Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini (PPC) och system 9

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-01 16:58

Jag har ju hittat en Mac Mini. Modell powermac 10.1 Serienr VM54000ARHR.
Har raderat innehållet och installerat 10.4.11, ett program jag gillar, även om denna dator är långsam.
Vill nu lägga in Word mm som jag har. Har nämligen tänkt att jag kunde använda denna dator för mina sparade Wordfiler.

Nu vill jag installera system 9 alt 9,2 i Mac Mini, men det funkar inte. Troligen gör jag något fel. Kanske jag skall radera disken och installera 9.1 före 10.4. Någon som vet?

F.Ö kan jag berätta att den grej jag blev rekommenderad här att köpa för att kunna köra mina gamla hårddiskar från den åskskadade datorn. Den fungerar fin. Problemet är att filer jag lyfter över till min Ysomiteinte blir rätt. Kommer ju en massa koder med, eftersom jag ju bara har Texthanterare i Ysomite.

Senast redigerat 2016-07-01 17:24
Ursprungligen av torin:

Jag har ju hittat en Mac Mini. Modell powermac 10.1 Serienr VM54000ARHR.
Har raderat innehållet och installerat 10.4.11, ett program jag gillar, även om denna dator är långsam.
Vill nu lägga in Word mm som jag har. Har nämligen tänkt att jag kunde använda denna dator för mina sparade Wordfiler.

Nu vill jag installera system 9 alt 9,2 i Mac Mini, men det funkar inte. Troligen gör jag något fel. Kanske jag skall radera disken och installera 9.1 före 10.4. Någon som vet?

F.Ö kan jag berätta att den grej jag blev rekommenderad här att köpa för att kunna köra mina gamla hårddiskar från den åskskadade datorn. Den fungerar fin. Problemet är att filer jag lyfter över till min Ysomiteinte blir rätt. Kommer ju en massa koder med, eftersom jag ju bara har Texthanterare i Ysomite.

Jag hänger inte riktigt med. Först skriver du att du har installerat 10.4.11, sen skriver du att du vill installera 9 eller 9.2. Hur ska du ha det?

Edit: Beroende på hur mycket RAM den har så tror jag att du även ska kunna installera 10.5 om du så vill. En skiva för 10.5 bör du kunna hitta i princip gratis: https://discussions.apple.com/thread/1891268?.... Classic-läget slutar dock att fungera som jag förstår det.

Du kan inte installera något äldre än 10.4. Du kör classic-läget för att köra dina gamla program.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Edit: Beroende på hur mycket RAM den har så tror jag att du även ska kunna installera 10.5 om du så vill. En skiva för 10.5 bör du kunna hitta i princip gratis: https://discussions.apple.com/thread/1891268?.... Classic-läget slutar dock att fungera som jag förstår det.

Det stämmer att classic inte finns i 10.5 och senare.

Ursprungligen av torin:

...eftersom jag ju bara har Texthanterare i Ysomite.

Du kan ju ladda ner Pages från Mac App Store. Det blir nog färre koder och konstiga tecken om du öppnar filerna där än i Texthanteraren.

Pages, Numbers, Keynote och Garageband kan man ladda ner gratis när man har köpt en ny Mac.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-02 10:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag hänger inte riktigt med. Först skriver du att du har installerat 10.4.11, sen skriver du att du vill installera 9 eller 9.2. Hur ska du ha det?

Edit: Beroende på hur mycket RAM den har så tror jag att du även ska kunna installera 10.5 om du så vill. En skiva för 10.5 bör du kunna hitta i princip gratis: https://discussions.apple.com/thread/1891268?.... Classic-läget slutar dock att fungera som jag förstår det.

När jag vill installera Word så säger datorn att det inte finns Classic. Finns tydligen inte i 10.4.11, fast jag hade det i den åskdrabbade datorn.
Jag antar att jag måste radera 10.4.11 och börja om med att installera 9.1, och 9.2 för att senare lägga till 10.4.11. Har jag rätt?

Ursprungligen av torin:

När jag vill installera Word så säger datorn att det inte finns Classic. Finns tydligen inte i 10.4.11, fast jag hade det i den åskdrabbade datorn.

Classic finns i 10.4.x. Du kan behöva återställa det, se länken nedan hur.

Ursprungligen av torin:

Jag antar att jag måste radera 10.4.11 och börja om med att installera 9.1, och 9.2 för att senare lägga till 10.4.11. Har jag rätt?

Nej, som jag skrev tidigare kan du inte det.

Här är alternativen du har; http://www.cnet.com/news/tutorial-installing-...

Ursprungligen av torin:

När jag vill installera Word så säger datorn att det inte finns Classic. Finns tydligen inte i 10.4.11, fast jag hade det i den åskdrabbade datorn.

Classic hamnar inte där (i 10.4.11) av sig själv. Det måste installeras på något sätt.

Ursprungligen av torin:

...radera 10.4.11 och börja om med att installera 9.1, och 9.2 för att senare lägga till 10.4.11

Nej, det går inte. Den datorn kan inte starta i OS 9, så det är helt omöjligt att installera OS 9 först.

Här är ett antal forumtrådar och artiklar som handlar om att installera Classic "ovanpå" Tiger. Någon av dem kan kanske ge lite tips:
https://www.google.se/search?q=how+to+install...

Men det lättaste är att ta en färdig OS9-installation (systemmapp, programmapp, hela rubbet) från en annan dator, och kopiera över till en mapp på den aktuella datorn.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-02 12:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Classic hamnar inte där (i 10.4.11) av sig själv.

Men det lättaste är att ta en färdig OS9-installation (systemmapp, programmapp, hela rubbet) från en annan dator, och kopiera över till en mapp på den aktuella datorn.

Jag tog Classic från den andra datorn och förde över den men classic startar inte.

Exakt vad tog du? Hur flyttade du den?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-07-02 15:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Exakt vad tog du? Hur flyttade du den?

Jag gick till min PPCG5 den går med 10.4.11 (den som jag bara använder till film och Youtube)
Sökte på spotlight och fick upp 3 mappar med Classic, men två var tomma.
Eftersom det inte gick att dra över dem till min USBsticka så skapade jag en ny mapp på skrivbordet som jag döpte till Classic.
Drog sedan över detta
Apple-menyn
Avstängningsobjekt
Avstängning(avstängda)
Bokmärken
Programinställningar
Startknappsobjekt
Startobjekt
Startobjekt(avstängda)
Sökwebbplatser

Det låg i en mapp märkt Bibliotek
Med stickan så drog jag över det till Minin.

Det där räcker inte långt. Du måste ju ha Systemmappen, där själva OS 9 ligger.

Det var så länge sen jag höll på med Classic, så jag minns inte vad mapparna heter, eller exakt var de ligger.

De bör ligga i roten av hårddisken. Och de heter nog något i stil "System (OS9)" och "Applications (OS9)".

1
Bevaka tråden