Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kortslutning / Säkringen går

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-08 12:18

Det verkar så. Åskan gick, men datorn var inte påslagen. Däremot var alla anslutningar in pluggade och WIFI var ju på.
Hur som helst så går nätsäkringen så fort jag sätter i sladden till datorn, hinner inte ens starta den. Har kollat nätsladden separat och det är inget fel på den.
Mår inte bra! I den datorn finns det två diskar, allt är inte säkerhetskopierat. Ush, det är virrig detta. Hur gör man i så fall för att få ut det om jag inte får igång den?
Det handlar om min PPCG5

Senast redigerat 2016-06-10 00:08
  • Avstängd
  • 2016-06-08 12:20

Räkna med att datorn är sönder. Plocka ur diskarna och sätt dom i ett USB-kabinett och anslut dom till en fungerande dator.

Antagligen är det bara nätaggregatet/en säkring som gått, så hårddiskarna har antagligen klarat sig då datorn ju inte var igång.

En sån här dockningsstation är t.o.m. ännu enklare än ett kabinett då man slipper att använda skruvmejseln alls. (Förutom att få ut disken ur den gamla datorn först, förstås).

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-08 14:49
Ursprungligen av johan_tanying:

Antagligen är det bara nätaggregatet/en säkring som gått, så hårddiskarna har antagligen klarat sig då datorn ju inte var igång.

En sån här dockningsstation är t.o.m. ännu enklare än ett kabinett då man slipper att använda skruvmejseln alls. (Förutom att få ut disken ur den gamla datorn först, förstås).

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Har prövat nu. Så fort jag sätter i nätkabeln så går nätsäkeringen. Kan man byta den säkring som du nämner? Hur ser nätaggregatet ut?

Om husets säkring går är det nog något allvarligare som är trasigt än ev invändiga småsäkringar. Antagligen datorns nätaggregat (PSU, power supply) som brunnit. Dvs den transformator mm som är en av de största/tyngsta "lådorna" inne i G5an. Nätagget brukar sitta längst ner i botten.

Börja dock med att rädda dina data genom att plocka ut diskarna. Om G5an kan/bör repareras är en annan fråga. Det är _mycket_ som behöver skruvas ut innan PSUn kan bytas...

  • Medlem
  • 2016-06-08 16:02

Det kan inte vara modermodemet som har blivit skadat? *ironi*

Varför inte bara köpa en dockningsstation till hårddiskarna och sedan skrota din G5a och slita lite på din nya MBPr?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-09 12:00
Ursprungligen av Dalle:

Det kan inte vara modermodemet som har blivit skadat? *ironi*

Varför inte bara köpa en dockningsstation till hårddiskarna och sedan skrota din G5a och slita lite på din nya MBPr?

Vad är en dockningsstation?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-09 12:06
Ursprungligen av johan_tanying:

Antagligen är det bara nätaggregatet/en säkring som gått, så hårddiskarna har antagligen klarat sig då datorn ju inte var igång.

En sån här dockningsstation är t.o.m. ännu enklare än ett kabinett då man slipper att använda skruvmejseln alls. (Förutom att få ut disken ur den gamla datorn först, förstås).

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

AHA, detta kallas för dockningstation, nu vet jag det.
Ponera att jag köper en sådan 500:- spänn. Kan jag sätta i båda diskarna i den?
Hur får jag ut innehållet? Jag måste väl ha en separat hårddisk att kopiera över till?
Min nya PB Har ju bara två ingångar för USB och förresten är det för mycket data på de två diskarna för att få plats.
Synd att jag inte får igång min gamla PBG3.

  • Avstängd
  • 2016-06-09 12:16
Ursprungligen av torin:

AHA, detta kallas för dockningstation, nu vet jag det.
Ponera att jag köper en sådan 500:- spänn. Kan jag sätta i båda diskarna i den?
Hur får jag ut innehållet? Jag måste väl ha en separat hårddisk att kopiera över till?
Min nya PB Har ju bara två ingångar för USB och förresten är det för mycket data på de två diskarna för att få plats.
Synd att jag inte får igång min gamla PBG3.

Dalle skriver att du har en MBPr. Varför för du inte över det viktiga innehållet till den för?

Ursprungligen av torin:

AHA, detta kallas för dockningstation, nu vet jag det.
Ponera att jag köper en sådan 500:- spänn. Kan jag sätta i båda diskarna i den?
Hur får jag ut innehållet? Jag måste väl ha en separat hårddisk att kopiera över till?
Min nya PB Har ju bara två ingångar för USB och förresten är det för mycket data på de två diskarna för att få plats.
Synd att jag inte får igång min gamla PBG3.

Här är en för 2 diskar: https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I...

Har en sådan själv, helt toppen.
Den kopplar du till önskvärd dator med utrymme.
Eller så köper du en extern hd (med rejält med utrymme) som du också kopplar in till samma dator.
Så får du upp alla (3) diskarna på skrivbordet på datorn.
Så lägger du över innehållet ifrån den/de gamla hd’s till den nya fräscha.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-09 13:27
Ursprungligen av panther:

Här är en för 2 diskar: https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I...

Har en sådan själv, helt toppen.
Den kopplar du till önskvärd dator med utrymme.
Eller så köper du en extern hd (med rejält med utrymme) som du också kopplar in till samma dator.
Så får du upp alla (3) diskarna på skrivbordet på datorn.
Så lägger du över innehållet ifrån den/de gamla hd’s till den nya fräscha.

Här har du en billigare, snabbare docka. Som dessutom erbjuder duplikering från fack 1 till fack 2 om behovet skulle uppstå.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-09 16:19
Ursprungligen av reboot81:

Här har du en billigare, snabbare docka. Som dessutom erbjuder duplikering från fack 1 till fack 2 om behovet skulle uppstå.

Oh tack för svar.!

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-09 16:54
Ursprungligen av Hffre:

Dalle skriver att du har en MBPr. Varför för du inte över det viktiga innehållet till den för?

Vet inte vad som kallas MBPr, kanske du menar den bärbara Yosomite datorn. Använder den nu motvilligt till att komma ut på nätet. Datorn är avsedd enbart för bokföring.
Så mycket info som finns på den kraschade datorn finns inte plats på den.

Ursprungligen av torin:

Vet inte vad som kallas MBPr, kanske du menar den bärbara Yosomite datorn. Använder den nu motvilligt till att komma ut på nätet. Datorn är avsedd enbart för bokföring.
Så mycket info som finns på den kraschade datorn finns inte plats på den.

Då skaffar du något annat att överföra all data till, tex en extern hårddisk eller NAS.

Ursprungligen av torin:

Vet inte vad som kallas MBPr

MacBook Pro retina = MBPr

Ursprungligen av torin:

...Så mycket info som finns på den kraschade datorn finns inte plats på den.

Då kan man ha olika externa diskar, som kopplas in efter behov.

Senast redigerat 2016-06-10 15:16
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-12 13:31
Ursprungligen av reboot81:

Här har du en billigare, snabbare docka. Som dessutom erbjuder duplikering från fack 1 till fack 2 om behovet skulle uppstå.

Funderar på den för 294:- men nackdelen är att den inte har Firewire.
Ovan som jag är att handla på nätet så behöver jag lite råd. Hur gör man?

Ursprungligen av torin:

Funderar på den för 294:- men nackdelen är att den inte har Firewire.
Ovan som jag är att handla på nätet så behöver jag lite råd. Hur gör man?

Länka gärna till "den för 294:-". Förklara gärna vart det tar stopp för dig när du försöker beställa.

Det finns väl inga hårddiskdockor öht som har Firewire nuförtiden? Vanlig USB2 räcker gott om det bara gäller enstaka användning.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-13 10:42
Ursprungligen av barbapappa_86:

Länka gärna till "den för 294:-". Förklara gärna vart det tar stopp för dig när du försöker beställa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2411264
Här kollade jag. Hittar inget ställe där man trycker på köp.
Har en fråga samtidigt. Har förstått att jag inte skall köra med Mac Mini G4, Men går det inte med den G4 stationärPPC som jag har. Kör mest den mot en skanner och den går på system 9.1 (beror på skannern) Den dator har ju word och på de aktuella hårddiskarna finns många artiklar i word.

Ursprungligen av torin:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2411264
Här kollade jag. Hittar inget ställe där man trycker på köp.
Har en fråga samtidigt. Har förstått att jag inte skall köra med Mac Mini G4, Men går det inte med den G4 stationärPPC som jag har. Kör mest den mot en skanner och den går på system 9.1 (beror på skannern) Den dator har ju word och på de aktuella hårddiskarna finns många artiklar i word.

Hittar den inte för det priset, men du behöver klicka på en av "Butikerna" för att sedan slussas vidare till det företagets onlinebutik.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hittar den inte för det priset, men du behöver klicka på en av "Butikerna" för att sedan slussas vidare till det företagets onlinebutik.

Den första http://www.discatonce.se/se/harddiskkabinette....

Såklart. Jag kollade på inkl frakt.

Ursprungligen av torin:

...Har förstått att jag inte skall köra med Mac Mini G4, Men går det inte med den G4 stationärPPC som jag har...

Vilken modell är det? "G4 stationär PPC" säger inte oss särskilt mycket. Det finns nog runt 25 modeller som passar in på den beskrivningen.

Om det är en modell som bara har USB 1 (vilket jag misstänker), så är det ännu långsammare att köra mot den, än mot din Mac Mini (som har USB 2).

Senast redigerat 2016-06-13 13:54
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-16 12:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken modell är det? "G4 stationär PPC" säger inte oss särskilt mycket. Det finns nog runt 25 modeller som passar in på den beskrivningen.

Om det är en modell som bara har USB 1 (vilket jag misstänker), så är det ännu långsammare att köra mot den, än mot din Mac Mini (som har USB 2).

Jag börjar tro att jag måste köpa mig en dator som ersätter den åskdrabbade. Frågan är vad jag skall skaffa med min begränsade ekonomi.
Önskemålet är ju att kunna använda Indesign, photoshop och word.
Jag gör ju böcker som jag vill redigera.
Det kan ju vara en bärbar dator. Egentligen helst en 15 tum, jag har ju en 21 tums plattskärm som jag kan koppla till.
Är det någon som har förslag? Var hittar jag den här karamellen?

Ursprungligen av torin:

Jag börjar tro att jag måste köpa mig en dator som ersätter den åskdrabbade. Frågan är vad jag skall skaffa med min begränsade ekonomi.
Önskemålet är ju att kunna använda Indesign, photoshop och word.
Jag gör ju böcker som jag vill redigera.
Det kan ju vara en bärbar dator. Egentligen helst en 15 tum, jag har ju en 21 tums plattskärm som jag kan koppla till.
Är det någon som har förslag? Var hittar jag den här karamellen?

Här: http://www.99mac.se/forum/p/2278345

Ursprungligen av torin:

Jag börjar tro att jag måste köpa mig en dator som ersätter den åskdrabbade...

I stället för att svara på frågan om modell på den gamla G4:an, så att vi kan försöka hjälpa dig att få igång den igen, så börjar du fundera på att skaffa ännu en dator. Varför?

Ursprungligen av torin:

...Frågan är vad jag skall skaffa med min begränsade ekonomi...

Å ena sidan nämner du ofta din begränsade ekonomi.
Å andra sidan fortsätter du att skaffa fler gamla datorer som kostar att hålla igång.
Det är en ekvation som inte går ihop för mig.

Ursprungligen av torin:

...Är det någon som har förslag? Var hittar jag den här karamellen?

Den finns redan i ditt hem. Kostnad noll kronor.

Först och främst tänker jag såklart på din MacBook Pro Retina.

Men du har ju också t.ex. Mac Minin du skaffade nyligen. Jag tror att den är minst lika bra som den "kraschade" G4:an.

Senast redigerat 2016-06-16 14:16
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2016-06-16 13:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I stället för att svara på frågan om modell på den gamla G4:an, så att vi kan försöka hjälpa dig att få igång den igen, så börjar du fundera på att skaffa ännu en dator. Varför?

Att å ena sidan hela tiden nämna sin begränsade ekonomi, och å andra sidan fortsätta att skaffa fler gamla datorer som kostar att hålla igång - det är en ekvation som inte går ihop för mig.

Den finns redan i ditt hem. Kostnad noll kronor.

Först och främst tänker jag såklart på din MacBook Pro Retina.

Men du har ju också t.ex. Mac Minin du skaffade nyligen. Jag tror att den är minst lika bra som den "kraschade" G4:an.

Jag kan bara hålla med Jesper. Ser ingen anledning till att du behöver en ny dator. Du har en MBPr som du kan koppla till din externa skärm om du föredrar det. Har du mycket data som behöver lagras så rekommenderar jag att du investerar i en NAS. Den är lite bättre skyddad mot hårddiskkrashar än en vanlig dator. Men du måste fortfarande skaffa dig en backup som jobbar automatiskt och kontinuerligt. Möjligheten finns fortfarande att du inte en kan återvinna datan i dina utminuterade hårddiskar och då får du börja om på nytt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-16 17:25

Vad är det för fel på din MBPr? Hade jag haft en sån fin modern maskin skulle jag aldrig önska något mer. Känns lite snobbigt att du har en ny dator "endast" för bokföring.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-16 17:44

Precis. Skapa en ny användare för att göra annat om det känns säkrare.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-06-17 10:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I stället för att svara på frågan om modell på den gamla G4:an, så att vi kan försöka hjälpa dig att få igång den igen, så börjar du fundera på att skaffa ännu en dator. Varför?

Å ena sidan nämner du ofta din begränsade ekonomi.
Å andra sidan fortsätter du att skaffa fler gamla datorer som kostar att hålla igång.
Det är en ekvation som inte går ihop för mig.

Den finns redan i ditt hem. Kostnad noll kronor.

Först och främst tänker jag såklart på din MacBook Pro Retina.

Men du har ju också t.ex. Mac Minin du skaffade nyligen. Jag tror att den är minst lika bra som den "kraschade" G4:an.

Det känns tråkigt att behöva försvara sig och hur jag tänker. Jag har bett om råd inte för att bli angripen. Märkligt. Mår dåligt av sådant.

För det första var det en av mina PPCG5 som som fick kortslutning av åskan, trots att datorn inte ens var startad. I denna finns två hårddiskar som jag hoppas rädda med följande råd: citat Här är en för 2 diskar: https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/I....
Har en sådan själv, helt toppen.
Den kopplar du till önskvärd dator med utrymme. slut citat.
Att använda Den lilla Retinan med 13 tums skärm är uteslutet! Jag blir dessutom inte vän med dessa hoppande funktioner som den har. Plötsligt minskar bilden osv. Den är överdriven avancerad för mig.

Bevaka tråden