Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4G vs LTE

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har för första gången märkt att min iPhone 6 ibland visar "LTE" efter operatörsnamnet istället för "4G" som den alltid visat förr. Är det någon som har koll på den tekniska skillnaden?

  • Medlem
  • 2016-07-24 13:27

Taget från https://sv.wikipedia.org/wiki/4G

Citat:

4G är fjärde generationens mobilkommunikation, ett samlingsnamn på framtida standarder bortom 3G. 4G är främst avsedd för ultrabredbandig internet–åtkomst. För att en kommunikationsteknik ska få kallas 4G krävs egentligen att den kan erbjuda hastigheter på ungefär 100 Megabit per sekund till mobila användare och 1 Gbit/sekund till stationära användare [...]

Citat:

Ett sista steg före införandet av 4G i de europeiska 3G-mobilnäten är första versionen av 3GPP-tekniken LTE, Long term evolution, ibland benämnd "3.9G".

Citat:

Teoretiskt ger första versionen av LTE bitöverföringshastigheter på 100 Mbit/s nedströms och 50 Mbit/s uppströms till stationära användare, och når således inte upp till kraven på ett 4G-system, men har ändå lanserats som 4G i media och av nätoperatörer. En ny version av LTE benämnd LTE-Advanced standardiserades våren 2011, med syftet att uppfylla och passera ITU:s krav på 4G-system, inklusive 1 Gbit/s högsta möjliga datatakt.

Hoppas att det här svarar på dina frågor.

Ursprungligen av Sperious:

Jag har för första gången märkt att min iPhone 6 ibland visar "LTE" efter operatörsnamnet istället för "4G" som den alltid visat förr. Är det någon som har koll på den tekniska skillnaden?

Har du Telia som leverantör?

Tack för svar. Jag har Telenor som operatör. Men innebär detta då att LTE är en mindre avancerad uppkoppling än 4G? Det är ju en aning förvirrande när det verkar som om operatörerna använder begreppen lite som dom behagar.

LTE och 4G är väl samma?

4G är väl "namnet alla förstår"

Kommer ihåg att första månaden stog det LTE och sen ändrade Telia till 4G. När 4G var nytt då.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-24 23:03

4G betyder i princip "snabbare än 3G". Just nu körs det enbart data där medan telefonsamtal körs via 3G (utom då IPtelefoni som räknas som data).
LTE och LTE Advanced är mer specifika namn på den teknik man använder för att köra 4G. Att operatörerna ändrar och använder 4G resp LTE i statusbaren är för mej en gåta

Ursprungligen av kenjon:

4G betyder i princip "snabbare än 3G". Just nu körs det enbart data där medan telefonsamtal körs via 3G (utom då IPtelefoni som räknas som data).
LTE och LTE Advanced är mer specifika namn på den teknik man använder för att köra 4G. Att operatörerna ändrar och använder 4G resp LTE i statusbaren är för mej en gåta

Ja exakt. Så Telia ändrar från LTE till 4G för att slippa svara på tusentals frågor från förvillade människor som undrade.

Telia = valfri operatör

Ursprungligen av Sperious:

Tack för svar. Jag har Telenor som operatör. Men innebär detta då att LTE är en mindre avancerad uppkoppling än 4G? Det är ju en aning förvirrande när det verkar som om operatörerna använder begreppen lite som dom behagar.

Frågade bara för att Telia hade pippi på att köra beteckningen LTE ett tag. Nu har även dom rättat in sig i ledet - och det står 4G. Förmodligen samma sak för Telenor.

Ursprungligen av kenjon:

4G betyder i princip "snabbare än 3G". Just nu körs det enbart data där medan telefonsamtal körs via 3G (utom då IPtelefoni som räknas som data).
LTE och LTE Advanced är mer specifika namn på den teknik man använder för att köra 4G. Att operatörerna ändrar och använder 4G resp LTE i statusbaren är för mej en gåta

PR-trick

Jag misstänker att det är vanligare att samtal körs via GSM (2G) istället för 3G - det är billigare för operatörerna och GSM-nätet är bättre utbyggt än 3G nätet och en GSM cell har bättre räckvidd än en 3G cell. Det är också vanligare att man samlokaliserar 4G/2G än 4G/3G

  • Medlem
  • Värmland
  • 2016-07-25 07:56
Ursprungligen av BlackSmp:

PR-trick

Jag misstänker att det är vanligare att samtal körs via GSM (2G) istället för 3G - det är billigare för operatörerna och GSM-nätet är bättre utbyggt än 3G nätet och en GSM cell har bättre räckvidd än en 3G cell. Det är också vanligare att man samlokaliserar 4G/2G än 4G/3G

Absolut vanligast att man kör en multiantenn - 4G/3G/2G. Därav 3G täckningen också blivit bättre efter 4G utbyggnaden. Har byggt om många siter på det sättet.

Ursprungligen av Ed Ward:

Absolut vanligast att man kör en multiantenn - 4G/3G/2G. Därav 3G täckningen också blivit bättre efter 4G utbyggnaden. Har byggt om många siter på det sättet.

Fast du slår väl ändå inte räckvidden för LTE och GSM på 850 och 900 MHz banden? En nackdel för 3G är de höga frekvensbanden som har sämre utsträckning.

Globalt sett så tror jag att 4G/2G har större genomslag än kombinationer med 3G - men jag har egentligen bara andrahandsuppgifter från min tid hos en stor mobiltelekomtillverkare. Jag jobbade aldrig direkt med marknaderna utan hörde bara uppgifter från andra - dvs: jag kan mycket väl ha fel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-25 10:50
Ursprungligen av BlackSmp:

PR-trick

Jag misstänker att det är vanligare att samtal körs via GSM (2G) istället för 3G - det är billigare för operatörerna och GSM-nätet är bättre utbyggt än 3G nätet och en GSM cell har bättre räckvidd än en 3G cell. Det är också vanligare att man samlokaliserar 4G/2G än 4G/3G

Det var så tidigare (några år sedan) i alla fall, då kunde man inte surfa samtidigt som man ringde. Ringde man till Telia och klagade slog de på samtal över 3G (utan kostnad!!!). Jag tror de har det påslaget som default numera....

Anledningen till att jag undrade var att jag runt Stockholm, med Telenor, "alltid" upplevt att det står "4G" på telefonen, om det inte står "3G" eller något ännu sämre förstås.

Men på väg på tåget norrut igår så märkte jag att telefonen under resans gång flera gånger växlade mellan att visa "4G" och "LTE". Jag undrade om det fanns någon teknisk skillnad mellan uppkopplingarna eller om det var olika namn för samma sak. Gissar att olika basstationer är programmerade att visa olika "nättyper" då? Märkligt.

Ursprungligen av Sperious:

Anledningen till att jag undrade var att jag runt Stockholm, med Telenor, "alltid" upplevt att det står "4G" på telefonen, om det inte står "3G" eller något ännu sämre förstås.

Men på väg på tåget norrut igår så märkte jag att telefonen under resans gång flera gånger växlade mellan att visa "4G" och "LTE". Jag undrade om det fanns någon teknisk skillnad mellan uppkopplingarna eller om det var olika namn för samma sak. Gissar att olika basstationer är programmerade att visa olika "nättyper" då? Märkligt.

Det kan inte vara så att tåget har en repeater som förstärker signalen ombord och när du har taskig 4G så hoppar den över dit?

Ursprungligen av pmarriott:

Det kan inte vara så att tåget har en repeater som förstärker signalen ombord och när du har taskig 4G så hoppar den över dit?

Vet inte, men känns tveksamt. Den borde väl isåfall vara helt passiv i betydelsen att den bara sänder vidare befintlig signal och därmed samma "signatur"? Dessutom sänder SJ ut 4G-signalen som Wifi ombord så det känns lite kaka på kaka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-26 08:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast du slår väl ändå inte räckvidden för LTE och GSM på 850 och 900 MHz banden? En nackdel för 3G är de höga frekvensbanden som har sämre utsträckning.

Globalt sett så tror jag att 4G/2G har större genomslag än kombinationer med 3G - men jag har egentligen bara andrahandsuppgifter från min tid hos en stor mobiltelekomtillverkare. Jag jobbade aldrig direkt med marknaderna utan hörde bara uppgifter från andra - dvs: jag kan mycket väl ha fel.

Jag reser en del till mindre utvecklade länder. Personligen upplever jag det som att 3G inte byggdes ut särskilt mycket. Men med "4G" blev det annorlunda. Då tog utbyggnaden fart.

Ursprungligen av xms67:

Jag reser en del till mindre utvecklade länder. Personligen upplever jag det som att 3G inte byggdes ut särskilt mycket. Men med "4G" blev det annorlunda. Då tog utbyggnaden fart.

Det stämmer rätt bra med det budskapet som jag har hört. Stora delar av världen går direkt GSM(2G) -> LTE(4G) utan att passera WCDMA(3G)

Och jag räknar nästan in Norrbotten i den kategorin. Vi gick från GSM till LTE utan att passera 3G i stora delar av länet. LTE på 850 MHz var ett lyft.

1
Bevaka tråden