Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra/ ta bort min "huvudmail"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-07-16 19:50

Hej. Ny här och rätt kass på datorer och teknik..
-12 köpte jag en MacBook Pro, jag använde min dåvarande mail för att starta upp den. Men jag vill inte ha min gamla mail låst som min "huvud mail" då namnet inte passar sig längre och så är det kontot fullt med skräp och spam. Jag försökte för ett tag sedan att byta min gamla mail till min nya mail på datorn men datorn verkar nästan låst på min gamla mail. Så när jag kollar på mitt konto på datorn står min gamla mail som huvudmailen. Ska jag maila, väljer datorn automatiskt den gamla mailen. Skickar jag sms med ipaden så står min gamla mail som kontakt hos mottagaren. Så hur gör jag för att ta bort/ändra mailen på datorn som jag hade när jag köpte den??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-16 22:21

Menar du AppleID?

Du kan ha flera olika mailadresser, men endast en som standard.
Använder du det inbyggda mailprogrammet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-16 22:33
Ursprungligen av Hojen:

Hej. Ny här och rätt kass på datorer och teknik..
-12 köpte jag en MacBook Pro, jag använde min dåvarande mail för att starta upp den. Men jag vill inte ha min gamla mail låst som min "huvud mail" då namnet inte passar sig längre och så är det kontot fullt med skräp och spam. Jag försökte för ett tag sedan att byta min gamla mail till min nya mail på datorn men datorn verkar nästan låst på min gamla mail. Så när jag kollar på mitt konto på datorn står min gamla mail som huvudmailen. Ska jag maila, väljer datorn automatiskt den gamla mailen. Skickar jag sms med ipaden så står min gamla mail som kontakt hos mottagaren. Så hur gör jag för att ta bort/ändra mailen på datorn som jag hade när jag köpte den??

Det är en inställning i Mail under Composing (jag kör engelsk MacOS):

SMS skickar inga mailadresser - däremot så kan det vara iMessage som har den inställningen i appen. Kolla upp i "Inställningar>Meddelanden>Skicka och ta emot" och ställ in rätt avsändare.

  • Medlem
  • 2016-07-17 09:20
Ursprungligen av reboot81:

Menar du AppleID?

Du kan ha flera olika mailadresser, men endast en som standard.
Använder du det inbyggda mailprogrammet?

Ja det är väl mitt Apple id. Min gamla mail står som admin på datorn. Jag använder det mailprogrsmmet som ligger på datorn. Hur ändrar jag min admin mail till min andra/nya mail?

  • Medlem
  • 2016-07-17 09:20
Ursprungligen av frazze:

Det är en inställning i Mail under Composing (jag kör engelsk MacOS):

SMS skickar inga mailadresser - däremot så kan det vara iMessage som har den inställningen i appen. Kolla upp i "Inställningar>Meddelanden>Skicka och ta emot" och ställ in rätt avsändare.

Ska kika på detta under dagen, tack

Ursprungligen av Hojen:

Ja det är väl mitt Apple id. Min gamla mail står som admin på datorn. Jag använder det mailprogrsmmet som ligger på datorn. Hur ändrar jag min admin mail till min andra/nya mail?

Det finns egentligen ingen admin-mail i OS X, däremot så kan du ju ha använt ditt Apple ID (vars användarnamn utgörs av en mailadress, kanske den du nämner) när du laddat ned appar o.dyl. inklusive uppdateringar till OS X, eller när du aktiverat iCloud, som också kan använda ditt Apple ID för inloggning.

Men, en annan möjlighet är ju att du använt din mailadress som antingen namn på ditt admin-konto, eller för inloggning. Det kan du i så fall ändra genom att gå till Systeminställningar > Användare och Grupper och där högerklicka/sekundärklicka på din användare i vänsterkolumnen och väljaAvancerade inställningar. I fönstret som där öppnas kan du ändra ditt namn och det Apple ID du evt valt för alternativ inloggning. En varning bara, ändra inte det sk. Kontonamnet, det kommer leda till problem.

  • Medlem
  • 2016-07-17 16:58
Ursprungligen av pushloop:

Det finns egentligen ingen admin-mail i OS X, däremot så kan du ju ha använt ditt Apple ID (vars användarnamn utgörs av en mailadress, kanske den du nämner) när du laddat ned appar o.dyl. inklusive uppdateringar till OS X, eller när du aktiverat iCloud, som också kan använda ditt Apple ID för inloggning.

Men, en annan möjlighet är ju att du använt din mailadress som antingen namn på ditt admin-konto, eller för inloggning. Det kan du i så fall ändra genom att gå till Systeminställningar > Användare och Grupper och där högerklicka/sekundärklicka på din användare i vänsterkolumnen och väljaAvancerade inställningar. I fönstret som där öppnas kan du ändra ditt namn och det Apple ID du evt valt för alternativ inloggning. En varning bara, ändra inte det sk. Kontonamnet, det kommer leda till problem.

Japp det var mitt apple id som är reggat med min gamla mail. gick in på apple id och skulle ändra till min nya mail men det funkade inte för min nya mail är min nollställnings mail.. jag får väl testa att låna sambons mail och ser om jag kan lägga om minna mail konton på apple id.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-17 17:45

Bry dej inte om det, ditt AppleID är inget mailkonto, det har bara samma utseende. Du kan styra det till vilket mailkonto du vill. Se det som ett rent inloggningsnamn bara, och inte ett mailkonto.
Du kan inte byta ditt AppleID utan att "förlora" allt du har köpt. Det går inte att flytta med dem till ett annat AppleID.
Mailkonton kan du ha hur många som helst, och byta dem. Men ditt AppleID är inte ett mailkonto, bara ett "användarnamn" som ser ut som ett mailkonto.

Senast redigerat 2016-07-17 18:17
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-17 22:24

Skaffa nytt mail konto. Byt återställningsmailen till detta nya. Ändra sen din gamla mot din nya mail.
Klart.

  • Medlem
  • 2016-07-18 08:50

Nu är det fixat, äntligen! hatten av för hjälpen jag fått av er!

1
Bevaka tråden