Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera iMessage på en Mac

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-10 20:41

Har sökt ihjäl mig på internet men hittar inte hur jag aktiverar iMessage på min Mac. Alla "lösningar" förutsätter att jag kan aktivera mitt Apple ID i inställningar av Meddelanden programmet. Men kontot i mitt fall är utgråat och inga alternativ för aktivera det finns. Hur kan jag aktivera kontot?

Prova att ta bort kontot helt och sedan lägga till det igen (genom att trycka på minuset).
Är du i övrigt inloggad på iCloud i Macen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-10 21:42
Ursprungligen av Stefan Swales:

Prova att ta bort kontot helt och sedan lägga till det igen (genom att trycka på minuset).
Är du i övrigt inloggad på iCloud i Macen?

Tack för ditt svar Stefan. Jag kan inte ta bort detta konto. Ingenting händer när jag klickar på minus.

Ja, jag är inloggad i iCloud:

Logga ut och in?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-10 22:11
Ursprungligen av timofej:

Har sökt ihjäl mig på internet men hittar inte hur jag aktiverar iMessage på min Mac. Alla "lösningar" förutsätter att jag kan aktivera mitt Apple ID i inställningar av Meddelanden programmet. Men kontot i mitt fall är utgråat och inga alternativ för aktivera det finns. Hur kan jag aktivera kontot?

Vilken version av OS X? Är du inloggad i iMessage på någon annan dator eller i-enhet, och vilken version har dessa?

Jag har ett liknande problem där jag inte kan lägga till en epostadress till mitt iMessage på en iPhone 4 med iOS 7 som jag använder högst tillfälligt istället för min ordinarie iPhone med iOS 9. Antar det beror på att gamla iOS 7 inte är fullt kompatibelt med iMessage i OS X 10.11 och iOS 9 som jag samtidigt använder på andra enheter. Jag får meddelande om fel lösenord, men det är garanterat rätt och samma Apple-ID och lösenord funkar för andra tjänster på telefonen. Så jag tror det är ett tokigt felmeddelande som beror på gammalt iOS. Kan du ha liknande problem på gammalt OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-10 22:28
Ursprungligen av IngoX:

Vilken version av OS X? Är du inloggad i iMessage på någon annan dator eller i-enhet, och vilken version har dessa?

Tack för ditt svar IndoX! Jag har de senaste versionerna av all programvara. Och ja, jag är inloggad i iMessage på min telefon. Kan både skicka och ta emot. Både via telefonnummer och Apple ID.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-10 22:59
Ursprungligen av timofej:

Tack för ditt svar IndoX! Jag har de senaste versionerna av all programvara. Och ja, jag är inloggad i iMessage på min telefon. Kan både skicka och ta emot. Både via telefonnummer och Apple ID.

Ok, [kliar vidare i huvudet]... Bilden från iMessage-inställnigar i inlägg #1: har du maskat bort innehåll till höger eller är det helt tomt hos dig? Så här ser det ut när kontot är aktivt:

En liten detalj jag noterade nu när jag öppnade inställningspanelen vara att mitt konto först stod som inaktivt som på din bild, några sekunder, sedan försvann texten (inaktiv). Kanske beror det på att senast jag använde iMessage på macen fick jag röda meddelanden som inte kunde levereras, men det berodde ju på att jag för tillfället använder en iPhone som inte är kompatibel med vidarebefordring av sms och mitt mobilnummer finns inte längre med bland alternativa adresser som det gjorde tidigare.

Som Barbapappa föreslog, har du testat att logga ut helt och hållet från iCloud, för att sedan logga in igen? Universiallösningen när det gäller iCloud och Apple-ID problem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-07-10 22:59
Ursprungligen av timofej:

Har sökt ihjäl mig på internet men hittar inte hur jag aktiverar iMessage på min Mac. Alla "lösningar" förutsätter att jag kan aktivera mitt Apple ID i inställningar av Meddelanden programmet. Men kontot i mitt fall är utgråat och inga alternativ för aktivera det finns. Hur kan jag aktivera kontot?

Men det här felet hände ju i en annan tråd som jag har varit inne och skrivit i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-10 23:08
Ursprungligen av IngoX:

Ok, [kliar vidare i huvudet]... Bilden från iMessage-inställnigar i inlägg #1: har du maskat bort innehåll till höger eller är det helt tomt hos dig? Så här ser det ut när kontot är aktivt:

Jo, jag vet hur det ser ut när kontot är aktivt. Har sett det på andra sidor när jag letade efter lösningen. Men för mig står det absolut ingenting där.

Det har stått inaktivt sedan jag öppnade inställningen. Så att det blir inte aktivt med tiden. Under tiden har jag fått flera meddelanden till min telefon.

Ursprungligen av IngoX:

Som Barbapappa föreslog, har du testat att logga ut helt och hållet från iCloud, för att sedan logga in igen? Universiallösningen när det gäller iCloud och Apple-ID problem.

Har just gjort det. Utan framgång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-10 23:12
Ursprungligen av timofej:

Har just gjort det. Utan framgång.

Men har du testat att ta bort kontot i iMessage-inställningar medan du var urloggad ur iCloud, överallt där det går?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-10 23:16
Ursprungligen av frazze:

Men det här felet hände ju i en annan tråd som jag har varit inne och skrivit i.

Tack frazze! Där kom lösningen! Har stängd av iMessage i telefonen och sedan slog det på igen! Och då dök inloggningsrutan upp i inställningarna för Meddelanden i Mac! Fan vad frustrerande kan det vara! Och det är ju helt omöjligt att komma på det själv! Lite voodoo.

Men nu är det löst! Tack alla för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-10 23:18

Googlade någon tråd där problemet vara att personen ställt en region (Systeminställningar > Språk och Region) där iMessage inte stöds.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-10 23:19
Ursprungligen av timofej:

Tack frazze! Där kom lösningen! Har stängd av iMessage i telefonen och sedan slog det på igen! Och då dök inloggningsrutan upp i inställningarna för Meddelanden i Mac! Fan vad frustrerande kan det vara! Och det är ju helt omöjligt att komma på det själv! Lite voodoo.

Men nu är det löst! Tack alla för hjälpen!

Bra det löste sig! Som sagt, logga ur och in igen, överallt där det går...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-07-10 23:23
Ursprungligen av IngoX:

Bra det löste sig! Som sagt, logga ur och in igen, överallt där det går...

Tack för hjälpen du med IngoX! Men det var inte inloggningen - bara att stänga av iMessage och sätta på igen i telefonen. Inte ens på Macen där problemet uppenbarade sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-07-10 23:28
Ursprungligen av timofej:

Tack för hjälpen du med IngoX! Men det var inte inloggningen - bara att stänga av iMessage och sätta på igen i telefonen. Inte ens på Macen där problemet uppenbarade sig.

Japp, det kan man förtydliga; överallt där det går = även andra enheter! iCloud, continuity och allt det där, allt hänger ihop...

Hej, ursäkta att jag lånar en gammal tråd, men jag upplever samma problem med iMessage som timofej. Jag har provat att logga ut från alla enheter där iCloud och iMessage har varit inloggade, men utan framgång. Finns det något annat jag kan testa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-09-21 08:53
Ursprungligen av ludwig00:

Hej, ursäkta att jag lånar en gammal tråd, men jag upplever samma problem med iMessage som timofej. Jag har provat att logga ut från alla enheter där iCloud och iMessage har varit inloggade, men utan framgång. Finns det något annat jag kan testa?

Som jag skrev i meddelanden #11 och #14 ska du inte logga ut, utan stäng av iMessage under Settings > Meddelanden i telefonen. Vänta lite och slå på igen. Då dyker inloggningen i Message-programmet på datorn.

Så löste jag det i alla fall. Lycka till!

Ursprungligen av timofej:

Som jag skrev i meddelanden #11 och #14 ska du inte logga ut, utan stäng av iMessage under Settings > Meddelanden i telefonen. Vänta lite och slå på igen. Då dyker inloggningen i Message-programmet på datorn.

Så löste jag det i alla fall. Lycka till!

Provade det men tyvärr fungerade inte det heller. Något annat som är värt att testa?

1
Bevaka tråden