Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro kaos..

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-03 13:31

Har fått problem med min macbook pro 6.1

Började med att spotify och chrome kraschade och safari inte laddar hela sidorna, bytte då till Mozilla som fungerar felfritt.
Datorn började sedan låsa sig när den inte används, samt vara svårväckt ur vila.

Har blåst om OS X 6ggr totalt, allt från mavericks till el capitan har användts (mavericks får badboll när användare ska skapas)

Har inte tillgång till AHT pga att jag bytt hårddisk till en EVO, men har provat diverse tester och RAMen verkar till synes felfri från dom, hårddisken får dock CRC error värde 114. Kan inte var det som skapar dessa problem?

Senaste gångerna när jag installerar om OS X har chrome och spotify fungerat i allt från 10-20 min innan det låser sig och sedan vägrar dom starta igen, står bara och hoppar.

Igår rann bägaren över när datorn tappade skärmen, löstes med SMC och PRAM återställning.

Har googlat ordentligt, men hittar ingen med liknande fel.

Någon som har nån bra insikt i vad problemet kan vara?
Vart börjar jag felsöka, kan hårdisken alt kablaget vara boven, är det RAM minnena eller rent av logikkortet som gjort sitt?

I övrigt fungerar den bra emellanåt, väldigt snabb och trevlig. Bortsett från att vissa, slumpmässigt utvalda appar inte startar och att den hänger sig osv.

Tacksam för all hjälp jag kan få..

Antingen kabeln till din SSD eller så har SSDn gjort sitt.
Prova byta kabel först.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-03 13:53

Du tror det kan vara så enkelt, vore ju underbart.
Ska svänga förbi appleservicen här i stan imorgon och höra om man kan köpa loss en kabel av dom.

Har gjort stor service med större ram, nytt batt och ssd'n på datorn senaste åren, så den är ju rätt rapp och inte värd att lägga i graven.
Tycker symptomen är så difusa för att vara hdd relaterat, men klart, tappar den i kommunikation så blir det väl så.

Någon som hört om apple tar 2010an på goodwill i sitt utbytesprogram för grafikkorten?
Om något skulle vara galet med logikkortet.

Lycka till. Jag fick inte köpa ny strömkabel till Mac mini när katt tuggat sönder utan att det skulle klassas som reparation och datorn behövdes "lämnas in".

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-03 19:13
Ursprungligen av Borttaget:

Lycka till. Jag fick inte köpa ny strömkabel till Mac mini när katt tuggat sönder utan att det skulle klassas som reparation och datorn behövdes "lämnas in".

Oj, det var lite väl hårt kanske.

Är inte en ren apple verkstad, hört att dom brukar vara snäll vad gäller den typen av ärenden.

Hoppas på det bästa

Senast redigerat 2018-07-23 15:09
  • Medlem
  • Riga
  • 2016-07-03 22:56

Låter som kabeln till din SSD kan vara boven. Jag har haft liknande problem på min macbook pro 2012 som jag också installerat en SSD i.
Den har hängt sig och varit allmänt seg senaste veckan, tills igår när den inte kunde hitta SSD:n när den skulle starta. Efter att jag slängde över SSD:n i ett externt chassi och bootar via USB så fungerar allt felfritt.
Så nu kör jag med den externt tills jag får hem en ny kabel från eBay.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-05 12:29

Köpte två kablar igår, har provat båda nu men felet kvartstår.

Blir väl testa en annan HDD, någon som hört nått om Samsungs Evo diskar?
Har "bara" 600h på sig, lite väl lite för att ge upp. Har aldrig haft mer än photoshop, spotify och chrome installerat.
Använder den inte för lagring.

Ursprungligen av xlarge:

...någon som hört nått om Samsungs Evo diskar?...

Vilken Evo är det? 830, 840, 850?

Har läst om problem med 840, som kan behöva en firmware-uppdatering.

Se här t.ex: http://www.99mac.se/forum/t/311416-uppdatera-...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-05 12:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken Evo är det? 830, 840, 850?

Har läst om problem med 840, som kan behöva en firmware-uppdatering.

Se här t.ex: http://www.99mac.se/forum/t/311416-uppdatera-...

Är en 840, ska testa det!
Tack

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-15 17:25

Precis testat med en mekanisk hdd och samma fel kvartstår.

Så det som är gjort nu:
100 olika versioner av OS X.
3st olika hdd kablar.
Bytt till standard disk.

Någon fler som har nån input?

Återställ SMC och PRAM, annars kanske det är dina RAM som strular?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-15 18:44

Gjort det mellan varje ingrepp :/

Ska testa köra minnena ett och ett nu, båda lär väl inte vara kass tänker jag?

Ursprungligen av xlarge:

Gjort det mellan varje ingrepp :/

Ska testa köra minnena ett och ett nu, båda lär väl inte vara kass tänker jag?

Möjligt, men ovanligt vad jag vet. Går du bet där så är det nog dessvärre service.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-15 18:57

No luck...Samma fel.

Kanske blir åka bort och höra om man kan låna hem ett Logikkort från servicen.
Dom var jävligt trevlig och medgörlig med kablagen iaf.

En av få gånger jag önskar jag hade en PC framför mig...

Vad innebär det att du har provat diverse tester? Med en test suite av något slag? Eller helt slumpvisa tester?

Jag hade kört ett AHT test för att se om det hittar något strul, Även om du inte har AHT på din hårddisk går det att tanka ner det och lägga in eller lägga det på ett USB-minne: Länkar till AHT hos Apple

Jag hade gissat på ett minnesproblem. Klicka i bocken för att göra ett utökat test och låt den köra klart.

Om den inte hittar något fel finns även memtest om du inte redan har kört det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-15 22:41

Som sagt, allt jag testar står i tråden.

AHT fungerar ej, har kört med ett tredjeparts RAMtest i os x, fick inte till bootbar usb med memtest.

Nu vaknar den aldrig efter att den legat i vila med stängt lock. Puls i lampan och caps går att slå till/från dock.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-15 22:43

Försökt boota aht via internet men det går inte heller, tydligen ej kompatibelt.

Ursprungligen av xlarge:

Som sagt, allt jag testar står i tråden.

AHT fungerar ej, har kört med ett tredjeparts RAMtest i os x, fick inte till bootbar usb med memtest.

Nu vaknar den aldrig efter att den legat i vila med stängt lock. Puls i lampan och caps går att slå till/från dock.

Du skrev att eftersom du hade bytt hårddisk gick det inte att köra AHT. Länken du fick i mitt förra inlägg löser det genom att ge dig en direktlänk till de olika AHT versionerna som finns på Apples servrar som du kan tanka in på din hårddisk så att AHT fungerar som vanligt eller lägga på ett USB-minne. Har du laddat ner därifrån och det fortfarande inte fungerar menar du?

Jag testade att tanka ner för min maskin (MacBookPro8,3 Mac-942459F5819B171B) och skapade ett USB-minne enligt instruktionerna som jag bootade från och det fungerade fint. Jag har också bytt hårddisk så jag saknar AHT på hårddisken också.
Det borde fungera för din maskin också om du väljer att ladda ner rätt AHT och skapar minnet enligt instruktionerna.

Att den inte går att slå på nu kan tyda på att ett minne inte sitter i ordentligt. Kopplar du loss batteriet innan du plockar i och ur minnena?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-15 23:10

Den startar och går men inte om jag stänger locket, då får jag tvinga avstängning via knappen.

Kopplar inte ut batteriet innan jag switchar ram, behövs det verkligen?

Felet med att den inte vaknar kom innan jag rörde ramen.

Ska testa lägga in aht manuellt imorgon. Tänkte att det var samma server man kopplade upp mot när man körde aht via internet.

Du tror absolut inte på processor eller moderkort?

Du ska alltid ta ur batteriet när du gör något i datorn, alltid.

Ursprungligen av xlarge:

Den startar och går men inte om jag stänger locket, då får jag tvinga avstängning via knappen.

Kopplar inte ut batteriet innan jag switchar ram, behövs det verkligen?

Felet med att den inte vaknar kom innan jag rörde ramen.

Ska testa lägga in aht manuellt imorgon. Tänkte att det var samma server man kopplade upp mot när man körde aht via internet.

Du tror absolut inte på processor eller moderkort?

Inte enligt Apples instruktioner, men det skadar inte

Normalt sett kan det inträffa alla möjliga konstiga problem om man har dåliga minnen. Macar verkar vara känsligare än PCs när det gäller minnen, i alla fall historiskt. Många gånger försöker man snåla in och välja lite billigare minnen (jag har varit där själv) men det kan visa sig efter ett tag att det är något fel i en minneskrets som slumpvis ger mystiska fel. När du försätter datorn i sleep (stänger locket) är det minnet som du återställer från när du öppnar upp den igen.

Jag vet inte om det är samma server som AHT via Internet använder, men dessa är i alla fall skivavbilder som innehåller AHT-filerna för en specifik maskin (därav att du måste ladda ner rätt paket för din maskin).

Om processor eller logikkort har något fel hittar AHT det förhoppningsvis.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-15 23:29

Testar imorgon, annars blir det väl via usb. Man har ju dock inte svart bälte terminal, så blir väl några timmar av kommando läsning innan man lyckas

Tack!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-16 00:20

Blev rastlös, gick ju dödmidigt att ordna AHT sticka, kör testet nu. Håller tummarna och hoppas på ett svar på svart och vitt.

Stort tack för länken, guld värt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-16 00:57

"Inga problem hittades" vafan...

Ursprungligen av xlarge:

"Inga problem hittades" vafan...

Det betyder dock inte att det inte kan vara problem med modulerna ändå.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-16 01:03

Men vi kan utesluta processor och all dyr hårdvara?

Ska se om jag kan jaga rätt på några minnen imorgon, värt att testa göra ny capitan sticka via terminal istället för Diskmaker X kanske?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-16 10:22
Ursprungligen av keptang:

Det betyder dock inte att det inte kan vara problem med modulerna ändå.

Memtest.
Från http://www.memtest.org/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-16 10:37

För att sticka ut näsan: vad är det för fabrikat på minnena? Eller är det originalminnen som sitter i?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2016-07-16 11:09

Original, men från 2011 MBP.

Får inte till koden till terminal för att skicka in på minnet, kört med dessa:

sudo dd if=/Samsung Evo/user/NAMN/downloads/memtest86+-5.01.dmg of=/dev/disk3 bs=1m

sudo dd if=/Samsung Evo/Användare/NAMN/Hämtade filer/memtest86+-5.01.dmg of=/dev/disk3 bs=1m

Även testat utan mellanslag och utan Samsung, är ju dum i huvudet när det kommer till terminal..

EDIT: Ska jag mounta dmg'n och ta den därifrån?
disk3 är unmountad med: diskutil unmountDisk /dev/disk3

Den som vill får gärna fixa koden

Ser även att jag halkat på tangenterna i originalposten, har en 6.2 och inte en 6.1

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-16 11:17

Är det inte originalminnen från den datorn, utan flyttade från en äldre maskin?

Bevaka tråden