Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 2006 core duo ominstallation

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan! Jag Har några problem med en gammal imac(egenskaper längst ner) som vi köpte av en bekant för 20€(vi bor i finland. i kronor blir det ungefär 300kr) Jag tänkte installera om hela datorn, men har flera frustrerande problem.

1. Den vägrar boota eller ens läsa instalationsskivor (pappa hade hem en hel bunt från jobbet med skivor för allt ifrån os x 10.4 till os x 10.7)
allt den gör är att försöka läsa skivan en stund och spottar sedan ut den. Jag har försökt att puttsa skivläsaren genom att sticka in en putsduk lindad runt ett kreditkort (som inte skadas av mageter) och därefter lästes en skiva men inte efter omstart

2. Jag har testat att kopiera en installationsskiva till ett usb minne för att instalera os x den vägen, vilket fungerar bra till en början, men efter att installationen kommit igång ber datorn mig att starta om datorn genom att hålla in startknappen och sedan starta den igen. Då jag gör detta och datorn startar igen spelas startljudet först normalt, men efter en stund kommer det igen, men det låter som om början och slutet är bortklippt. ibland har även andra difusa ljud spelats ur högtalarna. Enda sättet att stoppa detta är genom att hålla in startknappen igen. Då börjar installationen från början och processen upprepas.

3. Jag tänkte prova att installera ubuntu-baserade Elementary OS som är väldigt likt mac os x istället. Det gick inte bra till en början då jag inte kunde boota via usb'n jag löste detta genom att installera rEFIt på ett annat usb-minne och därifrån boota från elementary os usb-stickan. Först verkar det lovande men efter en stund blir skärmen svart och det enda man ser är ett streck _ som blinkar ungefär som en unix terminal markör. efter flera minuter dyker ett "felmeddelande" upp, och upprepas efter nån minut igen.

Kan någon lösa något av dessa problem?

DATORNS SPECS:
Imac 4,1
core duo 2,0gHz
1gb RAM

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-29 20:59

Kanske hårddisken har gjort sitt?

Ursprungligen av reboot81:

Kanske hårddisken har gjort sitt?

Då vi köpte datorn hade den os x 10.5 installerat och fungerade som smort. Vi viller installera om systemet för att få bort eventuella kvarlämnade filer från den förra ägaren och för att uppdatera till 10.6.

Kort sagt fungerade den felfritt innan jag raderade disken.

Och installationsskivorna är "retail" och inte maskinspecifika (gråa normalt sett)? Om de är maskinspecifika måste de ursprungligen ha varit till en likadan iMac, annars funkar det inte.

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-30 13:01
Ursprungligen av Fellelii:

1. Den vägrar boota eller ens läsa instalationsskivor (pappa hade hem en hel bunt från jobbet med skivor för allt ifrån os x 10.4 till os x 10.7)

10.4-retailskivor har aldrig släppts för Intel-processor, utan där behöver du hitta den maskinspecifika installationsskiva med 10.4.4 som imacen levererades med. 10.7 är inte alls kompatibelt med imac 4,1, den kan uppgraderas till högst 10.6.8.

Så av de tillgängliga skivor du har ska du rikta in dig på 10.5 och 10.6. Ett observandum med 10.5 är att retail-skivan var en Dual Layer-DVD för att få plats med både PowerPC och Intel-kod. Om du råkar ha en kopierad skiva är det sannolikt att den är enkelsidig och bara innehåller kod för ena processortypen. Om du inte hittar någon kompatibel skiva så finns fortfarande 10.6 att köpa för exakt samma summa du gav för imacen...
http://www.apple.com/fi/shop/product/MC573K/A...

Ursprungligen av Fellelii:

en gammal imac som vi köpte av en bekant för 20€ (vi bor i finland. i kronor blir det ungefär 300kr)

Din växelkurs är många gånger värre än vad Apple någonsin skörtat upp oss med. De anser att € 19,99 motsvarar 209 kr. Jag anser att det är strax under 200 kr.

1
Bevaka tråden