Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag tänkte köpa en Ipad...

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte köpa en ipad men blev avrådd av många. Det är många som har problem med Ipad märker jag. Det finns många som har problem med det på andra ställen på nätet också. Vad är det som gör att de är så svåra att hantera.

Windows surfplattor är också svåra att hantera och konfigurera om man inte är proffs på datorer och andra datasaker.

Jag har en Android platta istället. Han som hjälpte mej att konfigurera den är inte heller speciellt datakunnig och han tyckte inte det var speciellt svårt men en ipad kan han inte konfigurera. Han har försökt .
/Anna Maria

Massa problem med iPad? Det kan man ju inte precis märka på det här forumet.

Vilka problem?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Massa problem med iPad? Det kan man ju inte precis märka på det här forumet.

Vilka problem?

Nej jag har inte läst dem alla men eftersom många skriver om Ipad i denna del av forumet borde en del ha problem med den... det är ju det ett dataforum är till för speciellt om det skrivs under en rubrik som handrar om Iphone och Ipad.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2016-07-02 21:41

Man behöver väl inte konfigurera en iPad alls?! Förutom att man måste ansluta mot det trådlösa nätet, lägga till sitt apple-konto. Sedan är det väl bara att använda den.. /J (men jag är förstås lite färgad av att ha använt Apple-produkter under lång tid)

  • Medlem
  • 2016-07-02 21:49
Ursprungligen av Anna Maria:

Nej jag har inte läst dem alla men eftersom många skriver om Ipad i denna del av forumet borde en del ha problem med den... det är ju det ett dataforum är till för speciellt om det skrivs under en rubrik som handrar om Iphone och Ipad.
/Anna Maria

Du får tänka på alla de som inte har problem och därför inte behöver skriva här och be om hjälp. De är många, väldigt många fler än de andra.

Jag tycker att du ska köpa en iPad om du vill ha en. Jag är inne på min tredje nu och har aldrig haft minsta problem med någon av dem.

iPad är nog den produkt som har minst problem av samtliga Apple-produkter som finns.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-07-02 22:32

Frågan är ju vad du har för behov.
Ipad, och även android-plattor har begränsningar. Microsofts x86-plattor är begränsade i prestanda istället.

Ursprungligen av Anna Maria:

Det är många som har problem med Ipad märker jag

Ursprungligen av Anna Maria:

...men eftersom många skriver om Ipad i denna del av forumet borde en del ha problem...

På 23 minuter går du från att du själv har märkt att många har problem, till ren spekulation om att en del borde ha problem. Jösses, vilken vändning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 01:13

Som tidigare nämnts, iPad är den Applepryl med minst problem. Hundratusentals svenskar startar på en sekund sin iPad - surfar, spelar och gör sina ärenden. Och det enda underhåll de behöver tänka på är att ladda den. En mer underhållsfri enhet finner du inte. Du behöver inget antivirus, den säkerhetskopieras varje natt. Det som kan gå fel med en iPad är
1. Den blir stulen
2. Den tappas i marken
3. Och i mycket ovanliga fall mjukvaruproblem.

Samtliga fel är lätta att åtgärda.

Ingen av de som har en problemfri upplevelse skriver i det här forumet. Det är den lilla klick som trots allt har problem skriver här. Och det är extremt ovanligt att det inte går att lösa.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentation...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-07-03 08:41
Ursprungligen av keptang:

iPad är nog den produkt som har minst problem av samtliga Apple-produkter som finns.

Köpte en iPad2 på premiären i New York. Funkar fortfarande klockrent om än något seg med senaste IOS. Batteriet ger ca 5 timmar vilket man nog får tycka är OK för en såpass gammal produkt.

  • Avstängd
  • 2016-07-03 08:56
Ursprungligen av Anna Maria:

Vad är det som gör att de är så svåra att hantera.

SBS

Min mamma som är 84 år använder utan problem sin Ipad 2 dagligen.

Att sätta upp en iPad för användning är inte heller direkt svårt. Följ steg för steg instruktionerna som kommer på skärmen när du startar den första gången.

Men vad vill du egentligen ha svar på? Du har köpt en Androidplatta och kommer sedan hit och säger att Ipad är svår att använda. Har du förväntat dig att vi ska omvändas? Då får du nog vässa argumentationen en aning.

Ursprungligen av BlackSmp:

Min mamma som är 84 år använder utan problem sin Ipad 2 dagligen.

Att sätta upp en iPad för användning är inte heller direkt svårt. Följ steg för steg instruktionerna som kommer på skärmen när du startar den första gången.

Men vad vill du egentligen ha svar på? Du har köpt en Androidplatta och kommer sedan hit och säger att Ipad är svår att använda. Har du förväntat dig att vi ska omvändas? Då får du nog vässa argumentationen en aning.

Orsaken till at jag säger så är bl.a. att en som jag känner har haft problem med sin Ipad men hon hämtade inga uppdateringar och annat till sin ipad från en Mac. Hon hämtade dessa från sin Windows dator skulle jag tro. Det var nog därför det blev problem...Hennes kille avrådde mej från att köpa en sån platta.
/Anna Maria

Ursprungligen av Hffre:

SBS

Det kanske berodde på att uppdateringar till appar och annat hämtades från en Windows dator ? Det är nog inga problem om man har en Mac eller Macbook.
/Anna Maria

Ursprungligen av reboot81:

Som tidigare nämnts, iPad är den Applepryl med minst problem. Hundratusentals svenskar startar på en sekund sin iPad - surfar, spelar och gör sina ärenden. Och det enda underhåll de behöver tänka på är att ladda den. En mer underhållsfri enhet finner du inte. Du behöver inget antivirus, den säkerhetskopieras varje natt. Det som kan gå fel med en iPad är
1. Den blir stulen
2. Den tappas i marken
3. Och i mycket ovanliga fall mjukvaruproblem.

Samtliga fel är lätta att åtgärda.

Ingen av de som har en problemfri upplevelse skriver i det här forumet. Det är den lilla klick som trots allt har problem skriver här. Och det är extremt ovanligt att det inte går att lösa.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Argumentation...

Det kanske berodde på att appar och annat till den hämtades från en Windows dator...
/Anna Maria

Liksom BlackSmp här ovanför, så undrar jag också vad du vill med sina trådar, Anna Maria.

I en tråd säger du att Macar är dåliga, baserat på en erfarenhet för 15-20 år sedan, då du hade problem att på en Win98-dator läsa filer sparade på diskett på en Mac. Och nu säger du att iPad är dåligt, baserat på att någon icke datakunnig bekant säger att han inte kan konfigurera en iPad.

Nästan lite trollvarning på de här trådarna...

Ursprungligen av jas_99:

Man behöver väl inte konfigurera en iPad alls?! Förutom att man måste ansluta mot det trådlösa nätet, lägga till sitt apple-konto. Sedan är det väl bara att använda den.. /J (men jag är förstås lite färgad av att ha använt Apple-produkter under lång tid)

Då förstår jag varför det inte funkade. Hon som försökte använda en Ipad och ladda ner appar använde sin Windows dator. Det funkar nog bara med en Mac eller Macbokk för att ladda ner appar på en Ipad.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Då förstår jag varför det inte funkade. Hon som försökte använda en Ipad och ladda ner appar använde sin Windows dator. Det funkar nog bara med en Mac eller Macbokk för att ladda ner appar på en Ipad.

Förhastade och felaktiga slutsatser verkar vara något av din specialitet.

Det funkar alldeles utmärkt att hantera en iPad (synka appar m.m.) från en Windows-dator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förhastade och felaktiga slutsatser verkar vara något av din specialitet.

Det funkar alldeles utmärkt att hantera en iPad (synka appar m.m.) från en Windows-dator.

Ja eftersom jag inte har en Ipad ännu så kan jag bara skriva om det som jag har fått veta av andra som haft problem med Ipad. Och eftersom en som jag känner direkt avrädde mej från att köpa en sån så blev ju jag lite fundersam... Men hon som fick problem kan nog ingenting om bash som finns i Mac och även ipad antar jag?

Jag gör många fel bash och jag måste snart installera om allt på min Linuxdator som jag surfar på nu. Linux Mint Rafaela. Min Windows dator kan jag inte bli uppkopplad på alls eftersom det saknas drivrutiner påstod de på internet support.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

...Men hon som fick problem kan nog ingenting om bash som finns i Mac och även ipad antar jag?

Vad tusan har kunskaper i Bash med hanteringen av en iPad att göra?

Jag får mer och mer troll-vibbar här...

  • Avstängd
  • 2016-07-03 10:51
Ursprungligen av Anna Maria:

Det kanske berodde på att uppdateringar till appar och annat hämtades från en Windows dator ? Det är nog inga problem om man har en Mac eller Macbook.
/Anna Maria

Rena rama nonsens. Spelar ingen roll om det är en Windows dator eller en Mac så hämtas uppdateringarna från samma ställe.
D.v.s med iTunes från AppStore så vilket OS som man använder spelar ingen roll.

  • Avstängd
  • 2016-07-03 10:52

Komik på hög nivå

Ursprungligen av Anna Maria:

...Min Windows dator kan jag inte bli uppkopplad på alls eftersom det saknas drivrutiner påstod de på internet support...

Uppkopplad till vadå? Drivrutiner för vadå? Vilken internetsupport? Och vad har detta med trådens ämne att göra.

Ursprungligen av Anna Maria:

Ja eftersom jag inte har en Ipad ännu så kan jag bara skriva om det som jag har fått veta av andra som haft problem med Ipad. Och eftersom en som jag känner direkt avrädde mej från att köpa en sån så blev ju jag lite fundersam... Men hon som fick problem kan nog ingenting om bash som finns i Mac och även ipad antar jag?

Jag gör många fel bash och jag måste snart installera om allt på min Linuxdator som jag surfar på nu. Linux Mint Rafaela. Min Windows dator kan jag inte bli uppkopplad på alls eftersom det saknas drivrutiner påstod de på internet support.
/Anna Maria

Så du säger att du måste installera om allt på din dator med Linux.

Du kan inte koppla upp mot nätet på din Windowsdator.

Du har ingen Ipad men det är den som som du tror är svår att använda.

Jag blir lite förvånad över prioriteringarna och slutsatserna - men det är intressant att läsa tråden...

Ursprungligen av Anna Maria:

Ja eftersom jag inte har en Ipad ännu så kan jag bara skriva om det som jag har fått veta av andra som haft problem med Ipad.......

Ifall du är osäker inför inköp kan du boka dig på Workshop för att få en demo på hur man kan använda en sådan. Ifall du köper din iPad i en Apple butik så kan dem säkert hjälpa dig att konfigurera e-post och hjälpa dig att skapa ett konto på iTunes.
https://concierge.apple.com/workshops/R505/sv...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Uppkopplad till vadå? Drivrutiner för vadå? Vilken internetsupport? Och vad har detta med trådens ämne att göra.

Jag blandade ihop det med ett ämne i ett annat forum som jag är medlem i .
/Anna Maria

Ursprungligen av BlackSmp:

Så du säger att du måste installera om allt på din dator med Linux.

Du kan inte koppla upp mot nätet på din Windowsdator.

Du har ingen Ipad men det är den som som du tror är svår att använda.

Jag blir lite förvånad över prioriteringarna och slutsatserna - men det är intressant att läsa tråden...

Jag blandade i hop det med andra forum som jag är medlem i. När det gäller bash så finns det ju i både Mac och Linux.
/Anna Maria

Dina citat är verkligen intressanta. Om man citerar ett inlägg, så är det en fördel om det man skriver har någon slags koppling till det citerade inlägget.

Med tanke på titel och text så avråder jag dig till att köpa både iPad och Mac

Använd det du känner dig bekväm med.

Ursprungligen av Borttaget:

Med tanke på titel och text så avråder jag dig till att köpa både iPad och Mac

Använd det du känner dig bekväm med.

En Mac kanske jag köper när en av mina datorer har gått sönder. Jag har fått veta nu i en annan tråd som jag skrev att Mac kan ha andra operativsystem än IOS Leopard, Lion och allt vad de heter. Problemen som jag hade med teckentabellen i Mac som jag surfade på på bibblan och min PC är lösta nu. Jag brukar få email från en som använder en Mac eller macbook och de ser inte konstiga ut.

Dessutom så kan jag använda Safari min favorit webbläsare när jag surfar. Det kan jag inte numera när jag surfar med Linux eller när jag surfade med Windows 7. Men safari kan jag ha på min windowsdator ändå om jag inte använder den till att surfa med.
/Anna Maria

Senast redigerat 2018-07-23 15:09
Bevaka tråden