Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage 2004 återställt - epost försvunnen?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag uppdaterade Firefox. Strax efter skulle jag använda eposten - Entourage - men den var försvunnen. Ja, inte helt försvunnen men den var ersatt av en ny epost utan något sparat. Hur får jag tillbaka all gammal post? Jag använder Time Machine och dessutom klonar jag en gång per månad till en annan hårddisk. Att bara hämta Entourage hjälper inte. Jag måste hitta databasen antar jag. Hur gör jag?

Senast redigerat 2016-06-02 16:01
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-30 13:34

Entourage har ingen koppling till Firefox.
Om du startar upp din klonade disk kan du leta reda på var maildatabasen ligger?

Vilken version av OS X kör du?
Är alla tillgängliga uppdateringar till OS X installerade?

Vilken version av Office kör du?
Är alla tillgängliga uppdateringar till Office installerade?

Ursprungligen av reboot81:

Entourage har ingen koppling till Firefox.
Om du startar upp din klonade disk kan du leta reda på var maildatabasen ligger?

Problemet är bl.a. att jag inte vet vilken/filnamn på databasen. Tips?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X kör du?
Är alla tillgängliga uppdateringar till OS X installerade?

Vilken version av Office kör du?
Är alla tillgängliga uppdateringar till Office installerade?

Av diverse skäl är mitt standard OS OS 10.6.8. Jag använder en extern hårddisk för senare OS.

Ursprungligen av LennartJohansson:

Av diverse skäl är mitt standard OS OS 10.6.8. Jag använder en extern hårddisk för senare OS.

Jag glömde; office 2004

Kör du IMAP är det bara att ställa in ditt konto igen. Om det nu är ditt e-postkonto som är borta och inte din e-post klient.

Entourage databas

Ursprungligen av LennartJohansson:

Problemet är bl.a. att jag inte vet vilken/filnamn på databasen. Tips?

Jag har installerat om Office 2004. Jag har hämtat en mapp från Time Machine en månad tillbaka. Mappen innehåller diverse angående Entourage. Databas på 2,3 GB, E-postlistor, Regler och Signaturer. Jag försöker importera dem till mitt nya Entourage. men icke. Samtliga blir nertonade när jag försöker att hämta dem.
Vad gör jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-31 19:20
Ursprungligen av LennartJohansson:

Jag försöker importera dem till mitt nya Entourage. men icke. Samtliga blir nertonade när jag försöker att hämta dem.
Vad gör jag.

Om jag minns rätt från Entourage och gamla Outlook Express så kunde man inte "Importera" användardata från samma version av programmet, bara från äldre till nyare version. Däremot flytta användarmappar om man placerar dem på rätt ställe, och även använda menyn "Byt identitet" om man hade flera användarmappar (defalt är "Main Identity")

Frågan är varför mailen "försvann" för dig vid uppdatering av Firefox. Var det programmet Entourage eller maildatabasen eller kopplingen där emellan? Om du inte tidigare gjort någon abrovinch så borde maildatabasen finnas i mappen ~/Dokument /Microsoft User Data /Office 2004 Identities /Main Identity

Om du ändå behöver använda backupen du hittade kanske denna länk ger anvisning:
Move your Entourage Identity to a new computer

Eftersom inget av de tips jag fått hjälper, får jag väl bita i det sura äpplet. Men. I reklamen för kloningsprogrammet säger man att det bara är att starta upp från den andra hårddisken så är man igång igen. Jag bytte för en tid sedan hårddisk till en SSD. Jag har nu startat från "klondisken" och även från "gamla hårddisken".Den som blev utbytt. Den har jag monterat i ett externt fodral. Samma resultat. Alla mail på Entourage är försvunna och kvar finns en ny Entourage med tillhörande anvisningar hur jag kommer igång. Finns det fler program som måste backas upp på något speciellt sätt? Mina erfarenheter av ex.vis kloning är för närvarande inte så goda. Time Machine hjälpte inte heller. Hur skall man säkerställa att jag har kvar allt`

Ursprungligen av LennartJohansson:

...Finns det fler program som måste backas upp på något speciellt sätt?...

Inga program behöver backas upp på något speciellt sätt, varken Entourage eller något annat. Det verkar som du inte har klonat allt.

Jag tycker att tråden är lite rörig. Det förekommer extern disk för Time Machine-backup, extern disk för klonings-backup, extern disk för nyare system, extern disk för den gamla utbytta disken, och ny SSD som huvuddisk. Och det känns som du har plockat lite här och lite där för att försöka återskapa din Entourage.

Ursprungligen av LennartJohansson:

... I reklamen för kloningsprogrammet säger man att det bara är att starta upp från den andra hårddisken så är man igång igen...

Ja, det stämmer. Om man har klonat rätt saker, till en rätt formaterad disk.

Ursprungligen av LennartJohansson:

...kvar finns en ny Entourage med tillhörande anvisningar hur jag kommer igång. ...

Då du nu verkar ha en fungerande (fast nollställd) Entourage, så ska det räcka att du hittar en fungerande version av "Microsoft User Data" ("Microsoft användardata") i någon av dina backuper. Ersätt hela mappen – det är enklast och säkrast.

Senast redigerat 2016-06-01 07:46

Kloningen

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inga program behöver backas upp på något speciellt sätt, varken Entourage eller något annat. Det verkar som du inte har klonat allt.

Jag tycker att tråden är lite rörig. Det förekommer extern disk för Time Machine-backup, extern disk för klonings-backup, extern disk för nyare system, extern disk för den gamla utbytta disken, och ny SSD som huvuddisk. Och det känns som du har plockat lite här och lite där för att försöka återskapa din Entourage.

Ja, det stämmer. Om man har klonat rätt saker, till en rätt formaterad disk.

Då du nu verkar ha en fungerande (fast nollställd) Entourage, så ska det räcka att du hittar en fungerande version av "Microsoft User Data" ("Microsoft användardata") i någon av dina backuper. Ersätt hela mappen – det är enklast och säkrast.

Hej
Jag återkommer om rörigheten. Däremot bifogar jag ett urklipp av vad jag har klonat. Hur skall jag göra för att få med allt?

Ursprungligen av LennartJohansson:

...Däremot bifogar jag ett urklipp av vad jag har klonat...

Inga tiff-bilder, tack. Om du bifogar en jpg eller png i stället, så syns bilden direkt i forumet, utan att vi ska behöva ladda ner den först.

Ursprungligen av LennartJohansson:

...Hur skall jag göra för att få med allt?

Det kan också vara att du har klonat allt, men har plockat fel saker nu när du försöker återställa.

Men jag vill inte behöva ladda ner bilder, så jag har inte tittat på din bild. Så jag kan inte uttala mig om dina kloningsinställningar är korrekta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-01 09:01

Instämmer med föregående talare, inga TIF online tack.
Du kan ställa om så att OS X skapar PNG eller JPG filer vid när du skapar skärmavbildningar med tex ⌘⇧4

defaults write com.apple.screencapture type png;killall SystemUIServer

i terminalen ger bilder i formatet PNG.
Använder du Skärmavbildning.app så ger den endast TIFF filer, så dessa behöver du manuellt spara om som PNG/JPG.

För att en startskiva ska vara bootbar krävs backup på följande mappar: /Library, /System, /bin, /etc, /mach_kernel, /private, /sbin, /tmp, /usr, and /var.

Vilket kloningsprogram använde du?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inga tiff-bilder, tack. Om du bifogar en jpg eller png i stället, så syns bilden direkt i forumet, utan att vi ska behöva ladda ner den först.

Det kan också vara att du har klonat allt, men har plockat fel saker nu när du försöker återställa.

Men jag vill inte behöva ladda ner bilder, så jag har inte tittat på din bild. Så jag kan inte uttala mig om dina kloningsinställningar är korrekta.

Jag får det intrycket att du tröttnat på mina problem och min okunnighet. Om du i alla fall vill förbarma dig över mig, så bifogar jag en jpg-bild. På bilden ser man att "Item to be copied" är ikryssad. Beträffande rörigheten så har alla inblandade hårddiskar ingenting direkt med just Entourage-problemet att göra. Det är bara mina backupar i allmänhet av den interna disken i datorn. Att jag nämnde SSD var bara för att förklara hur det kommer sig att jag har en komplett hårddisk från tidigare. Jag har alltså tre garderingar; "klondisken", den tidigare interndisken samt Time Machine. Därför provade jag att starta upp från de två förstnämnda.. Det gick ju bra bortsett från att Entourage var densamma på samtliga. Jag hade ju förväntat mig att de skulle vara "fristående" och inte ha något med den interna disken att göra. På något sätt verkar de hänga ihop? Det var för att undvika att jag inte gjorde rätt när jag försökte att återställa som jag startade upp från ex.vis "klondisken".

Ursprungligen av LennartJohansson:

Jag får det intrycket att du tröttnat på mina problem och min okunnighet...

Nej, jag har inte tröttnat. Jag bad dig bara att byta format på bilden du bifogade.

Ursprungligen av LennartJohansson:

...På bilden ser man att "Item to be copied" är ikryssad...

Ja, bilden visar ju att du verkar ha med allt i klonen. Men bilden berättar ju inte allt, t.ex var din "Microsoft Användardata"-mapp finns, och om den faktiskt är med i klonen.

Leta nu upp mappen "Microsoft användardata" (Microsoft User Data) i någon av dina backuper. Hittar du flera så börjar du med den nyaste du hittar. Kopiera den till "Dokument"-mappen i din användarmapp på din startskiva. Då ska Entourage funka som tidigare.

Men dock med viss reservation för att du tidigare har gjort något med Microsoft-mappen, så att den är trasig även i backuperna. Det verkar nästan vara så, tyvärr, eftersom Entourage inte funkar på din gamla startskiva heller (den som har flyttat ut till ett externt chassi).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag har inte tröttnat. Jag bad dig bara att byta format på bilden du bifogade.

Ja, bilden visar ju att du verkar ha med allt i klonen. Men bilden berättar ju inte allt, t.ex var din "Microsoft Användardata"-mapp finns, och om den faktiskt är med i klonen.

Leta nu upp mappen "Microsoft användardata" (Microsoft User Data) i någon av dina backuper. Hittar du flera så börjar du med den nyaste du hittar. Kopiera den till "Dokument"-mappen i din användarmapp på din startskiva. Då ska Entourage funka som tidigare.

Men dock med viss reservation för att du tidigare har gjort något med Microsoft-mappen, så att den är trasig även i backuperna. Det verkar nästan vara så, tyvärr, eftersom Entourage inte funkar på din gamla startskiva heller (den som har flyttat ut till ett externt chassi).

Nej, nu ger jag nästan upp. Jag har följt dina råd. Negativt resultat. Jag börjar att tro att det är något annat som hänt. Det är något skumt med det här.
Jag har tydligen använt både hängslen och livrem. Jag hittade en avstängd hårddisk till, som jag kallat "14 feb 2016. Med dåvarande interndisk klonad på den. Eposten fungerade garanterat oklanderligt då. Jag startade upp från den disken. Exakt samma resultat som allt annat. Ett nytt Entourage och bifogade anvisningar hur jag gör för att komma igång.
En liten strimma av hopp? Vid något tillfälle har jag skapat bifogade backup. Jag fann den på den senast klonade disken. Jag minns inte när och hur eller var jag fann den. Var kan jag ha hittat den här filen? Om det finns fler kanske, kanske det löser sig.
Tack för alla försök att lösa mitt problem. Nu måste jag tyvärr ägna mig åt andra sysslor. Jag återkommer i morgon. Hoppas att du klurat ut något mer då.

TORSDAG MORGON.
Den nya Entourage som jag startat och som innehöll kanske 10 brev har försvunnit och ersatts av en ny med anvisningar hur jag skall starta den. Vad är det som pågår????

Senast redigerat 2016-06-02 08:52

KLONINGSPROGRAM

Ursprungligen av reboot81:

Instämmer med föregående talare, inga TIF online tack.
Du kan ställa om så att OS X skapar PNG eller JPG filer vid när du skapar skärmavbildningar med tex ⌘⇧4

defaults write com.apple.screencapture type png;killall SystemUIServer

i terminalen ger bilder i formatet PNG.
Använder du Skärmavbildning.app så ger den endast TIFF filer, så dessa behöver du manuellt spara om som PNG/JPG.

För att en startskiva ska vara bootbar krävs backup på följande mappar: /Library, /System, /bin, /etc, /mach_kernel, /private, /sbin, /tmp, /usr, and /var.

Vilket kloningsprogram använde du?

Jag skall använda jpg i fortsättningen.
Kloningsprogrammet: CARBON COPY CLONER

POP

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kör du IMAP är det bara att ställa in ditt konto igen. Om det nu är ditt e-postkonto som är borta och inte din e-post klient.

Nej jag kör POP

Ursprungligen av LennartJohansson:

...Den nya Entourage som jag startat och som innehöll kanske 10 brev har försvunnit och ersatts av en ny med anvisningar hur jag skall starta den. Vad är det som pågår????

1. Var ligger dina Office-program? Har du flyttat dem någon annanstans än den ursprungliga placeringen i "Program"?
2. Var ligger dina Office-data ("Microsoft användardata")? Har du flyttat (eller bytt namn på) den mappen (eller delar av den) någon annanstans än den ursprungliga platsen i "Dokument"?
3. Det som var mitt råd - att leta upp en backup av hela "Microsoft användardata" - och kopiera in den och ersätta motvarande på din nuvarande startskiva - har du faktiskt provat det? I så fall, berätta i detalj exakt vad du gjorde, steg för steg.
4. I ditt "tomma" Entourage - finns mejl-konto-inställningarna (inloggnings- och serverinformation) kvar, eller har även de försvunnit tillsammans med alla mejl.

Det här är nog ett fall där det skulle underlätta avsevärt om någon kunde sitta med dig och få lite bättre överblick över problemet. Det är svårt att komma på att ställa alla de rätta frågorna, och få fram alla fakta, så här på distans.

Tillägg:
Slänger in några rena nyfikenhetsfrågor också:
5. Varför så gammalt system som OS X 10.6?
6. Varför så gammalt Office som 2004?
7. Varför POP-mail?
8. Disken med nyare system - Vilket system är det? Till vad använder du det? Varför använder du inte det hela tiden?

Senast redigerat 2016-06-02 16:52
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-02 16:32

Inte för att strö salt i ev sår, men framöver slipper du sådana här problem om du kör IMAP.

1. Jag har aldrig flyttat vare sig program eller användardata.
2. Valde "gamla HD" vilken är den konverterade f.d. interndisken. Det är alltså originaldata inga klonade. Med fungerande epost.
3. Letade rätt på "dokument" och kopierade användardata. (19,3 MB)
4. Flyttade den suspekta mappen med användardata till papperskorgen.
5. Klistrade in användardata. Kollade att alla 19,3 MB följt med.
6. Klickar på Entourage. Den dyker upp i jungfruligt skick. Jag matar in erforderliga uppgifter.
7. Inga gamla brev. Ditt meddelande är det första som visar sig. I övrigt fungerar nog eposten som vanligt.
8. När jag försöker importera till Entourage får jag bara förslag: Entourage X eller Entourage 2001. Inte Entourage 2004.
Jag försökte också importera "BACK UP FÖR EPOST MHV" med det går inte.

Filen "BACK UP FÖR EPOST MHV" går att importera till "MAIL" men inte till Entourage. Kunde jag hitta de resterande gammelmapparna så skulle att byte till "MAIL" lösa problemet med gammelposten.

Var det här till någon hjälp?

Ursprungligen av LennartJohansson:

...Det är alltså originaldata inga klonade. Med fungerande epost.
3. Letade rätt på "dokument" och kopierade användardata. (19,3 MB)...

19,3 MB låter väldigt lite. "Microsoft användardata" borde vara mycket större. Jag använder inte Microsofts mailprogram längre. Men jag har kvar min gamla "Microsoft användardata"-mapp och den är på 527 MB.

Är du säker på att du hittade rätt mapp?

Storlek på användarmappen

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

19,3 MB låter väldigt lite. "Microsoft användardata" borde vara mycket större. Jag använder inte Microsofts mailprogram längre. Men jag har kvar min gamla "Microsoft användardata"-mapp och den är på 527 MB.

Är du säker på att du hittade rätt mapp?

Ja, åtminstone är beteckningen Microsoft användardata. Jag har kollat alla mina uppsättningar: 19,3, 19,3, 19,8MB. Men det egendomliga är att jag har en "användare" för datorn, som jag inte använt på länge. Där är mappen på 9,26GB. Den innehåller en del som förefaller mig ovidkommande. Dock finns det inuti mappen "Office 2004-identiteter" en "huvudidentitet" som är på 2,88GB. Dessutom finns det två säkerhetskopior? på 2,3GB vardera. Det ökar ju på storleken på huvudmappen. - Om jag inte minns fel så var den ursprungliga användardatamappen på 2,3GB när vi började det här problemlösarjobbet. Den har jag tyvärr inte kvar eftersom jag tömt papperskorgen.
Usch, det här börjar bli krångligare och krångligare. Kan du tipsa mig om var jag kan hitta de övriga mapparna till brevlådemapparna som jag lyckats importera till MAIL vore jag glad. Jag börjar att misstänka att det inte går att få tillbaka Entourage i sitt ursprungliga skick. Springande punkten är ju att det erbjuds inget alternativ till data för version 2004, bara för X resp. 2001.

Ursprungligen av LennartJohansson:

...Om jag inte minns fel så var den ursprungliga användardatamappen på 2,3GB när vi började det här problemlösarjobbet. Den har jag tyvärr inte kvar eftersom jag tömt papperskorgen...

Och varför i hela världen har du lagt den i papperskorgen – och dessutom tömt papperskorgen - när det är just dina mail du jagar?
Man behåller alltid originalet någonstans, om man ska börja experimentera med att hitta rätt bland en massa olika backuper.

Men då får du väl plocka in den där 9,28 GB-varianten. Den är väl det bästa du har just nu.

Alla varianterna runt 19 MB kan du glömma. De är tomma.

Det här kan ha med olika användare, och olika Office-identiteter, att göra. Om det fortfarande ser tomt ut i Entourage efter att du har lagt in 9,28 GB-filen, så kan du prova att starta Entourage med Alt-tangenten nedtryckt, och se om där finns andra Office-identiteter du kan välja.

Tillägg:
Du har tidigare i tråden berättat om att du hade hämtat in Time Machine-backup på 2,3 GB. Den är kanske nyare än den där 9,28 GB-varianten. Så du kan ju prova det där med olika Office-identiteter på den i stället. Men plocka inte enskilda delar ur mappen. Ta hela Användardata-mappen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och varför i hela världen har du lagt den i papperskorgen – och dessutom tömt papperskorgen - när det är just dina mail du jagar?
Man behåller alltid originalet någonstans, om man ska börja experimentera med att hitta rätt bland en massa olika backuper.

Men då får du väl plocka in den där 9,28 GB-varianten. Den är väl det bästa du har just nu.

Alla varianterna runt 19 MB kan du glömma. De är tomma.

Det här kan ha med olika användare, och olika Office-identiteter, att göra. Om det fortfarande ser tomt ut i Entourage efter att du har lagt in 9,28 GB-filen, så kan du prova att starta Entourage med Alt-tangenten nedtryckt, och se om där finns andra Office-identiteter du kan välja.

Tillägg:
Du har tidigare i tråden berättat om att du hade hämtat in Time Machine-backup på 2,3 GB. Den är kanske nyare än den där 9,28 GB-varianten. Så du kan ju prova det där med olika Office-identiteter på den i stället. Men plocka inte enskilda delar ur mappen. Ta hela Användardata-mappen.

JAG HAR LYCKATS. Jag vet egentligen inte hur det gått till. Förmodligen mest med dina råd men med lite chansning av mig.
I den gamla konverterade interndisken hittade jag i övergivna datoranvändarens "Microsoft Användardata" bifogade bild av ebrevlåda. Ebrevlåda finns inte i någon av de andra backuperna. Jag dubbelklickade på en av mapparna vRgeMessage. Entourage startade. Senaste brev var 4 år gammalt. Jag tänkte det är bättre än ingenting. Kopierade användardata till den vanliga hårddisken och i dokument. Det fungerade. Mycket vill ha mer. Jag använde Time Machine och hämtade en användarmapp från april. Kopierade in den. Nu fattas det bara en månad. Jag vågar inte bråka med Entourage mer, så det får vara bra så här. Tack än en gång för hjälpen. Jag har lärt mig mycket.
En liten detalj. Jag var ju på väg att överge Entourage för Mail. Det fungerar väl. Men. Jag har två konton. Jag själv och min fru. Posten till min fru funkar OK. Till mig går det också bra, men jag måste läsa posten inom cirka fem minuter. Sen försvinner den. Jag kan inte hitta någon inställning som orsakar det. ????????
P.S. Ursäkta TIF-filen. Jag hade glömt att spara ner en i jpg. Därför får du två.

Byt till IMAP. Det är för att du kör POP som mailen försvinner från mailservern.

Eller ställ in så att mailprogrammet inte raderar mail från servern. Antingen "aldrig" eller efter en viss tidsperiod.

I min Outlook 2011 sköter man sådant under Accounts -> Advanced. Det borde finnas på något liknande ställe i Mail.

Ursprungligen av keptang:

Byt till IMAP. Det är för att du kör POP som mailen försvinner från mailservern.

Jag kör IMAP

Ursprungligen av johan_tanying:

Eller ställ in så att mailprogrammet inte raderar mail från servern. Antingen "aldrig" eller efter en viss tidsperiod.

I min Outlook 2011 sköter man sådant under Accounts -> Advanced. Det borde finnas på något liknande ställe i Mail.

Jag hittar inget lämpligt. Se bilagor.

Bevaka tråden