Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min arbetsdator är otroligt seg, behöver hjälp av någon som kan Mac bättre än mig.

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!
Har tagit över en gammal arbetsdator där jag arbetar, den har några år på nacken och är väldigt omodern men jag tycker att den går på tok för långsamt. Jag arbetar främst i Photoshop, Illustrator och InDesign. Dessa program kan ibland ta 5-10 minuter att öppna vilket är otroligt frustrerande. Om dom sedan kraschar så tar det flera minuter innan man ens kan stänga programmen och sedan får man starta upp dom igen vilket som sagt tar evigheter. Ibland är det som att datorn håller på att låsa sig oavsett vad det är jag gör, kopierar filer, öppnar mappar, surfar, sparar filer eller öppnar filer.
Edit: Bör tillägga att det tar skitlång tid att starta igång datorn, och stänga av den är 5 gånger värre. Programmen bara hoppar i dockan när jag försöker stänga dom och det tar typ 2-3 minuter PER program.

De inte alls imponerande specsen är följande:

Modellnamn: iMac
Modellidentifierare: iMac14,4
Processornamn: Intel Core i5
Processorhastighet: 1,4 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache: 3 MB
Minne: 8 GB
Boot ROM-version: IM144.0179.B13
SMC-version (system): 2.21f92
Serienummer (system): C02Q320UFY0T
Maskinvaru-UUID: 0465B31E-C01E-5245-B609-8B7416D548C9

Är det så att datorn är bortom räddning, eller håller ni med om att den går orimligt långsamt? Jag är ganska haj på PC men Mac är som grekiska för mig.

Tacksam för hjälp! - Peter

Tror den skulle behöva mer RAM och kanske så kan du slänga in en ny SSD. Tror även att den skulle må bra av en restore (ta backup innan).

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror den skulle behöva mer RAM...

Tipsa inte om saker som inte går att genomföra.

En 1,4 GHz i5-processor är inte snabb. Det är bara att acceptera.

Men naturligtvis ska det inte ta flera minuter att starta och avsluta program, så här är något fel. Kanske att hårddisken är på väg att ge upp - eller är helt full.

En ny och fräsch installation av operativsystemet, och att eventuellt byta ut hårddisken (helst mot en SSD) - är väl de åtgärder du kan göra.

Nu är det kanske inte något som vem som helst ger sig på - att byta hårddisk i den modellen. Men man kan ju köra en extern hårddisk, antingen via USB3 eller Thunderbolt.

Senast redigerat 2016-07-18 13:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tipsa inte om saker som inte går att genomföra.

Tamme tusan. Tog för givet att det gick att göra på en sådan gammal modell, men icke (enligt ifixit). Men SSD kan nog iaf pigga upp den en aning.

Ursprungligen av barbapappa_86:

...Tog för givet att det gick att göra på en sådan gammal modell...

Den är från 2014, så den är inte så gammal.

Att uppgradera minnet på 21,5-tums-modellen har varit i princip omöjligt sedan 2012, och helt omöjligt sedan 2014.

Nu är det väl den här datorn som avses (iMac 21" mid 2014): http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp... På den går det inte att uppgradera RAM i efterhand. Men den skall klara dina uppgifter finemang ändå (och så värst gammal är den inte - dock har du fått snikmodellen med ynklig CPU).

Det är kanske en lite för långsam dator att köra tre tunga Adobe-appar på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-18 12:46
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är kanske en lite för långsam dator att köra tre tunga Adobe-appar på.

Man får kanske försöka undvika att köra tre tunga program samtidigt som läget är

Senast redigerat 2016-07-18 13:37
  • Medlem
  • 2016-07-18 13:13
Ursprungligen av xorpen:

Tjena!
Har tagit över en gammal arbetsdator där jag arbetar, den har några år på nacken och är väldigt omodern men jag tycker att den går på tok för långsamt. Jag arbetar främst i Photoshop, Illustrator och InDesign. ...

Hälsa arbetsgivaren att det är en skitdator som kostar hen pengar i onödig arbetstidskonsumtion.

Senast redigerat 2016-07-18 21:58

Det säger sig själv att det är något annat än bara att datorn inte tillhör de snabbaste. Skulle jag gissa så tror jag det är diskrelaterat, dvs. full och/eller trasig hårddisk, alternativt att det är någon bakgrundsprocess som suger all kraft för dig. Börja med att öppna aktivitetskontroll och kolla om du ser någon aktivitet som tar CPU/Nätverk/Minne utöver vad du kan förvänta dig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är kanske en lite för långsam dator att köra tre tunga Adobe-appar på.

Ja det är väl kanske så. Jobbigt bara att det tar sån jäkla tid att starta programmen, tappar ju flera timmar per dag om jag ska hålla på och stänga ner och starta hela tiden. (alright kanske snarare en timma)

Som skrivits tidigare (både av mig och Richard), så är det inte normalt att det tar flera minuter att starta och avsluta program. Här är något annat som är fel.

Även om den här datorn är långsam, så ska den inte vara långsam. Speciellt inte med 8 GB minne.

- Vilken version av OS X kör du?
- Vilken version av Adobe-programmen kör du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som skrivits tidigare (både av mig och Richard), så är det inte normalt att det tar flera minuter att starta och avsluta program. Här är något annat som är fel.

Även om den här datorn är långsam, så ska den inte vara långsam. Speciellt inte med 8 GB minne.

- Vilken version av OS X kör du?
- Vilken version av Adobe-programmen kör du?

OS är 10.11.4, sedan kör jag absolut senaste versionerna av hela CC-suiten.
Jag har kikat lite i Aktivitetskontrollen och kan inte se något som ser knäppt ut, adobeprogrammen tar ju såklart mycket minne men det är inget konstigt.

Ursprungligen av xorpen:

OS är 10.11.4, sedan kör jag absolut senaste versionerna av hela CC-suiten...

Förslag:
1) Starta en gång i säkert läge. Då utförs lite "städningar" i systemet.
https://support.apple.com/sv-se/HT201262
2) Uppdatera till 10.11.5. Men använd helst combo-versionen *) av uppdateringen, för då är chansen större att trasiga systemfiler ersätts/repareras.
https://support.apple.com/kb/DL1876?viewlocal...

*) "combo" innebär att det är en kombination av .1/.2/.3/.4/.5-uppdateringarna

  • Medlem
  • 2016-07-18 15:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... 2) Uppdatera till 10.11.5. Men använd helst combo-versionen *) av uppdateringen, för då är chansen större att trasiga systemfiler ersätts/repareras. ...

Det var intressant. Varför skulle Apple släppa en vanlig 10.11.5-uppdatering till 10.11.4 om den inte gör samma nytta som en combouppdatering? Jag säger inte att du har fel, men frågan uppstår av sig självt.

Det här med combo-uppdateringar har diskuterats väldigt mycket här. Vissa slänger hela tiden ur sig "kör en combo-uppdatering" som om det vore någon mirakelmedicin. Men ibland kan det faktiskt hjälpa.

- Det finns en 10.11.5 delta. Den kräver att man har 10.11.4 installerad redan. Den kan bara uppdatera från .4 till .5.

- Det finns en 10.11.5 combo. Den innehåller inte bara .5-uppdateringen, utan även allt från de tidigare uppdateringarna (.1/.2/.3/.4). Så där spelar det ingen roll vilken 10.11-version man har. Man kan ha t.ex. 10.11.1 eller 10.11.3. Det spelar ingen roll. Den kan ändå uppdatera til 10.11.5.

Har man inga problem med sitt system, och redan har den föregående versionen (.4 i det här fallet) så finns det ingen anledning att använda combon.

Men om man försöker reda ut ett krånglande system, så är det ju rent statistiskt bättre att använda den stora än den lilla, eftersom den ersätter fler systemfiler. Den fil som är trasig är kanske en som inte ingår i delta-versionen.

I princip skulle Apple kunna strunta i delta-versionerna, och alltid leverera enbart combo-versioner. Men det skulle ju bli så otroligt många GB som laddas ner helt i onödan i 99,99999% av fallen - för combo-versionerna är ju såklart mycket större.

Senast redigerat 2016-07-18 16:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-18 16:25

Kör du något "virusskydd"?

  • Medlem
  • 2016-07-18 16:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... den ersätter fler systemfiler. ...

Vet vi faktiskt att en combo ersätter mer än en delta? Eller lämnar den allt innan dess orört? Jag vet inte det, men du verkar förutsätta att en 10.11.5-combo ersätter alla systemfiler i en 10.11.4-installation. Men den kanske bara uppgraderar det som är ändrat till 10.11.5?

Senast redigerat 2016-07-18 16:42
Ursprungligen av alix:

Vet vi faktiskt att en combo ersätter mer än en delta?...

Ja, självklart. Det säger sig själv.

Du har en uppdatering med typ 327 patch-filer från .1-uppdateringen, 235 från .2, 186 från .3, 195 från .4, och 169 från .5.

Och så har du en som bara innehåller de 169 patcharna från .5.

Var är chansen störst att just min trilskande systemfil påverkas?

Det är ingen mirakelmedicin. Men det finns exempel på trådar här, där en combo har åtgärdat trilskande system.

PS. OBS! Mina antalsuppgifter är bara påhittade exempel. Jag har ingen aning om hur många filer varje uppdatering faktiskt innehåller.

  • Medlem
  • 2016-07-18 16:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, självklart. Det säger sig själv. ...

Nej, varför? Combouppdateringen lägger väl till/byter ut systemfiler som inte finns sedan tidigare, eller har ändrats, är väl mer logiskt? Varför skulle den byta ut alla övriga? Men det kanske den gör.

Ursprungligen av alix:

...Varför skulle den byta ut alla övriga?...

Jag vet inte vad du menar med "alla övriga".

Men att en combo patchar alla filer som patchades i alla de föregående uppdateringarna hoppas jag att vi kan vara överens om.

Låt säga att:
10.11.1 Delta patchar systemfilerna A, B och C.
10.11.2 Delta patchar systemfilerna A, E och F.
10.11.3 Delta patchar systemfilerna B, F och G.
10.11.4 Delta patchar systemfilerna G, H och I.
10.11.5 Delta patchar systemfilerna C, E och J.

Då kommer ju 10.11.5 Combo att innehålla patchar för systemfilerna A, B, C, E, F, G, H, I och J.

Om jag då har ett problem som råkar ligga i systemfil A, så kanske 10.11.5-combon påverkar just den delen av A, medans 10.11.5-deltan inte ens är i närheten.

Nu hoppas jag att vi kan släppa detta, och låta trådskaparens problem vara i fokus igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-18 17:19

Jag tror att vi är skyldiga @alix ett litet förtydligande. Uppdateringen ersätter villkorslöst det den ska uppdatera.

  • Medlem
  • 2016-07-18 17:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vet inte vad du menar med "alla övriga". ...

"Alla övriga" är de filer som fanns sedan tidigare och som inte har ändrats. Varför skulle 10.11.5-combon byta ut dem? Eller, det kanske är så att alla filer betraktas som nya, även om de inte är det. Jag undrar bara hur det går till. Tittar jag exempelvis i systemmappen > bibliotek > filesystems så har jag filer i El Capitan med skapelse- och ändringsdatum i augusti ifjol. Å andra sidan har jag inte använt någon combouppdatering. Kanske de skulle bytas ut då, får väl testa.
Men jag antar att du menar att en combo byter ut alla ändrade filer sedan begynnelsen, vilket en delta inte gör, så om man har problem med någon av dem sedan tidigare, så hjälper combo till. Har man problem med filer från begynnelsen får man göra total ominstallation.

Ursprungligen av alix:

Men jag antar att du menar att en combo byter ut alla ändrade filer sedan begynnelsen, vilket en delta inte gör, så om man har problem med någon av dem sedan tidigare, så hjälper combo till. Har man problem med filer från begynnelsen får man göra total ominstallation.

Precis.

Problemet kan ligga i någon av de filerna som Deltan uppdaterar.
Problemet kan ligga i någon av de (många fler) filerna som Combon uppdaterar.

Därför rekommenderar man Combon i ett sånt här läge, för att förbättra oddsen, helt enkelt.

Och nu har ju 10.11.6 släppts, så nu får rekommendationen ändras till att installera 10.11.6 Combo i stället.

https://support.apple.com/kb/dl1885?locale=sv...

Hur går det, @xorpen? Testat tipsen från inlägg 15 (och 26)?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur går det, @xorpen? Testat tipsen från inlägg 15 (och 26)?

Felsäker start gjorde ingen märkbar skillnad, men ska installera .6-combon som du länkade nu!

Edit: Installerat och klart, men problemen är kvar. För skojs skull tajmade jag Illustrator och det tog 3.45 min att starta (dock så kan det vara så att den uppdaterade lite typsnitt osv). Outlook ca. 1 minut.
Hemma brukar det ta 5-10 sek att starta illustrator, dock så har jag en relativt snabb PC.

Senast redigerat 2016-08-03 11:59
Ursprungligen av xorpen:

Felsäker start gjorde ingen märkbar skillnad, men ska installera .6-combon som du länkade nu!

Edit: Installerat och klart, men problemen är kvar. För skojs skull tajmade jag Illustrator och det tog 3.45 min att starta (dock så kan det vara så att den uppdaterade lite typsnitt osv). Outlook ca. 1 minut.
Hemma brukar det ta 5-10 sek att starta illustrator, dock så har jag en relativt snabb PC.

Och hur ser det ut i aktivitetshanteraren?

Ursprungligen av xorpen:

...tajmade jag Illustrator och det tog 3.45 min att starta...

Mina teorier:
- Antingen någon annan process som ligger och tar upp alla resurser (se Barbapappa_86:s tips om Aktivitetshanteraren)
- Eller en hårddisk som håller på att dö.

Prova att köra Apple Diagnostics (f.d Apple Hardware Test). Håll nere "D" vid uppstart.
Du kan också köra testerna som finns i skivverktyg.
Hittar man inget fel med de testerna, så hade jag provat att göra en helt ny installation "från scratch" - både operativsystem och program.

Men även om man hittar något fel, och löser det, så kommer du ändå aldrig att uppnå några jätteprestanda i Adobe-programmen med en 1,4 GHz i5. Ska du köra den sortens program, så behöver du en vassare dator.

Bevaka tråden