Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man inte uppgradera 2016 imac i5 21,5" från 8 gig ram till 32gig ram längre?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2016-05-21 00:50

Hej Mac friends.
Jag var på elgiganten idag för att köpa iphone 6s + och imac i5, 21,5" min plan var att köpa i5 21,5" 8 gig ram och upgradera tlll 32 gig ram, men till min förundring så an an inte det längra.....det va inte engång "locket" på baksidan på den, bara på 27" imac i7.
Stämmer detta, jag såg på baksidan på i5'an inget lock, till att uppgradera från 8 gig till 32 gig ram.
Stämmer detta?
Snälla hjälp mig, tycker 27" blir båda för stor skärm o för dyrt.

Hilsen
MacViking

Senast redigerat 2016-05-21 04:56

Det stämmer, det går inte att uppgradera.

  • Medlem
  • 2016-05-21 11:45
Ursprungligen av MacViking:

Hej Mac friends.
Jag var på elgiganten idag för att köpa iphone 6s + och imac i5, 21,5" min plan var att köpa i5 21,5" 8 gig ram och upgradera tlll 32 gig ram, men till min förundring så an an inte det längra.....det va inte engång "locket" på baksidan på den, bara på 27" imac i7.
Stämmer detta, jag såg på baksidan på i5'an inget lock, till att uppgradera från 8 gig till 32 gig ram.
Stämmer detta?
Snälla hjälp mig, tycker 27" blir båda för stor skärm o för dyrt.

Hilsen
MacViking

Som keptang skrev. Men man kan köpa 21,5-tummaren med 16 GB RAM.

Ursprungligen av MacViking:

...men till min förundring så kan man inte det längra....

Det var länge sen man kunde det.

Om du ska hitta en 21,5-tummare med lucka för lättåtkomliga minnen så får du gå tillbaka till 2011-modellen.

På 2012- och 2013-modellerna kunde man uppgradera minnet, men inte genom något lätt lucka, utan genom att i princip ta isär hela datorn.
Från 2014 och framåt går det inte att uppgradera minnet alls, utan måste redan från början beställas med den mängd minne man vill ha.

OBS! Ovanstående gäller endast 21,5-tummaren. På 27-tummaren finns det fortfarande en lucka för att komma åt minnena.

http://www.everymac.com/systems/apple/imac/in...

Senast redigerat 2016-05-22 10:09
  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2016-05-22 02:27

Tack för svaren mac friends, jag är helt ny när det gäller imac, båda jag och frugan har hatt iphones sedan 3'an så 4, 4s, 5s och nu vill jag ha en imac och iphone 6s plus.
Säljaren visste inte mer än jag.... trist.
Då vet jag vad jag går och köper...... tror jag

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-05-22 04:52

Apple gör ju inte lusten stor att köpa Mac igen.

  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2016-05-26 21:32

Är det någon som kan ge mig ett tips om vilket apple kontor/store dom gör det? Upgraderar 21,5 i5 till en 16 ram...
Har provat i flera dar, men alla på Apple store säger " vet inte tyvärr".......

Ursprungligen av MacViking:

Är det någon som kan ge mig ett tips om vilket apple kontor/store dom gör det? Upgraderar 21,5 i5 till en 16 ram...
Har provat i flera dar, men alla på Apple store säger " vet inte tyvärr".......

Vilken iMac 21,5"? Modell?
Som jag skrev i inlägg #2 så går det inte att uppgradera nya (2012 och senare) modeller utan du måste köpa det du vill ha från början.

Ursprungligen av MacViking:

Är det någon som kan ge mig ett tips om vilket apple kontor/store dom gör det? Upgraderar 21,5 i5 till en 16 ram...

Om du har fått svaret "Vet inte" så beror det nog på hur du har ställt frågan. Jag gissar att de inte riktigt har förstått vad du frågade efter.

Svaret är:
- Ingen butik kan uppgradera minnet i datorn, eftersom det inte går att uppgradera. Den måste beställas med rätt mängd minne redan från början.
- Men vissa återförsäljare (t.ex Macoteket) säljer olika konfigurationer, med olika kombinationer av de tillval som finns om du beställer direkt hos Apple Store Online.
- Apples egna butiker (Täby, Helsingborg, Malmö) kan nog också ha olika konfigurationer på lager.

Se här:
http://www.macoteket.se/produkter/macdatorer/...
De som heter "CTO" (configured to order, eller customized to order) är de som avviker från standardmodellen.

Tillägg:
Eller menar du något helt annat - att du redan har en 21,5-tummare där du vill uppgradera minnet? I så fall är det bra om du berättar lite mer om den, t.ex exakt vilken modell det är.

Senast redigerat 2016-05-26 22:13
  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2016-05-31 01:15

Hej Jesper!
Du har gett mig det mest vettiga svaret, kanske som du säger att folk inte forsto frågan, men jag ska vara helt ärlig... detta blir i tillfälle min första imac någonsin, har ju ipad mini, ipad air2, och iphone självklart, men aldrig det "det real deal" har bara pillat med windows system, men när jag fick min första Apple var jag hooked.
Jag är inte superduktig med Apple imac, men ska jag först köpa så vill jag det ska vara några år, har tänkt på imac i5 21.5" 16 ram och fusion drive, har förstått att det är nåt jag bör göra.... o vilken typ fusion drive bör jag ha?
Tränger jag tänka på nåt annat? Tränger verkligen hjälp från en kunnig.
Jag vet att många använder eksterna hårddiskar för att inte sacka ner hastigheten på maskinen.
Hadde blivit superglad för hjälp.
Med vänlig hälsning,
MacViking

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-31 01:26
Ursprungligen av MacViking:

Hej Jesper!
Du har gett mig det mest vettiga svaret, kanske som du säger att folk inte forsto frågan, men jag ska vara helt ärlig... detta blir i tillfälle min första imac någonsin, har ju ipad mini, ipad air2, och iphone självklart, men aldrig det "det real deal" har bara pillat med windows system, men när jag fick min första Apple var jag hooked.
Jag är inte superduktig med Apple imac, men ska jag först köpa så vill jag det ska vara några år, har tänkt på imac i5 21.5" 16 ram och fusion drive, har förstått att det är nåt jag bör göra.... o vilken typ fusion drive bör jag ha?
Tränger jag tänka på nåt annat? Tränger verkligen hjälp från en kunnig.
Jag vet att många använder eksterna hårddiskar för att inte sacka ner hastigheten på maskinen.
Hadde blivit superglad för hjälp.
Med vänlig hälsning,
MacViking

FusionDrive (FD) innebär en liten SSD och en mekanisk hårddisk. Har du råd så skippa FD och kör en SSD. Behöver du lagra filer utöver vad som ryms på en SSD så kör med externa USB3-diskar. En SSD bör aldrig fyllas upp helt, lämna gärna 10-20% ledigt. OS X tar upp ca 30GB.

  • Medlem
  • Västra Götaland
  • 2016-05-31 01:38

Hej! Jag fick ju en länk till denne platsen http://www.macoteket.se/produkter/macdatorer/imac där man kan få lite som man vill....
Jag vill ju som sagt ha i5 21.5 pga plats etc.
Kan jag fråga dig om en tjänst?
Vem ville du tatt i mitt sted? Är som sagt inget geni på imac, men ska ha?
Tränger värkligen hjälp min mac-vän!!

Gå in på apples sida och läs om de olika modellerna. När du klickar på "Köp" uppe i högra hörnet kommer du till "alternativsidan" där du kan konfigurera datorn som du vill ha den. När det är gjort så gör du en skärmdump eller skriver av vilken konfiguration du vill ha och mailar det till Macoteket, Macsupport eller vem du nu vill handla av. Du får ju riktpriset på Apples hemsida som referens.

Välj Fusionsdrive om du har lagringsbehov med många bilder och filmer annars kör du på flashdisk 256 GB eller mer. Flashdiskarna är sjukt snabba så upplevelsen av datorn blir så mycket häftigare. Vill man gå "all-in" så är det en i7 processor du ska ha men den kommer inte till sin rätt förrän man jobbar med tyngre videoredigering eller liknande...

Länk till 21,5"

http://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac?pro...

1
Bevaka tråden