Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivbordsbild ändras och mail måste ofta importera alla mejl

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-17 09:53

iMac 21,5 tum, 10.11.5
Små men irriterande problem.
Jag vill ha en viss skrivbordsbild, men väldigt ofta kommer El Capitans berg upp.
Mail tjurar också så och då och måste importera alla mail. 10 min extra startuptid.

Någon som har eller har haft linkan problem?
Kaj

Ursprungligen av Kajax:

iMac 21,5 tum, 10.11.5
Små men irriterande problem.
Jag vill ha en viss skrivbordsbild, men väldigt ofta kommer El Capitans berg upp.
Mail tjurar också så och då och måste importera alla mail. 10 min extra startuptid.

Någon som har eller har haft linkan problem?
Kaj

Vet inte riktigt med mailen – men har du klickat ur att operativsystemet skall byta bakgrundsbild då och då?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-17 11:01

Är inte markerad! Men tack i alla fall.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-17 22:29

Vad gäller musiken, vilken leverantör har du? Kör du POP eller IMAP?

Edit: ska ju stå mailen. Skyller på flexsy tangentbordet...

Senast redigerat 2016-07-18 21:55
Ursprungligen av Kajax:

iMac 21,5 tum, 10.11.5
Små men irriterande problem.
Jag vill ha en viss skrivbordsbild, men väldigt ofta kommer El Capitans berg upp.
Mail tjurar också så och då och måste importera alla mail. 10 min extra startuptid.

Någon som har eller har haft linkan problem?
Kaj

Har du flera skrivbord öppna med olika bilder? Högerklicka i Finder och kolla.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-18 09:42
Ursprungligen av reboot81:

Vad gäller musiken, vilken leverantör har du? Kör du POP eller IMAP?

Spotify och IMAP.

Hälsningar Kajax

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-23 23:31

Och leverantör?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-24 08:50
Ursprungligen av kenjon:

Och leverantör?

Leverantör är antingen Spotify eller nätleverantör är Orange i Frankrike.

Ursprungligen av Kajax:

Leverantör är antingen Spotify eller nätleverantör är Orange i Frankrike.

Det @Kenjon troligen undrade över var vilken leverantör på mailen.

Är det gratis från Outlook eller Gmail. Eller har du mailen hos Orange?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-24 10:59
Ursprungligen av Borttaget:

Det @Kenjon troligen undrade över var vilken leverantör på mailen.

Är det gratis från Outlook eller Gmail. Eller har du mailen hos Orange?

Jag har mailen genom orange och apples eget mailprogram.

Senast redigerat 2018-07-23 15:11
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-24 11:20

Visste inte att orange var mailleverantör...
Vad står det efter @ i din emailadress?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-24 11:45
Ursprungligen av Kajax:

iMac 21,5 tum, 10.11.5
Mail tjurar också så och då och måste importera alla mail. 10 min extra startuptid.

En lösning kan vara att ladda hem programmet "Maintenance" från Titanium Software. Det är gratis och kan hjälpa till med att lösa allehanda sådana här små problem. Hämta hem, installera, och kör – se dock till att inga andra program körs under tiden! Kryssa i valet "Brevlådor" under rubriken "Bygg om", och klicka på "Execute". Det kan ta en ganska lång tid att köra funktionerna – tio minuter eller mer – men hav tålamod! Att abrupt avsluta innan allt jobb är färdigt kan ställa till det så att det blir än värre än tidigare, men om man låter programmet göra sitt i lugn och ro så är det kompetent och säkert. Till och med mycket säkert: faktum är att det inte gör något som man inte själv kan göra "manuellt" i Terminalen i OS X, men här har man allt samlat och kan utföra det med ett par knapptryckningar. I Terminalen kan det dessutom lätt hända att man stavar fel och missar ett kolon, dollartecken, eller vad det nu kan vara. Till sist: starta gärna om datorn efter att programmet gjort sitt jobb, eftersom en hel del systemloggar etc måste skapas på nytt, eller uppdateras. Du kanske till och med får en uppmaning om omstart efter att programmet gjort sitt, men jag minns inte riktigt.

(P.S. Titanium Software erbjuder också programmet "OnyX", som gör samma sak som Maintenance men dessutom mycket, mycket mer. Det är också gratis men man bör vara mer påläst när man använder det, eftersom man där i värsta fall annars kan göra operativsystemet mer eller mindre obrukbart. OnyX är kompetent och bra, men eftersom man ger programmet administratörsrättigheter och programmet kan gräva ganska djupt i operativsystemet ska man verkligen veta vad varje kommando de facto innebär innan man använder det. Dess "lillebror" Maintenance räcker gott i de flesta fall. Det kräver förvisso också administratörsrättigheter, men är väsentligt mer "fool proof" än OnyX.)

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-24 15:08

Tack, ska pröva det !

  • Medlem
  • International user
  • 2016-07-25 09:47

Tack för programförslaget. Har kört det me det hjälpte inte alls mot mina "små" problem, dvs skrivbordsbild som ändras till ngn slags default klippiga bergen-bild. Mitt andra lilla problem handlar om ombyggnad av mailkorgarna. Har även haft kontakt med apple men dom har heller inte kunnat hjälpa! Tack i alla fall,

Ett "fulhack" som bör fungera vad gäller bakgrundsbilden är att döpa om den bild du vill ha som bakgrundsbild till "El Capitan.jpg" och ersätta Apples originalbild med din (som måste vara en JPEG-bild). Den ska i så fall ligga i mappen "Macintosh HD" > "Bibliotek" > "Desktop Pictures". Notera att det rör sig om biblioteket för systemet, inte biblioteksmappen för ditt användarkonto. Den biblioteksmapp man kan finna genom att klicka på Findermenyn "Gå" och sedan trycka ned Alt-tangenten är alltså fel.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testa att installera den här:
https://support.apple.com/kb/dl1876?locale=sv...

Inte alls en dum idé men i så fall är den senaste versionen ännu bättre:
https://support.apple.com/kb/DL1885?locale=sv...

1
Bevaka tråden