Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk stannar inte

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag krypterade min externa hårddisk igår. Efter det stannar den inte efter att man matar ut den utan den fortsätter att låta och vibrera som den gör när den är ikopplad. Innan jag krypterade den stannade den alltid i stort sett direkt när jag matade ut den. Det verkar som att den matas ut korrekt för den försvinner från Finder och när jag skriver "mount" i Terminal så syns den inte där längre efter att jag matat ut den. Jag undrar om det är säkert att koppla loss den från datorn (dra ut usb-kabeln) efter att jag matat ut den trots att den fortfarande verkar vara igång?

Ger du den tid att utföra krypteringen färdigt, kan ta lång tid för en stor HDD med mycket filer.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-02 15:35
Ursprungligen av CekariYH:

Ger du den tid att utföra krypteringen färdigt, kan ta lång tid för en stor HDD med mycket filer.

Precis, se till att krypteringen är färdig. Tog mig nåt dygn på en 4TB disk.

Kolla med följande i terminalen:

diskutil cs list | grep 'Conversion'

EDIT: rättade kommandot.

Senast redigerat 2016-07-02 18:54
Ursprungligen av CekariYH:

Ger du den tid att utföra krypteringen färdigt, kan ta lång tid för en stor HDD med mycket filer.

Ursprungligen av reboot81:

Precis, se till att krypteringen är färdig. Tog mig nåt dygn på en 4TB disk.

Kolla med följande i terminalen:

Jo, krypteringen blev färdig, jag kollade i terminalen. Jag tror i alla fall den var färdig, minns inte om det stod exakt "sleep 30; done" men det stod vad det skulle stå enligt instruktioner som jag hittade någonstans. Det tog ganska exakt ett dygn för 1 tb utan något innehåll.

Kan det finnas något annat skäl till att det inte funkar på samma sätt som förut?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-02 18:52

Vad ger

pmset -g

i terminalen?

Prova även det "rätta" kommandot i mitt förra inlägg.

Ursprungligen av reboot81:

Vad ger

pmset -g

i terminalen?

Prova även det "rätta" kommandot i mitt förra inlägg.

pmset -g ger:

Active Profiles:
Battery Power -1*
AC Power -1
Currently in use:
standbydelay 10800
standby 1
halfdim 1
hibernatefile /var/vm/sleepimage
darkwakes 1
disksleep 10
sleep 1
autopoweroffdelay 14400
hibernatemode 3
autopoweroff 1
ttyskeepawake 1
displaysleep 15
acwake 0
lidwake 1

Ursprungligen av reboot81:

Vad ger

pmset -g

i terminalen?

Prova även det "rätta" kommandot i mitt förra inlägg.

diskutil cs list | grep 'Conversion' ger:

Conversion Status: Complete
Conversion Direction: -none-
Conversion Progress: -none-

Ursprungligen av reboot81:

Vad ger

pmset -g

i terminalen?

Prova även det "rätta" kommandot i mitt förra inlägg.

Båda ovanstående är alltså efter att jag har matat ut hårddisken. Det som är lite märkligt nu är att idag när jag kopplar in hårddisken så frågar den inte om lösenord. Har provat flera gånger och den frågar aldrig. Vad kan det bero på?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 11:20
Ursprungligen av Johan Holm:

Båda ovanstående är alltså efter att jag har matat ut hårddisken. Det som är lite märkligt nu är att idag när jag kopplar in hårddisken så frågar den inte om lösenord. Har provat flera gånger och den frågar aldrig. Vad kan det bero på?

På att du sparat FV lösenordet i Nyckelringen. Om jag inte minns fel är det en bock som man aktivt behöver bocka ur när man krypterar disken.

Conversion Status: Complete
Conversion Direction: -none-
Conversion Progress: -none-

Ser inte korrekt ut.
Kör

diskutil cs list

så ser du mer detaljerat vilken disk som gör vad. Kolla det innan du avmonterar.

Ursprungligen av reboot81:

På att du sparat FV lösenordet i Nyckelringen. Om jag inte minns fel är det en bock som man aktivt behöver bocka ur när man krypterar disken.

Conversion Status: Complete
Conversion Direction: -none-
Conversion Progress: -none-

Ser inte korrekt ut.
Kör

diskutil cs list

så ser du mer detaljerat vilken disk som gör vad. Kolla det innan du avmonterar.

Sä här blev det med "diskutil cs list" innan jag matat ut hårddisken:

CoreStorage logical volume groups (1 found)
|
+-- Logical Volume Group F411F1A3-7416-47BD-BD70-16CD6052DA4F
=========================================================
Name: Elements (WD Elements 1042 Media)
Status: Online
Size: 999858069504 B (999.9 GB)
Free Space: 16777216 B (16.8 MB)
|
+-< Physical Volume 5BE657BD-0069-40AF-B2D9-7265EE6B84BA
| ----------------------------------------------------
| Index: 0
| Disk: disk1s2
| Status: Online
| Size: 999858069504 B (999.9 GB)
|
+-> Logical Volume Family 04349BF9-60DB-45ED-A965-8F0074C395EF
----------------------------------------------------------
Encryption Status: Unlocked
Encryption Type: AES-XTS
Conversion Status: Complete
Conversion Direction: -none-
Has Encrypted Extents: Yes
Fully Secure: Yes
Passphrase Required: Yes
|
+-> Logical Volume 26F29596-DFBF-4792-A0D0-219C22C5AB54
---------------------------------------------------
Disk: disk2
Status: Online
Size (Total): 999522521088 B (999.5 GB)
Conversion Progress: -none-
Revertible: Yes (unlock and decryption required)
LV Name: Elements (WD Elements 1042 Media)
Volume Name: Elements (WD Elements 1042 Media)

Ursprungligen av reboot81:

På att du sparat FV lösenordet i Nyckelringen. Om jag inte minns fel är det en bock som man aktivt behöver bocka ur när man krypterar disken.

Conversion Status: Complete
Conversion Direction: -none-
Conversion Progress: -none-

Ser inte korrekt ut.
Kör

diskutil cs list

så ser du mer detaljerat vilken disk som gör vad. Kolla det innan du avmonterar.

Menar du att det ser ut som att krypteringen inte har blivit klar? Det står "conversion status: complete", det låter väl rätt så klart?

Menade du att jag ska köra "diskutil cs list" när jag krypterar för att se när det är klart? Jag gjorde nämligen det under krypteringen och fick då, vad jag kan minnas, samma som terminalen visar nu, det som jag klistrat in ovan.

Det där med nyckelringen är nog svaret på varför lösenordet inte krävs längre, minns att jag bockade i där. Tack för det!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 22:56
Ursprungligen av Johan Holm:

Menar du att det ser ut som att krypteringen inte har blivit klar? Det står "conversion status: complete", det låter väl rätt så klart?

Menade du att jag ska köra "diskutil cs list" när jag krypterar för att se när det är klart? Jag gjorde nämligen det under krypteringen och fick då, vad jag kan minnas, samma som terminalen visar nu, det som jag klistrat in ovan.

Det där med nyckelringen är nog svaret på varför lösenordet inte krävs längre, minns att jag bockade i där. Tack för det!

Det ser ut som det skall när FV är aktiverat och färdigt.

Ursprungligen av reboot81:

Det ser ut som det skall när FV är aktiverat och färdigt.

Aha. Var ser jag när FV är aktiverat och färdigt? Jag ser inte att det kommer upp något om FV med "diskutil cs list". Ursäkta min okunnighet, jag har aldrig ens öppnat terminalen innan den här krypteringsprocessen så jag är väldigt ny på sådant här.

1
Bevaka tråden