Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polisen får 10 tusen iPhone med egen app

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På nyheterna ikväll visades att polisen får en ny app med tillhörande iPhone. Man kan då kolla samma uppgifter direkt - som man idag måste göra över radio. 10 tusen skall vara ute innan sommaren.
Bra affär för Apple. Kanske inte för dom med ett register......

Kan en app vara låst till en telefon? Kan polisen ha appar som inte ligger på app store? Vad ör säkerheten om appen hittar ut på nätet?

Sa dom nått om det? Lär ju vara inloggning men sånt har ju knäckts förrut.

( kommer ihåg när amerikanska polisens app som dom kör på sina laptops i bilarna dök upp som en torrent på what.cd, det är enda torrenten dom inte vågade hosta utan plockade bort den)

Ja, det finns distributionssätt för företag för att låsa appar till sina egna telefoner.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-22 06:03

Wow. Här har det gått undan (jämför Pust Siebel). Nu lär inte appen ersätta allt som görs över radio, men bra att de kan göra en del slagningar ute på fältet. Undrar hur infrastrukturen ser ut, via Rakel?

Ursprungligen av adress@mac:

På nyheterna ikväll visades att polisen får en ny app med tillhörande iPhone. Man kan då kolla samma uppgifter direkt - som man idag måste göra över radio. 10 tusen skall vara ute innan sommaren.
Bra affär för Apple. Kanske inte för dom med ett register......

Poliser gillar ju att ha handskar på sig. Kommer de få en ny variant med pekkänsliga fingrar då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-22 12:04
Ursprungligen av matssoderstrom:

Poliser gillar ju att ha handskar på sig. Kommer de få en ny variant med pekkänsliga fingrar då?

Tror många poliser har mobiltelefon redan, så handskarna är nog inget stort hinder för dom....

Ursprungligen av kladda:

Tror många poliser har mobiltelefon redan, så handskarna är nog inget stort hinder för dom....

Alltid lika intressant när ironi missförstås...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-22 13:01

Säkrare än idag, där det tas via röstsamtal. Om de nu inte kör Rakel förstås.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Poliser gillar ju att ha handskar på sig. Kommer de få en ny variant med pekkänsliga fingrar då?

I inslaget använde dom inga handskar - däremot ett skydd på telefonen - vilket inte är konstigt.
Är väl förmodligen också en bra affär för ngn tillverkare av skydd/fodral.

  • Medlem
  • 2016-04-22 14:22

Märklig lösning. Varför väljer de att försöka anpassa sig till stängd programkod när de kan skräddarsy Android som de vill? Exempelvis som Blackphone har gjort. Att garantera säkerheten när man inte har kontroll över programvaran i sin helhet är helt enkelt inte möjligt. Men med tanke på vad polisen hittar på i vårt avlånga land är det i och för sig inget som förvånar.

  • Avstängd
  • 2016-04-22 14:46
Ursprungligen av alix:

Märklig lösning. Varför väljer de att försöka anpassa sig till stängd programkod när de kan skräddarsy Android som de vill? Exempelvis som Blackphone har gjort. Att garantera säkerheten när man inte har kontroll över programvaran i sin helhet är helt enkelt inte möjligt. Men med tanke på vad polisen hittar på i vårt avlånga land är det i och för sig inget som förvånar.

Jag är ingen programmerare så jag vet inte detaljer.
Men ditt förslag låter som ett dyrt alternativ att Polisen ska säkra upp Android för att uppfylla deras krav.
Samt anpassa framtida versioner av Android när dom kommer ut med säkerhetsbuggar och funktionsändringar.
När iOS är i dagsläget det säkrare alternativet och i det närmaste förskonade från skadeprogram.

Här är inslaget i nyheterna för den som önskar ;
http://www.svtplay.se/klipp/7968532/polisen-f...

  • Medlem
  • 2016-04-22 15:36
Ursprungligen av Hffre:

Jag är ingen programmerare så jag vet inte detaljer.
Men ditt förslag låter som ett dyrt alternativ att Polisen ska säkra upp Android för att uppfylla deras krav.
Samt anpassa framtida versioner av Android när dom kommer ut med säkerhetsbuggar och funktionsändringar.
När iOS är i dagsläget det säkrare alternativet och i det närmaste förskonade från skadeprogram.

Dyrt? Det är ingen giltig invändning (om det nu ens är så, vilket skulle bevisas).

Senast redigerat 2016-04-22 15:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-22 15:39
Ursprungligen av matssoderstrom:

Alltid lika intressant när ironi missförstås...

Missförstås? Lägg till en smiley så kanske vi förstår när det är ironi

  • Avstängd
  • 2016-04-22 15:48
Ursprungligen av alix:

Dyrt? Det är ingen giltig invändning, det borde du begripa.

Visst är det en giltig invändning för personligen tror jag inte att det bli billigt att säkra upp Android till dom krav som Polisen har.
Säkra upp mot det växande hot som Android utsätts för och vad är det som säger att Polisen skulle göra ett bättre jobb än Google?

Citat:

Symantec Korea, the local subsidiary of the world's largest security software provider, revealed yesterday that the amount of Android malware last year increased by 40% to a whopping 13,783 cases. How many were found on iOS? Symantec's CTO revealed that there were only nine cases. Is that crazy or what?

Malware on Android

Android är ett säkerhetshot bara det i sig självt och att Polisen skulle välja det är ett "märkligt val" som du skrev.
När iOS bevisligen inte behöver säkras upp,fråga FBI
Genom att välja iOS behöver dom inte tänka säkerhet i själva OS:et utan det gör Apple utan det enda dom behöver tänka på är säkerheten i appen.
Med Android måste dom göra både och och det är inte säkert att dom har kunskapen och förmågan att klara det.
Det är stor risk att det blir ett nytt misslyckande för Polisen så jag tycker dom gör rätt.

  • Medlem
  • 2016-04-22 16:00
Ursprungligen av Hffre:

Visst är det en giltig invändning för personligen tror jag inte att det bli billigt att säkra upp Android till dom krav som Polisen har.
Säkra upp mot det växande hot som Android utsätts för och vad är det som säger att Polisen skulle göra ett bättre jobb än Google?

Malware on Android

Android är ett säkerhetshot bara det i sig självt och att Polisen skulle välja det är ett "märkligt val" som du skrev.
När iOS bevisligen inte behöver säkras upp,fråga FBI
Genom att välja iOS behöver dom inte tänka säkerhet i själva OS:et utan det gör Apple utan det enda dom behöver tänka på är säkerheten i appen.
Med Android måste dom göra både och och det är inte säkert att dom har kunskapen och förmågan att klara det.
Det är stor risk att det blir ett nytt misslyckande för Polisen så jag tycker dom gör rätt.

Jag har verkligen inte hävdat att de ska använda Android, tvärtom. Jag skrev: "Varför väljer de att försöka anpassa sig till stängd programkod när de kan skräddarsy Android som de vill? Exempelvis som Blackphone har gjort." Du vet också att jag skrev så, för annars hade du inte invänt med att det skulle bli dyrt. Jag begriper dock inte hur du sedan kan glida från det till att sedan peka på hur osäkert Android är. Du skriver: "Android är ett säkerhetshot bara det i sig självt och att Polisen skulle välja det är ett "märkligt val" som du skrev." Du hittar ju på detta själv, som om det vore vad jag skrev. Ett fullständigt obegripligt resonemang.

  • Avstängd
  • 2016-04-22 16:13
Ursprungligen av alix:

Märklig lösning. Varför väljer de att försöka anpassa sig till stängd programkod när de kan skräddarsy Android som de vill?

Ursprungligen av alix:

Jag har verkligen inte hävdat att de ska använda Android, tvärtom.

Jag kan inte få den första meningen till något annat än du säger att dom ska använda Android.
Är det inte så du menar får du helt enkelt formulera om dig så det blir begripligt.

Angående resten är det en respons på att jag tolkar som att dom ska välja Android så det väntar jag med att kommentera tills saken är klargjord vad det är du egentligen menar.

Tillbaka till topic, tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-22 17:20
Ursprungligen av alix:

...argument å ena sidan..."

Ursprungligen av Hffre:

...argument å andra sidan..."

Behövs inget plattformskrig i denna tråd. Polisen planerar att göra funktionen plattformsoberoende. (eller planerade åtminstone så för över ett år sedan)

Citat:

I nuläget är det Iphones man testar apparna på, men de ska göras plattformsoberoende, poängterar Daniel Larsson, som håller i mobilitetsfrågorna ur bland annat drifts- och näthänseende.
http://polistidningen.se/2015/02/mobilapp-ska...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-22 17:30
Ursprungligen av reboot81:

Wow. Här har det gått undan (jämför Pust Siebel). Nu lär inte appen ersätta allt som görs över radio, men bra att de kan göra en del slagningar ute på fältet. Undrar hur infrastrukturen ser ut, via Rakel?

Pust vill man inte påminnas om

Citat:

Det gamla kraschade projektetet Pust har man lämnat bakom sig och it-chefen Tomas Landeström låter uppriktigt trött när jag tar upp det.

– Vi kan väl dra ett streck över Pust – nu är det helt andra personer, andra beslut och en annan organisation. Det går inte längre någon ström ens till de servrarna längre, säger han.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.642958/...

och infrastrukturen är väl helt enkelt Telias mobilmaster eller närmaste wifi-nät. Om appen bara kommunicerar krypterat till servrarna behövs ingen annan kryptering.

  • Medlem
  • 2016-04-22 19:57
Ursprungligen av Hffre:

Visst är det en giltig invändning för personligen tror jag inte att det bli billigt att säkra upp Android till dom krav som Polisen har.
Säkra upp mot det växande hot som Android utsätts för och vad är det som säger att Polisen skulle göra ett bättre jobb än Google?

Malware on Android

Android är ett säkerhetshot bara det i sig självt och att Polisen skulle välja det är ett "märkligt val" som du skrev.
När iOS bevisligen inte behöver säkras upp,fråga FBI
Genom att välja iOS behöver dom inte tänka säkerhet i själva OS:et utan det gör Apple utan det enda dom behöver tänka på är säkerheten i appen.
Med Android måste dom göra både och och det är inte säkert att dom har kunskapen och förmågan att klara det.
Det är stor risk att det blir ett nytt misslyckande för Polisen så jag tycker dom gör rätt.

35 000 poliser i Nederländerna testar sedan i höstas ungefär samma sak med Samsung S5. Sverige är ju ett land med väldigt hög penetration av iPhone medan Nederländerna är dito med Samsung. Ser inget konstigt med iPhone på detta sätt

Ursprungligen av adress@mac:

På nyheterna ikväll visades att polisen får en ny app med tillhörande iPhone. Man kan då kolla samma uppgifter direkt - som man idag måste göra över radio. 10 tusen skall vara ute innan sommaren.
Bra affär för Apple. Kanske inte för dom med ett register......

Jag är polis och INGEN i verket har förståelse för VARFÖR man i dessa tider väljer att trycka ut en massa (personliga) telefoner till medarbetarna! Det är helt stört. Och varje telefon levereras med två uppsättningar skal. En smidigare variant med skärmskydd och en grov variant (Otterbox tror jag). Hela kalaset måste vara tokdyrt!

Tekniken bakom verkar vara rätt så bra. Appen som används kommer verkligen att komma till användning ute på fältet. Men man hade ju inte behövt köpa in personliga telefoner! Det hade ju räckt att köpa in "pott-telefoner" till varje radiobil. Man hade uppnått EXAKT samma effekt men till en tiondel av kostnaden.

Jaja... jag är inte direkt förvånad att det blev den här lösningen. Polismyndigheten är ett sjunkande skepp. Ni får vara glad om det kommer några poliser när ni ringer 112 om några år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-23 10:53
Ursprungligen av iTiger:

Tekniken bakom verkar vara rätt så bra. Appen som används kommer verkligen att komma till användning ute på fältet. Men man hade ju inte behövt köpa in personliga telefoner! Det hade ju räckt att köpa in "pott-telefoner" till varje radiobil. Man hade uppnått EXAKT samma effekt men till en tiondel av kostnaden

Om appen är bra och effektiviserar arbetet så är inte kostnaden för en personlig telefon per polisman i fält särskilt hög, jämfört med polisens totala kostnader. Den största investeringen är personalen, men det är ju också den största tillgången som ska användas klokt.

  • Medlem
  • 2016-04-23 11:20
Ursprungligen av iTiger:

... Jaja... jag är inte direkt förvånad att det blev den här lösningen. Polismyndigheten är ett sjunkande skepp. Ni får vara glad om det kommer några poliser när ni ringer 112 om några år.

Det är väl som Leif G W säger, lägg ut polisverksamheten på entreprenad. För en gångs skull stöder jag tanken. Då hade nog resurserna angående tjänsteappar lösts billigare på köpet.

Ursprungligen av PaO:

35 000 poliser i Nederländerna testar sedan i höstas ungefär samma sak med Samsung S5. Sverige är ju ett land med väldigt hög penetration av iPhone medan Nederländerna är dito med Samsung. Ser inget konstigt med iPhone på detta sätt

Jag tror att skillnaden i kostnad mellan olika telefonalternativ är marginell så jag ser inte heller något konstigt med valet.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Poliser gillar ju att ha handskar på sig. Kommer de få en ny variant med pekkänsliga fingrar då?

Dom pratar ju såklart med Siri *ironi på hög nivå*

Ursprungligen av iTiger:

Jag är polis och INGEN i verket har förståelse för VARFÖR man i dessa tider väljer att trycka ut en massa (personliga) telefoner till medarbetarna! Det är helt stört. Och varje telefon levereras med två uppsättningar skal. En smidigare variant med skärmskydd och en grov variant (Otterbox tror jag). Hela kalaset måste vara tokdyrt!

Tekniken bakom verkar vara rätt så bra. Appen som används kommer verkligen att komma till användning ute på fältet. Men man hade ju inte behövt köpa in personliga telefoner! Det hade ju räckt att köpa in "pott-telefoner" till varje radiobil. Man hade uppnått EXAKT samma effekt men till en tiondel av kostnaden.

Jaja... jag är inte direkt förvånad att det blev den här lösningen. Polismyndigheten är ett sjunkande skepp. Ni får vara glad om det kommer några poliser när ni ringer 112 om några år.

" Jag är polis och INGEN i verket har förståelse för VARFÖR man i dessa tider väljer att trycka ut en massa (personliga) telefoner till medarbetarna! "

Någon/några måste ha förståelse varför man gör denna åtgärd. Finns ju redan i en del andra länder.
Priset - det är väl offentlig upphandling - går att ta reda på. Bara för att du är polis - behöver det inte betyda att du är expert på alla olika teknikdelar inom polisen. Ni är många anställda. Rätt eller fel beslut - kommer väl att visa sig. Att dom följer med i den tekniska utvecklingen - ser jag inte som ngt fel.
Personliga måste väl telefonerna vara - precis som annan utrustning - ser inget konstigt med det. ?

Ursprungligen av iTiger:

Jag är polis och INGEN i verket har förståelse för VARFÖR man i dessa tider väljer att trycka ut en massa (personliga) telefoner till medarbetarna! Det är helt stört. Och varje telefon levereras med två uppsättningar skal. En smidigare variant med skärmskydd och en grov variant (Otterbox tror jag). Hela kalaset måste vara tokdyrt!

Tekniken bakom verkar vara rätt så bra. Appen som används kommer verkligen att komma till användning ute på fältet. Men man hade ju inte behövt köpa in personliga telefoner! Det hade ju räckt att köpa in "pott-telefoner" till varje radiobil. Man hade uppnått EXAKT samma effekt men till en tiondel av kostnaden.

Jaja... jag är inte direkt förvånad att det blev den här lösningen. Polismyndigheten är ett sjunkande skepp. Ni får vara glad om det kommer några poliser när ni ringer 112 om några år.

Iphone 10000 x 6500kr = 65 000 000 kr
Appar och underhåll avrundas till samma summa pga av rabatter.

1. Detta kan leda till snabbare lösta fall och hitta nya brottslingar.
Vilket domstolar och brottfonder får in mer och snabbare deg.

2. Om Polismyndigheten får en vis % eller höjer det en aning från domstolar och brotts fonder så blir det lösning en framtid.

Är detta en väldigt effektivt Vertyg så höjs intäkten markant.

MEN iphone blir gammal och tröga efter nya upptateringar så snart ska 65 000 000 kr ut igen och igen och igen..

Där är den stora frågan ?

Jag använder mPMF (polisens app) dagligen, måste säga att det är grymt! Det är så hårt tryck på radion varje dag, nu får jag fram all information jag behöver för att få id på en person (när personen inte har en giltig id handling).

  • Medlem
  • 2016-05-21 14:25
Ursprungligen av Christian333:

Iphone 10000 x 6500kr = 65 000 000 kr
Appar och underhåll avrundas till samma summa pga av rabatter.

1. Detta kan leda till snabbare lösta fall och hitta nya brottslingar.
Vilket domstolar och brottfonder får in mer och snabbare deg.

2. Om Polismyndigheten får en vis % eller höjer det en aning från domstolar och brotts fonder så blir det lösning en framtid.

Är detta en väldigt effektivt Vertyg så höjs intäkten markant.

MEN iphone blir gammal och tröga efter nya upptateringar så snart ska 65 000 000 kr ut igen och igen och igen..

Där är den stora frågan ?

2 saker att fundera över

Har dessa poliser tjänstetelefon redan?

6500 kr per polis utslaget på arbetade timmar under säg 24 månader är inte många timmar man behöver spara innan luren är betald

Bevaka tråden