Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig Wifi-Mottagning MBP 13"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-05-22 19:29

Hej på er.

Efter 3st plastbookar så slog jag äntligen till på en 13" MBP.

Dock upplever jag att wifi-mottagning efter väldigt mycket sämre på denna jämfört med alla min Plastbookar.
Dom äldre macarna, lägger sig oftast på 270-300mbits samt RSSI på 45-50dBm. MBP:n orkar bara upp till 150mbits samt 70dBm i mottagning.

Alla datorerna är placerade i samma rum samt med samma avstånd till AP (Time Capsule 1TB- Den platta).

Är det chassiet som gör skillnaden, eller vad kan det vara?

Kommer du upp i högre med andra enheter? Kör du 5GHz?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-05-22 21:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kommer du upp i högre med andra enheter? Kör du 5GHz?

Jag kör 5ghz. Både iPhones och iPads funkar snabbare.

Hur många enheter är anslutna totalt?

Hur utförs testerna? Är det bara den testade enheten som är ansluten vid testtillfället?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-05-23 21:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur många enheter är anslutna totalt?

Hur utförs testerna? Är det bara den testade enheten som är ansluten vid testtillfället?

Jag kollar hastigheten genom att trycka alt+klick på airport ikonen. Är ca 7-8 enheter anslutna till Ap:n

Samma problem i annat nätverk? Testat annan användare?

Ursprungligen av fältan:

Jag kollar hastigheten genom att trycka alt+klick på airport ikonen.

Det där är ju ingen tillförlitlig hastighetsmätning. Om en bils hastighetsmätare går till 240, inte fan betyder det att bilen kan köra i 240.

Om du vill testa hastigheten mot internet, kör Bredbandskollen.
Om du vill testa hastigheten inom ditt nätverk, så finns det säkert liknande testmetoder för det också.

Mät enheterna en åt gången. Och övriga enheter bör då vara i viloläge, eller helst inte ens anslutna till wifi-nätet.

När du har gjort det med alla enheterna så kan vi börja jämföra och diskutera eventuella skillnader.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-24 00:10

Här är ett litet verktyg man kan använda för att mäta hastighet enbart inom sitt eget nätverk. Samma app finns även till iOS och AppleTV så man kan jämföra mellan flera olika mätpunkter. Kostar 10 kr, jag har testat och det funkar bra. (20 kr om du ska använda det både på OS X och iOS/tvOS)
Wi-Fi Speed Test i Mac App Store

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-05-24 21:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där är ju ingen tillförlitlig hastighetsmätning. Om en bils hastighetsmätare går till 240, inte fan betyder det att bilen kan köra i 240.

Om du vill testa hastigheten mot internet, kör Bredbandskollen.
Om du vill testa hastigheten inom ditt nätverk, så finns det säkert liknande testmetoder för det också.

Mät enheterna en åt gången. Och övriga enheter bör då vara i viloläge, eller helst inte ens anslutna till wifi-nätet.

När du har gjort det med alla enheterna så kan vi börja jämföra och diskutera eventuella skillnader.

Hastigheten är inte det stora problemet, upplever att mottagningen ej är lika bra. Vilket resulterar i lägre hastigheter emellanåt.

Ursprungligen av fältan:

Hastigheten är inte det stora problemet, upplever att mottagningen ej är lika bra. Vilket resulterar i lägre hastigheter emellanåt.

Du har fått ett par tips, svara gärna på dom.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-06-06 22:21
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har fått ett par tips, svara gärna på dom.

Inget av utav dessa hjälper dock. Har fortfarande dålig connection. Alla andra enheter funkar väldigt mycket bättre.

Ursprungligen av fältan:

Inget av utav dessa hjälper dock. Har fortfarande dålig connection. Alla andra enheter funkar väldigt mycket bättre.

Speca gärna modellerna på "plastbookarna" och din nya mbp. De gamla vita macbook har som bäst n-standard, medan de nyare vanligtvis har AC.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-06 22:56

Öppna Nätverkverktyg.app, se om du ser ngt udda under överföringstatistik.

Sen har du femtioelva faktorer som påverkar. Version av OS X? Ledigt på disk? Grannarnas Wifi? Tjänster på datorn? Brandvägg(ar)? Något kontorelaterat - prova en annan fräsh användare. Laddsladd i eller inte? Skal/klistermärke på datorn? Provat 2,4-bandet?

Och vad är "dålig connection"? Tappar du anslutning, dålig hastighet eller dålig ping? När märker du att det är dålig connection?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2016-06-19 08:52

Har hittat en intressant sak. Om jag nästan stänger locket på datorn så får jag mycket bättre mottagning samt hastigheter. Det är precis som om datorn sabbar för sig själv.

Har även läst att många som använder datorn med extern skärm upplever samma saker, så länge locket är stängt så går det mycket snabbare.

Kan posta en film på problemet.

1
Bevaka tråden