Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lösenord för E-post på iPad

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ska låna ut min iPad under en period och undrar om man kan sätta ett lösenord för mailprogrammet samt meddelande eller blockera tillfälligt?

  • Avstängd
  • 2016-05-18 21:40

Nej det kan du inte. Ska du låna ut den ska du logga ut ditt Apple-ID på ALLA ställen.
Bästa är att du säkerhetskopierar den och raderar den helt så den som lånar den får en "ny" iPad.

Ursprungligen av Hffre:

Nej det kan du inte. Ska du låna ut den ska du logga ut ditt Apple-ID på ALLA ställen.
Bästa är att du säkerhetskopierar den och raderar den helt så den som lånar den får en "ny" iPad.

På vilka alla ställen menar du?

  • Avstängd
  • 2016-05-18 21:51
Ursprungligen av calinou:

På vilka alla ställen menar du?

Dom ställena du själv har loggat in med ditt Apple-ID.
AppStore,iCloud,iMessage,FaceTime.
Det bästa är att återställa den så ingen ställer till det och råkar köpa något.

Instämmer med Hffre, säkerhetskopiera den till iTunes (på datorn där du bockar i alternativet för kryptering för att även spara lösenord etc) eller till iCloud (på din iPad under Inställningar > iCloud > Säkerhetskopia) och återställ den sedan (på din iPad under Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inställningar).

Sen kan du tryggt låna ut den.

Inte visste jag att det skulle bli så invecklat. Man kanske skulle haft alla mejl-konton i en plattform att man loggar in sig direkt i en webbläsare? Vad gäller sms- meddelanden så kan man stänga av det på datorn via "bonjour" men inte i iPaden? Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2016-05-19 15:00
  • Avstängd
  • 2016-05-19 14:54
Ursprungligen av calinou:

Inte visste jag att det skulle bli så invecklat. Man kanske skulle haft alla mejl-konton i en plattform att man loggar in sig direkt i en webbläsare? Vad gäller meddelande så kan man stänga av det på datorn via "bonjour" men inte i iPaden? Tack för hjälpen!

Det du försöker göra är än mer invecklat än att säkerhetskopiera och radera.
Nej du stänger inte av meddelande på din iPad på datorn utan det är en inställning som du gör i iPad:en
Återigen stänga av meddelande och Facetime gör man under respektive inställning iOS.

Ursprungligen av calinou:

Inte visste jag att det skulle bli så invecklat. Man kanske skulle haft alla mejl-konton i en plattform att man loggar in sig direkt i en webbläsare? Vad gäller sms- meddelanden så kan man stänga av det på datorn via "bonjour" men inte i iPaden? Tack för hjälpen!

Det är långt ifrån invecklat. Se till att ha en kopia av din iPad och återställ den sen, svårare än så är det inte. Och att säkerhetskopiera ska du ju ha för vana att göra ändå, precis som med din telefon och din dator.

Använder du iCloud för säkerhetskopiering så är chansen stor att den gjort en säkerhetskopia under natten (om du har Wi-Fi och laddar din iPad nattetid).

Att återställa den tar bara några minuter.

Ursprungligen av pushloop:

Det är långt ifrån invecklat. Se till att ha en kopia av din iPad och återställ den sen, svårare än så är det inte. Och att säkerhetskopiera ska du ju ha för vana att göra ändå, precis som med din telefon och din dator.

Använder du iCloud för säkerhetskopiering så är chansen stor att den gjort en säkerhetskopia under natten (om du har Wi-Fi och laddar din iPad nattetid).

Att återställa den tar bara några minuter.

Det där med säkerhetskopiering har jag som tur aldrig behövt återställa. Ska man återställa via iTunes och inte behöva ändra någonting på iPaden?

Ursprungligen av calinou:

Det där med säkerhetskopiering har jag som tur aldrig behövt återställa. Ska man återställa via iTunes och inte behöva ändra någonting på iPaden?

Se min beskrivning ovan. Du gör enklast allt på iPad:en.

  • Avstängd
  • 2016-05-19 15:37
Ursprungligen av calinou:

Det där med säkerhetskopiering har jag som tur aldrig behövt återställa. Ska man återställa via iTunes och inte behöva ändra någonting på iPaden?

Du vet väl om att Apple har UTMÄRKTA supportsidor som förklarar på lekmannamässig sätt.
https://support.apple.com/kb/PH12521?locale=s...

Ursprungligen av Hffre:

Du vet väl om att Apple har UTMÄRKTA supportsidor som förklarar på lekmannamässig sätt.
https://support.apple.com/kb/PH12521?locale=s...

Tack för länken. Tur att man kan fråga här pga hittar dåligt på deras supportsidor. Jag tänkte inte göra det på iCloud. Hittade i alla fall
https://support.apple.com/sv-se/HT203977

  • Avstängd
  • 2016-05-19 16:10
Ursprungligen av calinou:

Tack för länken. Tur att man kan fråga här pga hittar dåligt på deras supportsidor. Jag tänkte inte göra det på iCloud. Hittade i alla fall
https://support.apple.com/sv-se/HT203977

Du har redan ställt frågor om säkerhetskopiering och fått svar.
Dåligt minne?

http://www.99mac.se/forum/t/307975-backup-pa-...

Ursprungligen av Hffre:

Du har redan ställt frågor om säkerhetskopiering och fått svar.
Dåligt minne?

http://www.99mac.se/forum/t/307975-backup-pa-...

Det var inte om kopiering/återställning som jag ställde frågan.
Faktum är att jag kände mig hemma i PC-världen men vad gäller Apple-produkter är logiken annorlunda i synnerhet när alla saker ska samverka - dock trevlig gränssnitt.

  • Avstängd
  • 2016-05-19 17:11
Ursprungligen av calinou:

Inte visste jag att det skulle bli så invecklat. Man kanske skulle haft alla mejl-konton i en plattform att man loggar in sig direkt i en webbläsare? Vad gäller sms- meddelanden så kan man stänga av det på datorn via "bonjour" men inte i iPaden? Tack för hjälpen!

Ursprungligen av calinou:

Det var inte om kopiering/återställning som jag ställde frågan.
Faktum är att jag kände mig hemma i PC-världen men vad gäller Apple-produkter är logiken annorlunda i synnerhet när alla saker ska samverka - dock trevlig gränssnitt.

Jag syftade på att du tycker det verkar vara invecklat den åtgärd vi föreslår men eftersom du redan fått instruktioner hur man tar backup är du redan halvvägs. Skulle du inte göra det utan bara låna ut den så kommer du garanterat få större problem som är verkligen invecklade att reda ut.

Om du känner dig hemma med PC varför använder du då en iPad och inte en Surface?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-19 19:25

Gör backup via iTunes. Nollställ. Låna ut. Få tillbaka. Återställ via iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-20 09:53

Jag håller med tidigare talare om att återställa innan du lånar ut den.
Men, för att ändå svara på din första fråga så finns det en mycket bra app för att lösenordsskydda e-posten:
https://itunes.apple.com/us/app/mail+-for-out...

Den sätter alltså inte lösenord på standard mailprogrammet, utan detta är en mailklient som erbjuder inloggning med lösenord/touchID

Ursprungligen av calinou:

Det var inte om kopiering/återställning som jag ställde frågan.
Faktum är att jag kände mig hemma i PC-världen men vad gäller Apple-produkter är logiken annorlunda i synnerhet när alla saker ska samverka - dock trevlig gränssnitt.

Logiken i att inte låna ut sin enhet utan att åtminstone göra en säkerhetskopia först förefaller dock vara densamma

Ursprungligen av reboot81:

Gör backup via iTunes. Nollställ. Låna ut. Få tillbaka. Återställ via iTunes.

En nollställning innebär att man tar bort alla appar också?

Ursprungligen av kladda:

Jag håller med tidigare talare om att återställa innan du lånar ut den.
Men, för att ändå svara på din första fråga så finns det en mycket bra app för att lösenordsskydda e-posten:
https://itunes.apple.com/us/app/mail+-for-out...

Den sätter alltså inte lösenord på standard mailprogrammet, utan detta är en mailklient som erbjuder inloggning med lösenord/touchID

Det verkar vara en intressant lösning. Använder du den själv? Överhuvudtaget borde detta var inbyggt i de befintliga iOS apparna för e-post /kontakt/meddelande

  • Avstängd
  • 2016-05-20 15:44
Ursprungligen av pushloop:

Instämmer med Hffre, säkerhetskopiera den till iTunes (på datorn där du bockar i alternativet för kryptering för att även spara lösenord etc) eller till iCloud (på din iPad under Inställningar > iCloud > Säkerhetskopia) och återställ den sedan (på din iPad under Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inställningar).

Sen kan du tryggt låna ut den.

Ursprungligen av calinou:

En nollställning innebär att man tar bort alla appar också?

Men snälla nån läser du inte vilka svar du får? Varför ska vi svara om dom inte blir lästa?

  • Avstängd
  • 2016-05-20 15:50
Ursprungligen av calinou:

Det verkar vara en intressant lösning. Använder du den själv? Överhuvudtaget borde detta var inbyggt i de befintliga iOS apparna för e-post /kontakt/meddelande

Bara en funktion som är tänkbar om man håller på att lånar ut sina enheter.
Annars skulle det bara bli ett irritationsmoment att man måste identifiera sig två ggr varje gång man vill läsa sin mail.

Ursprungligen av Hffre:

Bara en funktion som är tänkbar om man håller på att lånar ut sina enheter.
Annars skulle det bara bli ett irritationsmoment att man måste identifiera sig två ggr varje gång man vill läsa sin mail.

Snabbare om man kunde identifiera sig med någon form av Siri-lösning.

  • Avstängd
  • 2016-05-20 16:04
Ursprungligen av calinou:

Snabbare om man kunde identifiera sig med någon form av Siri-lösning.

Touch-ID är det enklaste något som det program Kladda länkade till använder.

Jag får helt enkelt kompromissa med dem verktyg som finns pga apparna och låtarna ska vara kvar. Jag stänger av i inställningarna för e-post konton och påminnelser.
Tack för era hjälp och råd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-20 16:18
Ursprungligen av calinou:

Snabbare om man kunde identifiera sig med någon form av Siri-lösning.

Det handlar inte om identifiering utan verifiering. Och då funkar det inte med rösten. Den kan man ju spela in.

  • Avstängd
  • 2016-05-20 16:23
Ursprungligen av calinou:

Jag får helt enkelt kompromissa med dem verktyg som finns pga apparna och låtarna ska vara kvar. Jag stänger av i inställningarna för e-post konton och påminnelser.
Tack för era hjälp och råd.

Vad händer om personen du lånar ut till sätter på det igen?
Minsta krånglet är att säkerhetskopiera,återställa.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-20 16:24
Ursprungligen av calinou:

En nollställning innebär att man tar bort alla appar också?

nollställa [nål`-] {verb}[nollställde nollställt, pres. nollställer]
Orled: noll--ställ-er
Subst.: nollställande, nollställning
• ställa (mätare e.d.) på läget noll: hon nollställde räkneverket på bandspelaren; han nollställde vägmätaren

Ursprungligen av Hffre:

Vad händer om personen du lånar ut till sätter på det igen?
Minsta krånglet är att säkerhetskopiera,återställa.

Jag litar på den person som jag lånar ut min iPad till.

  • Avstängd
  • 2016-05-20 16:35
Ursprungligen av calinou:

Jag litar på den person som jag lånar ut min iPad till.

Om du litar på den personen varför frågade du om lösenord från början?
Det ser inte jag som ett tecken på tillit.

Bevaka tråden