Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Onedrive slutar svara och låser tangentbord

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-06-01 20:16

Onedrive har alltid funkat klockrent. Tills igår. Onedrive-appen bara stod och syndade. Gick inte klicka på den och tangentbordet slutade svara. Stängde ned processen i Aktivitetskontrollen och startade igen. Samma fel. Avinstallerade och installerade om. Samma fel återkommer då och då. I loggen (alla meddelanden) kan jag se massa fel för Onedrive:

2016-06-01 19:51:02,877 OneDrive[1013]: Failed to connect (_preferenceMenuItem) outlet from (coreController) to (NSMenuItem): missing setter or instance variable
2016-06-01 19:51:02,898 OneDrive[1013]: No descriptor found in startup, assuming we need to start as main instance
2016-06-01 19:51:02,899 OneDrive[1013]: IsBusiness: 0, shouldShowWelcomePage: 1
2016-06-01 19:51:02,900 OneDrive[1013]: Init preferences from: UBF8T346G9.OneDriveSyncClientSuite
2016-06-01 19:51:02,905 Finder[302]: plugin com.microsoft.OneDrive-mac.FinderSync invalidated
2016-06-01 19:51:03,407 pkd[309]: enabling pid=302 for plug-in com.microsoft.OneDrive-mac.FinderSync(17.3.6389) 0C300DA3-C1B6-4382-9F74-2A5CC23C0F60 /Applications/OneDrive.app/Contents/PlugIns/FinderSync.appex
2016-06-01 19:51:04,000 kernel[0]: failed to parse entitlements for OneDriveLauncher[1015]: OSUnserializeXML: syntax error near line 1
2016-06-01 19:51:08,000 kernel[0]: Sandbox: OneDrive(1013) deny(1) file-read-data /Users/bruse/Documents
2016-06-01 19:51:08,000 kernel[0]: Sandbox: OneDrive(1013) deny(1) file-read-data /Users/bruse
2016-06-01 19:51:08,000 kernel[0]: Sandbox: OneDrive(1013) deny(1) file-read-data /Users
2016-06-01 19:51:08,117 OneDrive[1013]: Warning: +[NSStream getStreamsToHost:port:inputStream:outputStream:] is deprecated since OS X 10.10. Please use +[NSStream getStreamsToHostWithName:port:inputStream:outputStream] instead.
2016-06-01 19:59:18,430 pkd[309]: enabling pid=1133 for plug-in com.microsoft.OneDrive-mac.FinderSync(17.3.6389) 0C300DA3-C1B6-4382-9F74-2A5CC23C0F60 /Applications/OneDrive.app/Contents/PlugIns/FinderSync.appex

Nån som kan komma med tips och råd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-01 21:53

Startat om datorn innan du installerade om?

Hur avinstallerade du OneDrive? Om du drog och släppte i papperskorgen så fick du troligtvis inte med alla filer. Testa en tredjepartsapplikation som gör jobbet bättre.

  • Medlem
  • 2016-06-01 21:55

Kenjon: jag startade om datorn mellan i felsäkert läge.

barbapappa_86: använde Appcleaner och bockade i allt.

Samma problem om du loggar in med en annan användare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 22:14

Det verkar vara ett problem som Microsoft identifierat och arbetar på. Rådet för stunden är att avsluta appen via Aktivitetskontroll och ta bort den från startobjekt under Systeminstälningar > Användare och grupper så den inte autostartar vid omstart. Och i övrigt använda websidan för filåtkomst.

Citat:

FYI, copy/paste from Incident# SP66473 in Office 365's System Health Dashboard :

Current Status: We've identified an issue in which users are observing OneDrive for Business sync client issues on Mac OS X. We've determined that an unexpected problem caused impact to occur during a regularly scheduled systems update. Engineers are deploying a fix on the affected systems to remediate impact.

User Impact: Users may observe that the OneDrive for Business sync client for Mac OS X stops responding when a background task attempts to synchronize files. Users can force quit the application and remove it from the list of login items to avoid interruptions due to client crashes while the fix is being deployed. While we're focused on remediation, users can access their files by using the OneDrive for Business website.

Scope of Impact: A few customers have reported this issue, and our analysis indicates that this issue is specific to Mac users who have the OneDrive for Business sync client installed.

Start Time: Sunday, June 26, 2016, at 4:02 AM UTC

Preliminary Root Cause: An unexpected problem caused impact to occur during a regularly scheduled systems update.

Next Update by: Wednesday, June 1, 2016, at 11:00 PM UTC

https://community.office365.com/en-us/f/153/t...
(det talas i den länken bara om OneDrive for Business, men även privatkunder är drabbade på deras öppna kundforum) http://answers.microsoft.com/en-us/onedrive/f...

1
Bevaka tråden