Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika vyer i kalender

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man få fram en vy över hela veckans aktiviteters i iOS kalender eller någon som kan rekommendera en kalender med bra överskådlighet?

Senast redigerat 2016-06-01 11:21
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 11:15
Ursprungligen av calinou:

Kan man få fram en vy över hela veckans aktiviteters i iOS kalender eller någon som kan rekommendera en kalender med bra överskådlighet?

På iPhone - vänd telefonen horisontellt!
På iPad - kommer inte ihåg hur iOS inbyggda kalender funkar där.
Jag använder Week Cal som jag en gång i tiden tyckte var mest lika med funktionerna som Kalender-appen i OS X har. Sedan blir det en vana. Gillar att man kan anpassa vyer, skapa mallar för vanliga aktiviteter mm. Synkar via den inbyggda iOS-kalendern till iCloud. Men det finns flera bra alternativ för iOS.

Ursprungligen av IngoX:

På iPhone vänd telefonen horisontellt!
På iPad - kommer inte ihåg hur iOS inbyggda kalender funkar där.
Jag använder Week Cal som jag en gång i tiden tyckte var mest lika med funktionerna som Kalender-appen i OS X har. Sedan blir det en vana. Gillar att man kan anpassa vyer, skapa mallar för vanliga aktiviteter mm. Synkar via den inbyggda iOS-kalendern till iCloud. Men det finns flera bra alternativ för iOS.

jag hade blockerat att vända horizontellt och det blev en väldigt skillnad! Eftersom jag har bara testat lite så undrar jag om man är bunden att skriva först titel/startar osv när man ska lägga in en aktivitet eller om man kan göra det via siri? (annars kan det ta en väldigt mycket tid?)
Tack för tipset om Week Cal! det ser intressant ut av bilden från länken. Kan man också får vyerna på horizontellt läge?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 11:46
Ursprungligen av calinou:

jag hade blockerat att vända horizontellt och det blev en väldigt skillnad! Eftersom jag har bara testat lite så undrar jag om man är bunden att skriva först titel/startar osv när man ska lägga in en aktivitet eller om man kan göra det via siri? (annars kan det ta en väldigt mycket tid?)
Tack för tipset om Week Cal! det ser intressant ut av bilden från länken. Kan man också får vyerna på horizontellt läge?

Du kan lägga in både titel och tid via Siri. Det bästa är att börja prata med henne så ni lär känna varandra. Testa med exemplen. Rätt som det är upptäcker man ett nytt sätt som inte finns med i exemplen

Du kan använda Week Cal på båda ledder.

Tillägg: vet inte om jag missförstod dig och blandade ihop med din fråga om Siri
i annan tråd, men jag tror det mesta löser sig om du testar dig fram!

Ursprungligen av IngoX:

Du kan lägga in både titel och tid via Siri. Det bästa är att börja prata med henne så ni lär känna varandra. Testa med exemplen. Rätt som det är upptäcker man ett nytt sätt som inte finns med i exemplen

Du kan använda Week Cal på båda ledder.

Tillägg: vet inte om jag missförstod dig och blandade ihop med din fråga om Siri
i annan tråd, men jag tror det mesta löser sig om du testar dig fram!

Tack för tips om Siri! Det är bara att prova sig fram.

Ursprungligen av calinou:

Tack för tips om Siri! Det är bara att prova sig fram.

Ställer du in dela kalender - så får du i både Week Cal och Apple - oavsett vilken du skriver i. Har båda i iPhone - iPad och iMac. Fungerar toppen.

Ursprungligen av adress@mac:

Ställer du in dela kalender - så får du i både Week Cal och Apple - oavsett vilken du skriver i. Har båda i iPhone - iPad och iMac. Fungerar toppen.

Ska man ha iCloud på för att de ska synkas?
Varför kör du parallellt med 2 st?
Använder du dig av Siri?

Ursprungligen av adress@mac:

Ställer du in dela kalender - så får du i både Week Cal och Apple - oavsett vilken du skriver i...

Nej, man behöver inte ställa in delning för att det ska synas i båda apparna. Week Cal använder Apples Kalenders databas. Allt som du skriver i den ena syns automatiskt i den andra.

(Detta gäller så länge vi pratar inom samma enhet. Mellan olika enheter behövs någon form av synk-tjänst.)

Senast redigerat 2016-06-02 14:07
Ursprungligen av calinou:

Ska man ha iCloud på för att de ska synkas?

På samma enhet är de två apparna alltid synkade, eftersom de använder samma databas.

Men mellan enheter behöver man självklart slå på kalendersynkning i iCloud (eller någon liknande tjänst).

Senast redigerat 2016-06-02 14:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På samma enhet är de två apparna alltid synkade, eftersom de använder samma databas.

Men mellan enheter behöver man självklart slå på kalendersynkning i iCloud.

Har inte det mellan enheter - så självklart är det inte. Använder Gmail för synkning av kalendrar och anteckningar. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Har inte det mellan enheter - så självklart är det inte. Använder Gmail för synkning av kalendrar och anteckningar. ?

Varför använder du 2 kalendrar?
Kan du berätta hur du gör via Gmail?

Ursprungligen av calinou:

Varför använder du 2 kalendrar?
Kan du berätta hur du gör via Gmail?

Ren säkerhet bara. Ett program kan ju krascha. Använder till 99% WeekCal på iPhone och iPad.
Skaffa en googlekonto - om du inte redan har. Sedan är det bara att markera i inställningar e-postkonton.

Tack för hjälpen! Jag har installerat den i min iPhone är det fungerar smidigt även med Siri. Dock finns det en röd linje som jag undrar vad den syftar samt vad är ikonbricka för något?

Ursprungligen av calinou:

Tack för hjälpen! Jag har installerat den i min iPhone är det fungerar smidigt även med Siri. Dock finns det en röd linje som jag undrar vad den syftar samt vad är ikonbricka för något?

En röd linje har jag bara i iPad. Lodrät som går att dra till höger för att få större läsyta på det man antecknat.
I iPhone har jag ingen sådan. Har för mig att den finns i två versioner - iPhone och iPad.
Ikonbricka har jag glömt. Är det för att ikonen på skärmen skall visa dag eller vecka. Min visar dag(datum) på ikonen i rött.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-02 22:02
Ursprungligen av calinou:

Varför använder du 2 kalendrar?

Jag kör med ett halvdussin: en privat, en delad med sambo, en för jobb, en delad med familjen osv.

Ursprungligen av reboot81:

Jag kör med ett halvdussin: en privat, en delad med sambo, en för jobb, en delad med familjen osv.

Men då menar du kanske inom samma app - eller ? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-02 22:30
Ursprungligen av calinou:

Tack för hjälpen! Jag har installerat den i min iPhone är det fungerar smidigt även med Siri. Dock finns det en röd linje som jag undrar vad den syftar samt vad är ikonbricka för något?

Den röda linjen i dag- eller veckovy visar aktuell tid på dagen. Ikonbrickan är den röda notisen på appikonen. Den kan du välja vad den ska visa i inställningar, t.ex veckonummer så man kan se det utan att öppna appen. Det finns ganska många inställningar att botanisera bland.

Ursprungligen av calinou:

Varför använder du 2 kalendrar?

Ursprungligen av reboot81:

Jag kör med ett halvdussin: en privat, en delad med sambo, en för jobb, en delad med familjen osv.

Hon menade nog kalender-appar, inte kalendrar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-02 23:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hon menade nog kalender-appar, inte kalendrar.

Ja kanske det, men min tankeläsare är trasig och läsa-mellan-raderna-maskinen är på verkstan.

Jag använder iaf flera kalendrar, men bara en kalender-app per enhet.

Precis, jag menade både och

1
Bevaka tråden