Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Verktyg för att modifiera upplösning/visningsyta på mobilfilmer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en hel radda, 20+, kortare filmsnuttar som jag filmat med min iphone i stående orientering. Vissa i 1080p o vissa, för att spara utrymme, i 720p.

Dessa hade jag tänkt kunna spela upp på min tv via min Qnap-nas(plex/hd-station). När jag spelar upp dem i Plex' webgränssnitt i Chrome på Macen funkar det prima men när jag spelar upp dem i hd-station/plex på tv'n är det precis som att overscan skulle vara påslaget(har kollat alla inställningar, det är av).

Jag använder hd-station för att nasen är ansluten m hdmi direkt till tv'n.

Jag kan tänka mig att en lösning på problemet vore att redigera filmsnuttarna så att det ligger ett svart utfyllnadsfält på vardera sidan om filmytan. Någon som vet om något inte alltför dyrt program jag kan använda för att åstadkomma detta?

Quicktime 7 Pro

http://www.designtalkboard.com/tips/web/crop-...

Jag har för mig att man kan använda samma procedur för att lägga till svart (pillarbox/letterbox/windowbox)

Men kanske att sådana tilltag ignoreras av din NAS? https://discussions.apple.com/thread/3828799?...

Annars är det väl MPEG Streamclip som is da shit enligt inlägg i de länkade trådarna. Jag har dock kört det väldigt lite själv för att ha testat det du efterfrågar.

Borde väl gå att fixa nasen istället. Är ju inget fel på videon.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Borde väl gå att fixa nasen istället. Är ju inget fel på videon.

Efter som det ser ok ut i browsern ska jag testa att starta chrome direkt på nasen o köra den vägen för just dessa filmer. Måste uppgradera minnet först bara, 1GB räcker inte långt

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-09 20:56
Ursprungligen av Mymac4ever:

Efter som det ser ok ut i browsern ska jag testa att starta chrome direkt på nasen o köra den vägen för just dessa filmer. Måste uppgradera minnet först bara, 1GB räcker inte långt

Ja, att göra om filmklippen är ju som att lindra symptomen men att strunta i sjukdomen. Det är ju inte där felet ligger, utan antagligen något med upplösning/overscan.

Ursprungligen av reboot81:

Ja, att göra om filmklippen är ju som att lindra symptomen men att strunta i sjukdomen. Det är ju inte där felet ligger, utan antagligen något med upplösning/overscan.

Jo jag gissar att det är så också. Tycker jag stängt av overscan överallt, andra videofiler påverkas inte på dylikt sätt tex inspelade avsnitt av stargate. Har startat en tråd i Plex forumet

1
Bevaka tråden