Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta installation till nästan identisk hårdvara

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-07-04 13:20

Jag står i begrepp att flytta en befintlig MacOS X installation på smärtfriaste sätt från en MacBook Pro 15" mid 2007 "santa rosa" till en ditto early 2008 "penryn"

Alltså från MBP C2D 2.2GHZ / NVIDIA GeForce 8600M GT:128MB GDDR3 VRAM / 120GB HD
till:
MBP C2D 2.5GHZ / NVIDIA GeForce 8600M GT: 512 MB GDDR3 VRAM / 250GB HD

Är det någon mening att hitta något direktare sätt att flytta installationen än att använda flyttassistenten? Är det något flyttassistenten inte klarar av? Jag vill helst att installationen ska vakna i den nya hårdvaran som om inget hänt.
Vilket är bäst, köra Flyttassistenten via Timemachine eller LAN/Ethernet?

Stort tack på förhand.

Testa CCC annars.

Ursprungligen av planB:

Jag står i begrepp att flytta en befintlig MacOS X installation på smärtfriaste sätt från en MacBook Pro 15" mid 2007 "santa rosa" till en ditto early 2008 "penryn"

Alltså från MBP C2D 2.2GHZ / NVIDIA GeForce 8600M GT:128MB GDDR3 VRAM / 120GB HD
till:
MBP C2D 2.5GHZ / NVIDIA GeForce 8600M GT: 512 MB GDDR3 VRAM / 250GB HD

Är det någon mening att hitta något direktare sätt att flytta installationen än att använda flyttassistenten? Är det något flyttassistenten inte klarar av? Jag vill helst att installationen ska vakna i den nya hårdvaran som om inget hänt.
Vilket är bäst, köra Flyttassistenten via Timemachine eller LAN/Ethernet?

Stort tack på förhand.

MacOS version?

Starta den gamla datorn i targetmode och anslut den via lämpligt interface, förslagsvis Firewire 800. Starta den nya datorn och om det är första gången sedan den blåstes om så kör du flyttassistenten redan under uppstarten.
Om datorn har ett adminkonto redan och är uppstartad så kör du flyttassistenten som vanligt inifrån Verktygsprogram. Tänk bara på att ifall adminkontot på den nya datorn heter samma som på den gamla så blir det problem. Döp isåfall om adminkontot på den nya datorn till vad som helst. Det kontot plockar du ändå bort efter att du klonat färdigt.

Sitter precis och gör exakt samma sak från en Mac Mini server från 2010 till en ny 2014...

Du säger att du vill ha det "som om inget hänt". Då skulle jag inte köra Flyttassistenten. Då är det kloning som gäller.

Så jag röstar också på CCC (CarbonCopyCloner) - antingen direkt via Firewire Target Mode, eller via en extern hårddisk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du säger att du vill ha det "som om inget hänt". Då skulle jag inte köra Flyttassistenten. Då är det kloning som gäller.

Så jag röstar också på CCC (CarbonCopyCloner) - antingen direkt via Firewire Target Mode, eller via en extern hårddisk.

Tja, jag vet inte. Jag har kört flyttassistenten 100-tals gånger och det har funkat kanon bara man har hyggligt likadana systemversioner, plats på mottagande disk och inte har ett användarkonto med samma namn. CCC funkar också bra men om man kör nyare system så måste man ju pröjsa för den.
Vad är det som inte funkar med flyttassistenten?

Har precis just nu i detta flyttat en ganska stor Kerio Mailinstallation plus 0,5TB vanlig data från en gammal till en ny Mac Mini, det blev verkligen som om inget hänt
Enda nackdelen var att jag fick köra via en Firewire till Thunderbolt adapter eftersom den gamla Macen saknade TB, dvs det tog tid...

Jag klonar alltid en systemdisk med Carbon Copy Cloner när jag byter dator. Har funkat fint i många år och många byten av datorer. Det teoretiskt samma sak som att sätta in den disk man hade i den andra datorn...och teorin har visat sig stämma.

Det enda man ska tänka på är att nya datorn ju inte har samma MC-adress...med detta är abar av intresse för dom som t.ex. ger datorer fasta IP-nummer via sin router och att dessa är baserade på MAC-adress.

Ursprungligen av Niklasinorr:

...men om man kör nyare system så måste man ju pröjsa för den.

Något av kloningsprogrammen (minns inte om det är CCC eller SuperDuper, eller kanske båda) kan användas utan att betala, men man får då bara basfunktionerna, vilket räcker i det här fallet.

Jag använder mig av CCC till mycket.

Men här kan man faktiskt klona via Skiv verktyg (Disk utility).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-07-07 18:28

Tack för alla svar! (varit bortrest och tillgänglig för att ge feedback tidigare)

Datorn jag ska flytta installationen till är en beg dator som har ny installerat El Capitan. På den gamla hårdvaran rullar just nu Yosemite.

Vad jag funderar på vid flytten av installationen är egentligen bara hur installerade program kommer reagera. Jag vill inte trassla med ominstallationer. Det skulle inte vara hela världen att fylla i iCloud-lösenordet för att få igång det som är beroende av iCloud men annars så vill jag minsta möjliga strul.

Vad är grejen med användarnamnet?

Säg att den nya datorn har ett adm-konto, inget annat. Jag har en användare med adm-rättigheter som heter planB på den gamla datorn (och på övriga datorer) Vad händer vid flytt med flyttassistenten? Jag tänkte köra via fiber och kommer ge den nya datorn ett unikt namn, men måste jag verkligen laborera med användarnamnen på något sätt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-07 20:16

Använder du Flyttassistenten bör du ha olika namn på de två admin-kontona. Det du inte vill ha kvar kan du radera efter flytten, men kolla så du raderar rätt konto (med avseende på vad som finns i resp användarmapp).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-07-07 20:46

Om ett admin-konto inte finns från början, skapas inte det konto som fanns på den gamla datorn på den nya datorn? Typ att planB skapas på den nya datorn när det flyttas över?

Ursprungligen av planB:

Om ett admin-konto inte finns från början, skapas inte det konto som fanns på den gamla datorn på den nya datorn? Typ att planB skapas på den nya datorn när det flyttas över?

PlanB flyttas ja, det är därför det är viktigt att du inte redan har ett konto som heter PlanB i den nya datorn. Har du ett PlanB i den nya datorn redan så döper du om det eller skapar ett nytt med ett annat namn och slänger PlanB. Fortfarande i den nya datorn.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-07-09 14:13

Allt gick hur bra som helst med vanlig flyttassistent och ethernetkabel. Uppenbarligen finns ingen anledning att använda något annat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-09 17:42

Man kan ha en MBA utan Ethernetport.... ?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2016-07-10 01:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Något av kloningsprogrammen (minns inte om det är CCC eller SuperDuper, eller kanske båda) kan användas utan att betala, men man får då bara basfunktionerna, vilket räcker i det här fallet.

Det borde isåfall vara SuperDuper, eftersom CCC är fullt fungerande i 30 dagar som testversion.

Ursprungligen av filuren:

Det borde isåfall vara SuperDuper, eftersom CCC är fullt fungerande i 30 dagar som testversion.

Nja, varför den slutsatsen?

Att CCC har full funktionalitet i 30 dagar utesluter inte att basfunktionerna fortsätter att fungera efter de 30 dagarna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-07-10 18:49
Ursprungligen av kenjon:

Man kan ha en MBA utan Ethernetport.... ?

Man kan aldrig vara nog noggrann med syftningsfelen. Jag tänkte förstås på Flyttassistenten i förhållande till andra metoder. Ethernet valde jag för hastighetens och smidighetens skull. Men är man van att använda olika kloningsmetoder är det säkert lika bra, men kanske fungerar bättre mot tom disk?

Ursprungligen av filuren:

Det borde isåfall vara SuperDuper, eftersom CCC är fullt fungerande i 30 dagar som testversion.

SuperDuper är fullt fungerande _för alltid_ som testversion (dvs obetald). Fullt fungerande så tillvida att den gör en komplett, bootbar klon av valfri disk. Vill man därmed ha full funktionalitet med exvis inkrementell backup (dvs att bara kopiera det som faktiskt ändrats sedan förra kloningen/backuppen), så krävs betalversionen. Så har det åtminstone funkat under alla tidigare år.

För engångsbruk funkar alltså både SD och CCC. Däremot fick jag intrycket senast jag kollade (något år sen eller så), att CCC "gömmer" sin gratisvariant lite väl bra på hemsidan. Använder f.ö. betalvarianten av superduper som främsta (men inte enda) backuplösning sen många år tillbaka. TM har aldrig varit min vän, och CCC svek mig en gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-07-11 22:55
Ursprungligen av planB:

Man kan aldrig vara nog noggrann med syftningsfelen. Jag tänkte förstås på Flyttassistenten i förhållande till andra metoder. Ethernet valde jag för hastighetens och smidighetens skull. Men är man van att använda olika kloningsmetoder är det säkert lika bra, men kanske fungerar bättre mot tom disk?

OK, då missförstod jag
Jag tycker Flyttassistenten är långsam, om dock smidig att använda, och man kan välja att inte ta med allt. Kloning går fortare, men då blir allt som originalet var.

1
Bevaka tråden