Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

inställningarna på Wifi anslutning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som min Wifi ansluts inte alltid korrekt pga det belastas på fel enhet eftersom det är många GB som går på mitt mobilabonnemang. Dvs att ifall jag har min mobil eller iPad i hemmet då borde det anslutas automatiskt till den fasta anslutningen? (har 2 st olika fasta). Ska man behöva kontrollera eller ska det skes automatiskt?

Ser du att enheterna är anslutna till WiFi så ska de använda det istället för mobildata.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-06-20 10:49

Undersök hur bra signal som du har i din bostad. Är den för låg kommer din iPad/iPhone att sedan 9.x att utnyttja Wifi-assistans om den funktionen är påslagen. Finns under Inställningat->Mobilnät och längst ned på sidan.

Jag har också upptäckt att i många nybyggda bostäder finns det ett skåp för bredbandet. Tyvärr stoppar dom också in routern med den trådlösa anslutningen och slutligen stänger skåpet med en plåtdörr! "Varför fungerar vårt trådlösa Internet så dåligt" är ju inte så svårt att förstå... I ett av fallen skruvade jag bort plåtdörren...

Ursprungligen av frazze:

Undersök hur bra signal som du har i din bostad. Är den för låg kommer din iPad/iPhone att sedan 9.x att utnyttja Wifi-assistans om den funktionen är påslagen. Finns under Inställningat->Mobilnät och längst ned på sidan.

Jag har också upptäckt att i många nybyggda bostäder finns det ett skåp för bredbandet. Tyvärr stoppar dom också in routern med den trådlösa anslutningen och slutligen stänger skåpet med en plåtdörr! "Varför fungerar vårt trådlösa Internet så dåligt" är ju inte så svårt att förstå... I ett av fallen skruvade jag bort plåtdörren...

Den var inte påslagen. Då ska jag vara uppmärksam hädanefter och titta in i inställningarna om det kopplas.
Jag har också modemet i ett skåp - av estetiska skäl - men självklart ska man ha dörren öppen - om det kan hjälpa

Ursprungligen av calinou:

Den var inte påslagen. Då ska jag vara uppmärksam hädanefter och titta in i inställningarna om det kopplas.
Jag har också modemet i ett skåp - av estetiska skäl - men självklart ska man ha dörren öppen - om det kan hjälpa

Vanligtvis så sitter dessa skåp i hallen och är gjorda av metall - inget vidare för signalen.

Ett bra sätt att förbättra sitt WiFi med ovan som utgångsläge är att:

1. koppla router till gateway/switch
2. koppla övriga kablar som går vidare till uttag till router.

Då får du routerns nätverk i samtliga portar i lägenheten/huset, då kan du enklare förlänga ditt WiFi utan att ha fler nätverk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-20 14:04

Det beror på var den är placerad. Jag har min i en garderob i hallen mitt i huset. Men de flesta lägenheter har den nära ytterdörren, ofta i ett metallskåp. Förkastlig installation tycker jag. Har de inte gjort rätt från början, då behöver man göra om/göra rätt.

Ursprungligen av kenjon:

Det beror på var den är placerad. Jag har min i en garderob i hallen mitt i huset. Men de flesta lägenheter har den nära ytterdörren, ofta i ett metallskåp. Förkastlig installation tycker jag. Har de inte gjort rätt från början, då behöver man göra om/göra rätt.

Jag trodde väl att man kan kringgå detta med extra installation och utrustning ifall man har en nyare kraftfull router med massa pinnar som fångar upp signalerna. Givetvis att den ska vara strategisk placerad. Det hänger väl även på vad det är för material på garderoben? Är det plåt eller betong då måste man öppna dörren.
Vad är det för fabrikat på din router?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-20 17:11

Apple Airport Extreme (tornet).
Problemet är att de som sätter in plåtskåpet i hallen i lägenheter, nära ytterdörren, inte vet vad de pysslar med....
Men du har väl uttag i de olika rummen? Är det enkla eller dubbla? Är de dubbla kopplar du en kabel från inkommande till ett av uttagen. Sedan placerar du routern där, och kopplar ett av LANuttagen till det andra uttaget i väggen. Då får du tillbaka signalen till skåpet. Sedan en liten switch där för att koppla det uttaget vidare till de andra rummen.
Låter krångligare än det är

  • Avstängd
  • 2016-06-20 17:41
Ursprungligen av calinou:

Jag trodde väl att man kan kringgå detta med extra installation och utrustning ifall man har en nyare kraftfull router med massa pinnar som fångar upp signalerna. Givetvis att den ska vara strategisk placerad. Det hänger väl även på vad det är för material på garderoben? Är det plåt eller betong då måste man öppna dörren.
Vad är det för fabrikat på din router?

Det hänger inte på antennerna "pinnarna" se bara på en AirPort Extreme den har inga pinnar

Ursprungligen av kenjon:

Apple Airport Extreme (tornet).
Problemet är att de som sätter in plåtskåpet i hallen i lägenheter, nära ytterdörren, inte vet vad de pysslar med....
Men du har väl uttag i de olika rummen? Är det enkla eller dubbla? Är de dubbla kopplar du en kabel från inkommande till ett av uttagen. Sedan placerar du routern där, och kopplar ett av LANuttagen till det andra uttaget i väggen. Då får du tillbaka signalen till skåpet. Sedan en liten switch där för att koppla det uttaget vidare till de andra rummen.
Låter krångligare än det är

Det är på ett annat ställe jag har denna router. Där har jag inte några LAN-uttag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-20 21:54
Ursprungligen av Hffre:

Det hänger inte på antennerna "pinnarna" se bara på en AirPort Extreme den har inga pinnar

Jo, fast de är inbyggda.
Antennerna är den enskilt viktigaste delen av hur täckningen är.

  • Avstängd
  • 2016-06-21 15:27
Ursprungligen av kenjon:

Jo, fast de är inbyggda.
Antennerna är den enskilt viktigaste delen av hur täckningen är.

Du förstod inte mitt lilla skämt märker jag

Det heter "pinnar"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-21 19:51
Ursprungligen av kenjon:


Antennerna är den enskilt viktigaste delen av hur täckningen är.

Japp, samt vad som befinner sig mellan mottagar- och sändarenheten. (Och i dess direkta omgivning).

1
Bevaka tråden