Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur stänger jag av rot-användare i El Capitan?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I katalogverktyg så är "Avaktivera rotanvändare" skuggat. Hur aktiverar man det menyalternativet?
Finns det någon bra sida där man kan läsa om terminalkommandon och vad dom gör?

Problemet är att jag inte kan avaktivera rostanvändare via menyvalen katalogverktyget. Hur gör jag istället och hur aktiverar jag menyvalen i redigeramenyn i katalogverktyget?

Ursprungligen av stego385:

Problemet är att jag inte kan avaktivera rostanvändare via menyvalen katalogverktyget. Hur gör jag istället och hur aktiverar jag menyvalen i redigeramenyn i katalogverktyget?

http://osxdaily.com/2015/02/19/enable-disable...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-06-14 17:35
Ursprungligen av stego385:

Problemet är att jag inte kan avaktivera rostanvändare via menyvalen katalogverktyget. Hur gör jag istället och hur aktiverar jag menyvalen i redigeramenyn i katalogverktyget?

Nu gissar jag, men, kan det vara så att valet är utgråat därför att rotanvändaren faktiskt är avaktiverad?

  • Medlem
  • 2016-06-14 19:00
Ursprungligen av stego385:

Problemet är att jag inte kan avaktivera rostanvändare via menyvalen katalogverktyget. Hur gör jag istället och hur aktiverar jag menyvalen i redigeramenyn i katalogverktyget?

Har du klickat på låset nere till vänster på fliken "Tjänster" och angett lösenord för att möjliggöra ändringar?

Senast redigerat 2016-06-14 19:27

Jag får det inte att fungera via terminalen heller. Den godkänner inte lösenordet. Om jag går via katalogverktyget kan jag skriva in lösenord men jag får inga menyval ändå. Något är lattjo men jag har ingen aning om vad. Går det att återställa rostlösenordet på något sätt så att man kan börja om från början??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-14 21:40

Hur aktiverades rot-användaren, av dig eller av en annan/tidigare admin-användare? Kan rot-lösenordet ha ändrats så att det inte överensstämmer med det aktuella admin-kontots lösenord?

How to Change the Root User Account Password in OS X

Nyare Macar har väl något som heter SIP som förhindrar ROOT-rotande om jag inte missminner mig?
Detta skydd går att stänga av men hur vet inte jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-15 11:12
Ursprungligen av CekariYH:

Nyare Macar har väl något som heter SIP som förhindrar ROOT-rotande om jag inte missminner mig?
Detta skydd går att stänga av men hur vet inte jag.

Man kan aktivera rot-kontot som tidigare, men som du säger så kan man inte "rota omkring" lika mycket numera. System Integrity Protection som kom med 10.11 innebär att rot-användaren har lägre behörigheter än tidigare, inte ens rot kan modifiera filer i /System, /usr, /bin, /sbin eller modifiera systemets förinstallerade appar.

Det hela löste sig till sist. Jag gjorde misstaget att gå in i själva katalogverktygen och autentiska där. Man ska ju göra detta under tjänster. I terminalen kom jag på efter mycket gök att man måste ange ett lösenord för sudo. Sedan funkade allt som det ska.
Men jag har en fråga till. Hur ser man om man är ansluten till en nätverkskontoserver??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-15 12:43
Ursprungligen av stego385:

Det hela löste sig till sist. Jag gjorde misstaget att gå in i själva katalogverktygen (antar du menar Katalogredigerare /IngoX) och autentiska där. Man ska ju göra detta under tjänster. I terminalen kom jag på efter mycket gök att man måste ange ett lösenord för sudo. Sedan funkade allt som det ska.

Då var det steget som @Ljung tipsade om som du missade då. Bra det löste sig!

Ursprungligen av stego385:

Men jag har en fråga till. Hur ser man om man är ansluten till en nätverkskontoserver??

Systeminsällningar > Användare och grupper > Inloggning. Där står det längst ner Nätverkskontoserver: och en knapp. Om det i knappen står "Anslut..." så är du inte det. Om det i knappen står "Redigera..." så är du ansluten.

Men vanligtvis behöver du ett anvädarnamn och lösenord för att kunna ansluta. Om detta är din egen hemdator som du haft kontroll över så är frågan knappast aktuellt. Om du sitter på ett företag eller något annat nätverk med central server så bör du vända dina frågor till den systemadministratören.

Ytterligare en fråga. Det dök upp en användare som kallas "Annan" på inloggningsskärmen man kommer till när man loggar ut från sitt användarkonto. Där finns adminkontot och mitt normala användarkonto som det var tidigare men även en till som är nämnda "annan".
För att få bort denna skulle man avaktivera rostanvändare och detta är nu gjort, men Annan" envisas med att vara kvar. Fick då tipset om att man kunde ha aktiverat nätverkskontoserver, men så är inte fallet. Är det så illa att den här skugganvändaren inte går att bli av med??

Ursprungligen av stego385:

Ytterligare en fråga. Det dök upp en användare som kallas "Annan" på inloggningsskärmen man kommer till när man loggar ut från sitt användarkonto. Där finns adminkontot och mitt normala användarkonto som det var tidigare men även en till som är nämnda "annan".
För att få bort denna skulle man avaktivera rostanvändare och detta är nu gjort, men Annan" envisas med att vara kvar. Fick då tipset om att man kunde ha aktiverat nätverkskontoserver, men så är inte fallet. Är det så illa att den här skugganvändaren inte går att bli av med??

Går det inte att klicka på hänglåset i inställningar/konto och ange adminlösenordet ch sedan på minus under listan med användare?

1
Bevaka tråden