Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder.app Hur importera från mapp

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag skulle vilja ordna ett separat album i programmet bilder, som INTE ska interagera med den vanliga bildströmmen.
Hur i satan gör man det??? Har sökt efter info men hittar inget.

När jag använder importera bilder i programmet, då hamnar bilderna från mappen på skivbordet i albumet: senaste import, men även utspridd, efter datum, i hela bildströmmen. Där vill jag inte ha dessa bilder, utan endast i det specifika albumet jag skapat i programmet.
Detta dels för att faktiskt kunna se och överskåda dessa bilder enkelt (skärmdumpar i största allmänhet, från dator och mobil), och även lättare redigering.
Men jag vill alltså inte att dessa bilder ska blandas i bildströmmen.

Någon med svar?

Kan man "skära av" albumet Senaste import från resten av programmet bilder, så att de bilder som manuellt importeras inte hamnar i bildströmmen?

Ursprungligen av JacksomvillmosaminMAC:

Hej
Jag skulle vilja ordna ett separat album i programmet bilder, som INTE ska interagera med den vanliga bildströmmen.
Hur i satan gör man det??? Har sökt efter info men hittar inget.

När jag använder importera bilder i programmet, då hamnar bilderna från mappen på skivbordet i albumet: senaste import, men även utspridd, efter datum, i hela bildströmmen. Där vill jag inte ha dessa bilder, utan endast i det specifika albumet jag skapat i programmet.
Detta dels för att faktiskt kunna se och överskåda dessa bilder enkelt (skärmdumpar i största allmänhet, från dator och mobil), och även lättare redigering.
Men jag vill alltså inte att dessa bilder ska blandas i bildströmmen.

Någon med svar?

Du kan skapa ett nytt bibliotek som du lägger dessa bilder i. Håll ner alt-tangenten när du öppnar Bilder så får du upp en meny där du kan välja att skapa ett nytt bildbibliotek. Bilder öppnar alltid det senast använda biblioteket om du inte håller ner alt-tangenten då du kan välja bibliotek från menyn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-30 12:36
Ursprungligen av matssoderstrom:

Du kan skapa ett nytt bibliotek som du lägger dessa bilder i. Håll ner alt-tangenten när du öppnar Bilder så får du upp en meny där du kan välja att skapa ett nytt bildbibliotek. Bilder öppnar alltid det senast använda biblioteket om du inte håller ner alt-tangenten då du kan välja bibliotek från menyn.

Kan lägga till att iCloud-bildbibliotek och Min bildström bara kan fungera med ett bibliotek i taget (det första som skapats om man inte aktivt väljer att utse ett annat till systembibliotek). Så med separat bibliotek blir det alltså som TS vill ha det - "avskuret" från iCloud och resten av Bilder.
https://support.apple.com/sv-se/HT204414

Suveränt, exakt vad jag letade efter! Det är ju verkligen inte alltid det händer...
Tack för hjälpen

Någon som kan hjälpa mig förstå varför alt-knappen inte fungerar. Idag när jag försöker få fram möjligheten att välja bibliotek genom att hålla nere alt-knappen och trycka på programmet Bilder så fungerar det inte. Bilder startar bara som vanligt. Som om att alt-knappen inte fungerar?
Nu tror på allvar inte att det är så länge kvar tills jag kommer att stampa sönder denna riktigt slutkörda dator. Den är så seg och besvärlig att jag nästan hellre kör mobil tills jag om några år kan köpa ett annat alternativ....

Sedär ja, med en dos av rejäla hot så fungerar alt-knappen, vid cirka 10:e försöket....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 11:17
Ursprungligen av JacksomvillmosaminMAC:

Någon som kan hjälpa mig förstå varför alt-knappen inte fungerar. Idag när jag försöker få fram möjligheten att välja bibliotek genom att hålla nere alt-knappen och trycka på programmet Bilder så fungerar det inte. Bilder startar bara som vanligt. Som om att alt-knappen inte fungerar?
Nu tror på allvar inte att det är så länge kvar tills jag kommer att stampa sönder denna riktigt slutkörda dator. Den är så seg och besvärlig att jag nästan hellre kör mobil tills jag om några år kan köpa ett annat alternativ....

Vore det inte bättre att ta reda på VAD som käkar upp datorns resurser? Du kan ju lägga ut ett par månadslöner på ny maskinvara, men så länge du inte tyglar användningen av resurserna så riskerar den ändå att kännas slö.
-Vad har du för dator? Uppdaterad? Ledigt diskutrymme? Hur mycket RAM?

Sluta banna mörkret och leta efter strömbrytaren till ljuset!

Tack för hjälpen.

Ja, det är ju lite svårt. Jag kan verkligen inte dator och förstår absolut ingenting! Har aldrig gjort det och kommer heller aldrig att göra det, jag bara avskyr dom, samtidigt som jag försöker att utnyttja allt dom kan erbjuda.

Jag har en MacBook Pro 13, late 2011.
2,4 Ghz
4 gb ram
Jag har kollat tilläg på Safari, noll och intet, har kollat processer hittar inget konstigt mot vad andra sagt i forumtrådar är normalt. Hårddisk, en fjärdedel kvar. Förresten, på hårddisken finns filmer, bilder och annat som tar upp ca 100 gb, och sedan finns "Övrigt" som tar upp 287 gb, vad kan det vara?

På aktivitetsmätaren visar den
Fysiskt minnne: 4GB
Använt minne: 3,04 GB
Det blev en rejäl lättnad av att jag avslutade "Mail"? Tar den konstant upp ca 400 mb av minnet?

Processor overksam: ca 98.7%

Kan rekommendera att du åtminstone installerar 8GB.

Om det är minnet som är problemet, ska jag då köpa ett Kingston på dustinhome?
Typ Kingston 16GB 1600MHZ ? Och vad är skillnaden på ej ecc eller med ecc?

Någon som vet vad softwareupdate är? Drar 445 mb i minne. Installer? Drar 65mb, och sedan finns den hemsida jag är inne på, utsidan.se , alltså inte safari, utan den sida jag är inne på, 552 mb. Jag har ju ingen koll, bättre jag frågar.

Ursprungligen av JacksomvillmosaminMAC:

Om det är minnet som är problemet, ska jag då köpa ett Kingston på dustinhome?
Typ Kingston 16GB 1600MHZ ? Och vad är skillnaden på ej ecc eller med ecc?

Finns bra guider på tex:
http://www.kingston.com/us/memory/search/opti...
http://eu.crucial.com/eur/en

Här är en tråd där du kan följa upp dina frågor kring RAM:
http://www.99mac.se/forum/t/284442-8-gb-ram-i...

Ursprungligen av JacksomvillmosaminMAC:

Någon som vet vad softwareupdate är? Drar 445 mb i minne. Installer? Drar 65mb, och sedan finns den hemsida jag är inne på, utsidan.se , alltså inte safari, utan den sida jag är inne på, 552 mb. Jag har ju ingen koll, bättre jag frågar.

Här hittade jag lite info genom att Googla:
http://apple.stackexchange.com/questions/1938...

Sökte på:
https://www.google.se/search?q=software+updat...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 23:08
Ursprungligen av JacksomvillmosaminMAC:

På aktivitetsmätaren visar den
Fysiskt minnne: 4GB
Använt minne: 3,04 GB
Det blev en rejäl lättnad av att jag avslutade "Mail"? Tar den konstant upp ca 400 mb av minnet?

RAM, arbetsminne hanteras av datorn. Endast i extrema undantagsfall behöver man hålla koll på det. Som sagt, 4GB är aningen lite, 8 eller 16 är önskvärt.
Kika i listan och skaffa dig ett hum om hur det ser ut. Skulle tex Safari få för sig att ta 3GB i anspråk mot 100-1000MB, ja då kanske något är fel om en omstart krävs, men inte annars.

RAM är till för att användas, helst så mycket som möjligt, då det är snabbare för datorn att använda det än att använda hårddisken.
Det sista du vill ha är RAM-minne som inte används. Så om använt minne går upp till 4GB - grattis! (Såvida det inte är EN enstaka process/program som använder lejonparten av detta).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-03 23:11
Ursprungligen av JacksomvillmosaminMAC:

Om det är minnet som är problemet, ska jag då köpa ett Kingston på dustinhome?
Typ Kingston 16GB 1600MHZ ? Och vad är skillnaden på ej ecc eller med ecc?

Du skall ha 204-pin PC-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM.
Som mest kan du köra 2 st 8GB. Troligtvis funkar 1600MHz fint, jag tror jag kör 1600 i min 2011MBP. Fast då körs de i 1333 såklart.

1
Bevaka tråden