Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera förlorade bilder från ICloud??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har haft mitt bildbibliotek på en extern hårddisk eftersom jag bara har en liten SSD på min MBP. Har även sett till att lagra alla bilder på iCloud.

Häromveckan drog min son ut den externa hårddisken samtidigt som vi importerade bilder från kameran. Något hände och det var sedan svårt att få upp den externa disken på datorn igen. Gick till sist men fick då meddelande om att vissa bildfiler inte var kompletta och behövde tas bort. Jag tryckte ok för detta då jag inte såg någon annan utväg. Visade sig dock att datorn började radera stora mängder bilder och jag drog därför ur hårddisken.

Som tur är finns ju bilderna kvar på iCloud men frågan är hur jag på ett smidigt sätt för in dem i ett nytt bibliotek. Antar att jag kommer att behöva formatera om den externa hårddisken och att jag skapar det nya biblioteket på denna.

Har ni någon smidig lösning på detta. Handlar om ca 30000 bilder på totalt ca 200gb. Har ingen lust att sitta och markera dem en och en:-(

Ett ytterligare orosmoment är väl att ICloud ev raderar bilderna efter 25 dagar, eller?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-14 23:37

Hur lagrar du dem på iCloud? Hur har/hade du dem lagrade på datorn?
Ingen backup gissar jag?

Jag skulle göra ett försök med PhotoRec som du lägger på USB-minne/CD och startar upp. Ha en minst lika stor tom USB-disk inkopplad.

Bilderna låg alltså i "Bilder" systembibliotek på en extern USB disk. Just detta bibliotek ärvdes som förstörts. Nu står mitt hopp till iCloud kopiorna i iCloud bildbibliotek.

Hittar ingen bra lösning via Apple support. Jag ska läsa på om PhotoRec. Ska se om det går att köra något "rädda filer program" på hårddisken också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-15 20:11

Ligger bilderna i ett Bilderbibliotek så är inte PhotoRec det bästa. Det kommer hitta flera varianter av samma bild, och det kommer vara en enda röra.
Bättre är program som kan rekonda disken, typ Spinrite.

Förstår dock inte hur bilderna är lagrade. Du säger att du "Har även sett till att lagra alla bilder på iCloud." Finns ju flera sätt, som skiljer sig åt markant vad gäller att lagra bilder på iCloud. Kör du iCloud-bildbibliotek?

Ja bilderna ligger i iCloud bildbibliotek. Har inte hunnit ta tag i detta ännu. Jag ska läsa på om spinrite. Det märkliga är att datorn började radera så kallade ofullständiga filer. Man undrar ju om det var tex masterfilerna eller bara kopior. Mycket frustrerande hur som helst.

1
Bevaka tråden