Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mbp 15'' early 2011, brummar och laggar.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla hängiva apple användare.

Min dator beter sig hänsynslöst och presterar som en sengångare sedan några dagar tillbaka.
Fläktarna arbetar som om den är överhettad, trots att den är sval. Men främst är den otroligt långsam.
För 2 år sedan bytte jag disk samt minnen och den har fungerat felfritt fram tills nu.
Jag har testat formatera, radera olika .plist filer samt diverse knep för att försöka återställa datorn i normalt skick, allt utan resultat.

När jag kollar aktivitetshanteraren slukar kernel_task ca 5-700 %, vad kan det bero på?
Skicket på batteriet är: (Kontrollera batteriet) Kan det vara orsaken till att datorn jobbar hårt/låter högt och är långsam?

Tacksam för all hjälp.

Det kan mycket väl vara batteriet.
Även defekt hårddisk, eller defekt system på något sätt.

Rensa Cache (starta om med Shift nertryckt).
Starta om på en annan användare, följer felet med?
Reseta PRAM.
Reseta SMC.
Installera om OS X.
Plocka ur batteri, hårddisk och minne. Följer felet med?

Jag har testat alla tips du givit utan resultat, skall även testa formatera och installera om OSX en gång till.
Förstår dock inte vad du menar med, plocka ur batteri, hårddisk och minne?

Andra tips är välkomna, tacksam för svar.

  • Medlem
  • 2016-06-09 16:18
Ursprungligen av flodgitarren:

Hej alla hängiva apple användare.

Min dator beter sig hänsynslöst och presterar som en sengångare sedan några dagar tillbaka.
Fläktarna arbetar som om den är överhettad, trots att den är sval. Men främst är den otroligt långsam.
För 2 år sedan bytte jag disk samt minnen och den har fungerat felfritt fram tills nu.
Jag har testat formatera, radera olika .plist filer samt diverse knep för att försöka återställa datorn i normalt skick, allt utan resultat.

När jag kollar aktivitetshanteraren slukar kernel_task ca 5-700 %, vad kan det bero på?
Skicket på batteriet är: (Kontrollera batteriet) Kan det vara orsaken till att datorn jobbar hårt/låter högt och är långsam?

Tacksam för all hjälp.

Öppna datorn ta bort allt damm. Kolla även aktivitetshanteraren det är möjligt att ram tagit slut och den blir slö. Jag hade 10.7.5 efter att ingenting fungerat och datorn tog 1gb på vissa flikar men ibland mer än så , så uppdaterade jag till el capitan fungerade i 2 veckor sen kom samma problem tillbaka men då hade en uppdatering till el capitan släppts som löste problemet igen och nu har jag minst 1gb ram av 8 ledigt fast chrome har massa flikar öppna vilket ej var möjligt tidigare. Jag tror att apple gör så för att folk ska uppdatera , liknande scenarion har hänt på ipad med gammalt Ios.

för mig berodde det på damm + 10.7.5 problem med kernel på flera 100 procent. Även när itunes öppnades vart datorn seg och med el capitan så är datorn som ny igen.

Notera att Chrome gör åt mängder av CPU, i *synnerhet* i kombination med AdBlocker.
Just a note.

Har likadan dator. När mitt batteri gav upp, 0% och vägrade ta laddning, så blev hela datorn superseg. Som om den gick ned i nåt "limp mode" som bilar kan göra när de detekterar allvarligt fel. Efter inlämning till Digital Inn för batteribyte så blev den pigg och glad igen. Gick på 1895 kr.

Ursprungligen av Sir N.:

Har likadan dator. När mitt batteri gav upp, 0% och vägrade ta laddning, så blev hela datorn superseg. Som om den gick ned i nåt "limp mode" som bilar kan göra när de detekterar allvarligt fel. Efter inlämning till Digital Inn för batteribyte så blev den pigg och glad igen. Gick på 1895 kr.

Macar gör så när batteriet packat ihop (eller tagits bort).

1
Bevaka tråden