Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Find my iPhone visar fel plats

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-06 21:33

Har gjort lite tester med en iPhone 6 och Apples platstjänster. Varje gång telefonen låses in i ett klädskåp på jobbet visar find my iphone att den befinner sig på en annan plats (växlar mellan 2-3 olika platser någon kilometer ifrån den korrekta positionen), alltid likadant. Vad kan det bero på? Det enda jag kan tänka mig är att GPS'en förlorar signal i skåpet, men i så fall borde väl tjänsten visa den senast kända positionen (eller ingen alls)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-07 12:38

Eller så har den väldigt dålig signal och försöker i alla fall.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-07 20:36

Den får med största sannolikhet inte någon gps-signal i ett skåp, sällan man får signal alls inomhus. Däremot positionerar den sig via wifi.
Vilket är bra mycket osäkrare. En router kan ju ha flyttats fysikt ett par km, medans dess position i en databas ännu inte uppdaterats.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-10 18:00

Fattar ändå inte... Tjänsten visar nämligen platser som telefonen aldrig har befunnit sig på (ändå är dessa positioner ständigt återkommande)?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-10 23:31
Ursprungligen av lensv:

Fattar ändå inte... Tjänsten visar nämligen platser som telefonen aldrig har befunnit sig på (ändå är dessa positioner ständigt återkommande)?

Därför att positionsangivelserna för de wifi nätverk som den befinner sig i närheten av är fel. Eller för att den snappar upp ett wifi långt borta med stark signal. Eller för att den inte vet med noggrannhet var den befinner sig.

Sambons mobil träffar ofta mitt i prick, vid hennes kontorsfönster. Men ibland så får den "spel" och placerar ut sig mitt i stadskärnan.
Jag tror mobilen tänker: "ok, jag vet inte exakt var jag är, men i X-stad befinner jag mig, det vet jag. så jag uppger positionen för X-stad".
Men det är alltid (för hennes mobil) bara mitt i staden.

Vill du gräva ner dig i ämnet, eller kolla wifinät i närheten: https://wigle.net/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-10 23:40
Ursprungligen av reboot81:

Vill du gräva ner dig i ämnet, eller kolla wifinät i närheten: https://wigle.net/

Kul länk! Mitt hemnätverk visas ett halvt kvarter fel. Grannens positioneras spot on.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-07-11 14:07
Ursprungligen av reboot81:

Därför att positionsangivelserna för de wifi nätverk som den befinner sig i närheten av är fel. Eller för att den snappar upp ett wifi långt borta med stark signal. Eller för att den inte vet med noggrannhet var den befinner sig.

Sambons mobil träffar ofta mitt i prick, vid hennes kontorsfönster. Men ibland så får den "spel" och placerar ut sig mitt i stadskärnan.
Jag tror mobilen tänker: "ok, jag vet inte exakt var jag är, men i X-stad befinner jag mig, det vet jag. så jag uppger positionen för X-stad".
Men det är alltid (för hennes mobil) bara mitt i staden.

Vill du gräva ner dig i ämnet, eller kolla wifinät i närheten: https://wigle.net/

Tackar, ja den kartan var kul

..Med tanke på hur många spots som verkligen finns i närheten av telefonen i fråga borde dock tjänsten kunna vara betydligt mera exakt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-11 23:23

Min dator visar mitt i prick.

Ursprungligen av kenjon:

Min dator visar mitt i prick.

Samma hos mig. Antar att den är så klok att den kan inse att dator och iPhone är anslutna till samma wi-fi och ta positionen från min iPhones gps.

1
Bevaka tråden