Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försöker slutföra uppgradering av El Capitan

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp!
Försöker uppgradera mitt OSX El Capitan. Har kommit ända till slutet. Nu står det: Slutför installationen. Mindre än en minut återstår. Har ni väntat i 3tim säkert. Hur länge skall jag vänta? Hur skall jag göra om den inte helt slutförs?

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Min erfarenhet säger att det är bara att vänta. Varför de ens brytt sig om att ha en tidsuppskattning där förbryllar mig. Hade varit bättre om de räknat up istället, så man ser att maskinen inte låst sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-06-01 14:52

Instämmer, men till slut får man ge upp. Beror lite hur långt du kommit. I installationen ingår först nedladdning av uppdateringen (kan ta olika lång tid, men om det är en liten deltauppdatering så bör den inte vara mer än några hundra MB. Kombo-uppdatering från 10.11 till 10.11.5 är på hela 1,5 GB). Sedan när uppdateringen påbörjas sker vanligtvis en omstart, och först därefter avslutas installationen. Har datorn startat om än?

Oavsett så kan det inte hända något katastrofalt om du till slut tvingar en omstart. Vanligen ladda ner uppdateringen igen och gör om. I värsta fall har något gått så snett att du fått ett obrukbart system. Då får du starta om från återställningspartitionen och göra en omisnstallation av OS X. Det rör inte filerna i din användarmapp.

I allra värsta fall har det hakat upp sig pga hardvarufel, av en ren tillfällighet just nu eller för att ett redan existerande hårddiskfel ger sig till känna först vid uppdateringen. Då gäller det att man - som alltid - har backup.

1
Bevaka tråden