänkte jag kanske renodla i foran av enheter.

Då barnen och jag har andriod mobiler (jag har s7 edge, sämsta telefonen jag haft) och mest ipads så får jag köpa många program flera ggr. Vi har alltid haft macar hemma så ios borde te sig naturligt, men då barnen inte alltid är försiktiga så har de fått ha android mobiler.

Jag tror att det jag skulle sakna mest med ios är back knappen och multitasking

Så min fråga är: Är det bättre och smidigare med ios? Särskilt om man har familj?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-29 21:58

Jag kan bara säga att det är enkelt. Antingen samma AppStore-AppleID eller via Familjedelning (vilket inte fanns när vi började). Hos oss var alla med iPhone (6 st), nu har barnen flyttat ut (utom en).
Android har jag väldigt begränsad erfarenhet av via jobbet. Den luren är tillbakalämnad.

Rent allmänt så tycker jag att det alltid är enklare om alla inom familjen håller sig ett och samma ekosystem (oavsett vilket).

Att jag sedan personligen väljer IOS är en annan sak

Du har ju iPads så du borde veta svaret redan, iOS är iOS oavsett om det är en iPhone/iPad eller en iPod.

  • Medlem
  • 2016-07-30 00:38

I min familj så använder vi nästan bara Apples ekosystem. Alla mina syskon använder iOS och macOS Sierra, (förutom dem stationära datorerna som är till för gaming), samt min pappa som har valt att använda Samsung Galaxy S7 Edge, (som i mitt tycke också suger sönder, med Android). I vår familj så har det funkat bra med två olika system/plattformar, även om det är enklare med ett. Nu när alla använder ett och samma ekosystem så kan vi använda föräldrakontroll, familjedelning, och "be om köp". Och när nästan alla använder iOS i dem mobila enheterna så kan man lätt se vart de andra familjemedlemmarna befinner sig. Lätt och enkelt med ett enda ekosystem. Så det finns absolut flera fördelar!

  • Medlem
  • 2016-07-30 00:50

Vad är det som är så hemskt med Samsung S7 Edge?
(Jag har aldrig ens hållit i den)

  • Medlem
  • 2016-07-30 01:17
Ursprungligen av alix:

Vad är det som är så hemskt med Samsung S7 Edge?
(Jag har aldrig ens hållit i den)

Flikarna på sidan råkar åka upp hela tiden, och sen så är det Android på det. Sen så blir den otroligt varm när man laddar den och använder den samtidigt. Har inget problem med att en enhet kan bli lite varm, men sån värme funkar liksom inte.

  • Medlem
  • 2016-07-30 11:55
Ursprungligen av WiFi:

Flikarna på sidan råkar åka upp hela tiden, och sen så är det Android på det. Sen så blir den otroligt varm när man laddar den och använder den samtidigt. Har inget problem med att en enhet kan bli lite varm, men sån värme funkar liksom inte.

Okej. Android kan man inte göra något åt, om man vill ha Android. Men det finns Androidmobiler utan "Edge"-kanter och som inte blir särskilt varma. Jag och min bror har i dagarna köpt oss varsin Moto G 4 Plus. Sammanlagd kostnad under 5000 kronor. Och det är ändå ingen dålig mobil. Fast den har ju Android, och avskyr man det (vilket jag egentligen har svårt att förstå ur ett användarperspektiv) så är det ju inget alternativ. På det hela taget känns dock Iphone i händerna på barn som en tokig idé. De går så lätt sönder och klarar väta dåligt. Och är väldigt dyra, så sett. Men har man en bra drulleförsäkring kanske det är värt det. Å andra sidan lär barn inte bryr sig så mycket om vad de har i händerna, bara den kan göra det de vill att den ska göra.

  • Medlem
  • 2016-07-30 13:40
Ursprungligen av mdlarsson:

Hej, vi är en familj på fem personer med blandad dator/telefon miljö. Då det är jag som får hålla i alla trådar med konton backupp mm så tänkte jag kanske renodla i foran av enheter.

Då barnen och jag har andriod mobiler (jag har s7 edge, sämsta telefonen jag haft) och mest ipads så får jag köpa många program flera ggr. Vi har alltid haft macar hemma så ios borde te sig naturligt, men då barnen inte alltid är försiktiga så har de fått ha android mobiler.

Jag tror att det jag skulle sakna mest med ios är back knappen och multitasking

Så min fråga är: Är det bättre och smidigare med ios? Särskilt om man har familj?

Vi har gjort tvärtom inom familjen gått från IOS till Android. Min fru var den sista som bytte. Barnen är rätt små fortfarande så där passar Nexus platta bra och nuförtiden finns de flesta program och spel till båda plattformar. Vi minimerade användandet av PC och lagrar allt centralt på en NAS med åtkomst överallt.

Men vi har då valt Samsungs Note serie till både mobiler och platta för att kunna minimera PC behovet. Vi spelar inga PC spel och än så länge funkar spelen på plattorna för barnen

Många jag känner har blandad miljö men problemetär ju appar som man måste köpa till båda. Vore tex jobbigt hos oss om ena barnet hade IOS och det andra Android

  • Medlem
  • 2016-07-30 16:26
Ursprungligen av alix:

Okej. Android kan man inte göra något åt, om man vill ha Android. Men det finns Androidmobiler utan "Edge"-kanter och som inte blir särskilt varma. Jag och min bror har i dagarna köpt oss varsin Moto G 4 Plus. Sammanlagd kostnad under 5000 kronor. Och det är ändå ingen dålig mobil. Fast den har ju Android, och avskyr man det (vilket jag egentligen har svårt att förstå ur ett användarperspektiv) så är det ju inget alternativ. På det hela taget känns dock Iphone i händerna på barn som en tokig idé. De går så lätt sönder och klarar väta dåligt. Och är väldigt dyra, så sett. Men har man en bra drulleförsäkring kanske det är värt det. Å andra sidan lär barn inte bryr sig så mycket om vad de har i händerna, bara den kan göra det de vill att den ska göra.

En hel del anser att iPhones är otåliga, fast jag kan liksom inte hålla med där. Nu har jag ju själv ironiskt nog spräckt otroligt många skärmar på kort tid, men är man försiktig, använder skydd (Apples silikonskal/läderskal ger väldigt bra skydd) och använder sunt förnuft så går dem inte sönder. Jag har tappat iPhones från huvudhöjd när jag har pratat i telefon och har alltid klarat mig, (när jag väl har använt skydd). iPhone 6S är dessutom ännu tåligare än tidigare generationer.

Och ja, som du säger så finns det telefoner som inte blir otroligt varma, som OnePlus 3 med snabbladdning, (dash-charging). Men jag syftade på enbart Edge-modellen.

Ursprungligen av PaO:

Vi har gjort tvärtom inom familjen gått från IOS till Android. Min fru var den sista som bytte. Barnen är rätt små fortfarande så där passar Nexus platta bra och nuförtiden finns de flesta program och spel till båda plattformar. Vi minimerade användandet av PC och lagrar allt centralt på en NAS med åtkomst överallt.

Men vi har då valt Samsungs Note serie till både mobiler och platta för att kunna minimera PC behovet. Vi spelar inga PC spel och än så länge funkar spelen på plattorna för barnen

Många jag känner har blandad miljö men problemetär ju appar som man måste köpa till båda. Vore tex jobbigt hos oss om ena barnet hade IOS och det andra Android

Det verkar vara krångligt att kombinera IOS/Android men varför har du gått från IOS till Android?

  • Medlem
  • 2016-07-31 15:45
Ursprungligen av calinou:

Det verkar vara krångligt att kombinera IOS/Android men varför har du gått från IOS till Android?

Vid den tidpunkten kunde inte IOS ge mig allt jag ville med att försöka minimera PC användning. Kommer att ställa iPhone Pro mot Note 7 i höst men tror fortfarande inte att det är intressant att byta. Mest för Note serien har s-pen och special funktioner som underlättar mycket av mitt arbete. Dessutom märker jag att jag inte vill ge upp full filhantering och vara beroende av PC med iTunes eller iCloud.
Vill även anpassa telefonen efter mina behov och barnens surfplattor är inställda för deras behov. Min telefon som jag vill och min frus telefon / surfplatta efter hur hon använder dem.
Barnen spelar spel på deras plattor medan jag och min fru spelar inga spel vilket gör att vi ser till media och produktivitet först.

Sedan ChromeCast till alla TV / Hemmabio och ChromeCast Audio till stereon så funkar allt galant

Men alla är vi olika och har olika behov så det är bra med valfrihet

Ursprungligen av PaO:

Vid den tidpunkten kunde inte IOS ge mig allt jag ville med att försöka minimera PC användning. Kommer att ställa iPhone Pro mot Note 7 i höst men tror fortfarande inte att det är intressant att byta. Mest för Note serien har s-pen och special funktioner som underlättar mycket av mitt arbete. Dessutom märker jag att jag inte vill ge upp full filhantering och vara beroende av PC med iTunes eller iCloud.
Vill även anpassa telefonen efter mina behov och barnens surfplattor är inställda för deras behov. Min telefon som jag vill och min frus telefon / surfplatta efter hur hon använder dem.
Barnen spelar spel på deras plattor medan jag och min fru spelar inga spel vilket gör att vi ser till media och produktivitet först.

Sedan ChromeCast till alla TV / Hemmabio och ChromeCast Audio till stereon så funkar allt galant

Men alla är vi olika och har olika behov så det är bra med valfrihet

Har inte riktigt kontroll över priserna men det måste vara väldigt fördelaktigt prismässigt att välja PC/android. I varje fall när det gäller surfplattor.

Ursprungligen av calinou:

Har inte riktigt kontroll över priserna men det måste vara väldigt fördelaktigt prismässigt att välja PC/android. I varje fall när det gäller surfplattor.

"man får vad man betalar för"

Ursprungligen av barbapappa_86:

"man får vad man betalar för"

Ja, så är det. Med PC får du ett relativt öppet system där du i de allra flesta fall sitter i förarsättet och fritt kan välja den korta eller den långa vägen till din slutdestination. Hos Apple hamnar du i regel i passagerarsätet och de tvingar dig att ta samma väg, även om den kanske har drabbats av skador och måste fixas innan det är bekvämt att färdas på den. Så håller med - "man får vad man betalar för".

Notera att jag inte nödvändigt tog ställning i mitt svar, men det är en reflektion utifrån ditt svar.

Tack för alla svar. Jag och min fru bytte mobil i ett par dagar och det finns både för och nackdelar, S7an har bättre display, kamera, en backknapp och bättre multitasking (dock var den ännu bättre på min LG G2). Vad jag gillar med ios är hur den funkar ihop med macar och ipads, t.ex att när mobilen ringer kan man svara i datorn eller ipaden, man slipper leta efter mobilen om den inte råkar vara i närheten. Det känns som allt blir mer sammanhängande. Men priset är en lite sämre mobil.

1
Bevaka tråden