Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto bilder är spårlöst borta

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är totalt tekniskt värdelös och har just nu lite panik och vänder mig till er. Från ingenstans när jag skulle kolla upp ett foto i mitt iPhoto så var det tomt. Inga bilder kvar!!!!! Jag har säkert haft flera tusen innan.

Hjälp!
Vad kan jag göra för att få tillbaka dem? Eller är de borta för alltid?

Tacksam för alla svar!

/ Sandra

Har du säkerhetskopierat datorn?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-07-05 01:06

När du startar iPhoto håll ner ctrl-tangenten. Då kommer det upp en ruta där du kan välja vilket iPhoto-bibliotek du vill använda.

Har du ingen backup så se till att skaffa det. Jag fotograferar en hel del och jag har tre diskar med identiska backuper.

Ja jagmåayw verkligen skaffa backup. Något tips?
Men fick fram rutan för att byta bibliotek. Kommer upp det nya som skapades igår, men så ligger det "gaml biblioteket" från 2014 där under. Men trycker jag på "öppna" så går det inte.... Men det ligger där. Hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-05 10:46

"Det går inte" är ingen bra felbeskrivning. Vad händer, får du något felmeddelande (vad står det i så fall), hänger sej programmet, kraschar datorn...?
Har du startat om datorn?
Vilken datorn version av OSX, version av iPhoto? Ligger bilderna på den interna hårddisken, eller på en extern?
Om du inte vet något om datorer, ta hjälp av någon kunnig. Du kan annars förvärra saken...

  • Medlem
  • 2016-07-05 15:17
Ursprungligen av Sandra92:

Hej!

Jag är totalt tekniskt värdelös och har just nu lite panik och vänder mig till er. Från ingenstans när jag skulle kolla upp ett foto i mitt iPhoto så var det tomt. Inga bilder kvar!!!!! Jag har säkert haft flera tusen innan.

Hjälp!
Vad kan jag göra för att få tillbaka dem? Eller är de borta för alltid?

Tacksam för alla svar!

/ Sandra

1. Först säkerhetskopierar du hela datorn med Time Machine till en extern hårddisk. Gå och köp en om du inte har någon. Se länk:
https://support.apple.com/sv-se/HT201250

2. Sedan följer du detta (inklusive länkar):
https://www.fatcatsoftware.com/iplm/Help/deal...

3. Återkom om det inte funkar. Bilderna finns nämligen kvar, även om biblioteket är trasigt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-07-06 07:47
Ursprungligen av Sandra92:

Ja jagmåayw verkligen skaffa backup. Något tips?
Men fick fram rutan för att byta bibliotek. Kommer upp det nya som skapades igår, men så ligger det "gaml biblioteket" från 2014 där under. Men trycker jag på "öppna" så går det inte.... Men det ligger där. Hjälp!

Vad är det som händer? Får du ett felmeddelande?

Om du kan välja ditt gamla bibliotek i rutan som dyker upp, markera, håll ner tangenterna alt och cmd. med musen klicka "Öppna". Nu får du förhoppningsvis upp en ruta där man kan välja lite olika reparationsalternativ. Börja med det översta och funkar det inte betar du av med nästa osv...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-07-06 10:56

Gör först som @alix säger, Backup!
Detta innan du experimenterar mer, köp en USB-disk och starta Time Machine.
Ett par timmar lär det ta, men sedan har du något att gå tillbaka till om/när testandet inte blev som du tänkte.

Kanske du kan lägga upp lite bilder på felmeddelanden och även en bild på Finder som visar din iPhoto-fil?

Är det iPhoto eller kanske det nyare Bilder?

Ursprungligen av alix:

1. Först säkerhetskopierar du hela datorn med Time Machine till en extern hårddisk. Gå och köp en om du inte har någon. Se länk:
https://support.apple.com/sv-se/HT201250

2. Sedan följer du detta (inklusive länkar):
https://www.fatcatsoftware.com/iplm/Help/deal...

3. Återkom om det inte funkar. Bilderna finns nämligen kvar, även om biblioteket är trasigt.

Tack för hjälp! Hur stor extern hårddisk tror du att jag behöver köpa? På iPhoto biblioteket jag hittat (antagligen det gamla) som inte går att öppna står det 55 GB.

  • Medlem
  • 2016-07-07 00:42
Ursprungligen av Sandra92:

Tack för hjälp! Hur stor extern hårddisk tror du att jag behöver köpa? På iPhoto biblioteket jag hittat (antagligen det gamla) som inte går att öppna står det 55 GB.

Du behöver en som är dubbelt så stor som datorns egen. Time Machine sparar nämligen äldre material också, så att man kan gå tillbaka i tiden och återställa sådant som man kanske raderade av misstag eller sådant man ångrade att man tog bort. När hårddisken börjar bli full raderar Time Machine de äldsta kopiorna automatiskt. Denna typ av backup är ett minimum.

Vad gäller backup för att vara alldeles säker gäller:

1. En direktansluten hårddisk som man uppdaterar ofta till. Som nämnts ovan.
2. Ytterligare en hårddisk (eller flera) som du säkerhetskopierar till emellanåt på samma sätt och som du förvarar i en annan byggnad än den där du har datorn och din vanliga backup. Annars kan allt försvinna i en brand/stöld.
3. Backup av viktiga filer till en molnlagringstjänst. Det finns flera olika sådana. Själv använder jag Google Fotons gratistjänst och Google Drive.

Allt det här kan låta överdrivet men om man för evigt förlorar kanske tusentals bilder på exempelvis barnens uppväxt är det lätt att hålla sig för skratt.

1
Bevaka tråden