Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej ta bort anslut automatiskt till nätverksserver (El capitan)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-06-15 21:11

Hej,

Gäller El Captain 10.11.4,
Jag har under många år haft en synology NAS som backup och filserver men har nu sålt denna då användandet var minst sagt sporadiskt.
När jag installerade den första gången la jag till 2 automatiska anslutningar (under startobjekt bland annat).
Det har fungerat och har alltid gjort, men nu har jag tagit bort dem ur startobjekten - men likväl får jag "Kan inte ansluta till *namn*" varje gång jag öppnar från vila.

Hur hittar jag var detta finns och tar bort det?

Med vänliga hälsningar
Christian

  • Medlem
  • 2016-06-18 10:00

Kolla Systeminställningar > Nätverk > WiFi > Avancerat. Där är det antagligen ikryssat "Kom ihåg nätverk som datorn har anslutit till" plus att det anges primära nätverk i rutan ovanför. Om någon av dem är din gamla NAS kan du markera den och ta bort den med minustecknet. Det kan räcka. Annars kan du klicka ur rutan "Kom ihåg nätverk som datorn har anslutit till", radera alla primära nätverk, och starta om datorn med skift nedtryckt och sedan logga in. Då raderas alla cachar. Starta sedan om normalt, och anslut till önskade nätverk igen. Förhoppningsvis räcker detta.

Ursprungligen av alis:

Kolla Systeminställningar > Nätverk > WiFi > Avancerat.

Nu tänker du nog helt fel.
Detta har inget med nätverksenheter från NAS.

Ursprungligen av typat:

Hur hittar jag var detta finns och tar bort det?

Jag chansar och tror att du inte kopplat från enhet på datorn.

Ta en extra titt under startobjekt.

Andra ställen att kontrollera Finder till vänster under delat

Är felmeddelandet varianten där du kan välja att ge upp och koppla från enhet eller bara OK-meddelandet?

Senast redigerat 2016-06-18 19:16
  • Medlem
  • 2016-06-18 12:08
Ursprungligen av Borttaget:

Nu tänker du nog helt fel. ...

Säkert, men jag försökte i alla fall.

Senast redigerat 2018-07-23 15:09
  • Medlem
  • 2016-07-15 10:58

Tack för alla svar, tyvärr fastnat i semester-mode och njutit av att vara ute (och inte öppnat masen på 1 månad)

Ursprungligen av Borttaget:

Är felmeddelandet varianten där du kan välja att ge upp och koppla från enhet eller bara OK-meddelandet?

Fel meddelandet är bara "OK" meddelande,
Finns ingen under delat, eller startobjekt, time-machine är avstängd,

Konstigt är det

Senast redigerat 2018-07-23 15:09
1
Bevaka tråden