Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro (late2013), glömmer olika inställningar?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Mac Pro (svarta) med Yosemite 10.10.5. Då och då "glömmer" den olika systemändringar jag gjort eller lägger tillbaka genvägar i "Finder sidofältet" som jag kanske kastat tidigare osv.. För några dagar sedan ändrade jag t.ex "Tangentbord/text" inställningen som gör att "Mvh" skrivs ut till "med vänlig hälsning"... och idag så hade den inställningen kommit tillbaka igen, trots att jag raderat den från listan?

Några tips eller förslag på hur man löser detta?

Hälsningar,
Frederik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-18 10:12

Inställningarna för textersättning synkroniseras mellan alla enheter inloggade på samma iCloud-konto, kan det vara det som strulat i det fallet?

Annars - om det är ett generellt och återkommande fel - verkar det som att du tappar plist-filer som ersätts med nya med generella inställningar? Hur ser din setup ut i övrigt, har du t.ex systemet och användarmappen på olika hårddiskar?

Ursprungligen av IngoX:

Inställningarna för textersättning synkroniseras mellan alla enheter inloggade på samma iCloud-konto, kan det vara det som strulat i det fallet?

Annars - om det är ett generellt och återkommande fel - verkar det som att du tappar plist-filer som ersätts med nya med generella inställningar? Hur ser din setup ut i övrigt, har du t.ex systemet och användarmappen på olika hårddiskar?

Tack! Text-grejen var aktiverad i mobilen, så förhoppningsvis var det det som strulade nu.

Dock kvarstår ju frågan om varför Findern ibland återställer mina genvägar i sidofältet.. Jag har System och Användare (jag) på samma disk. Mesta datan sparas på externa diskar. Någon annan info som är relevant för felsökning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-18 10:48
Ursprungligen av freppman:

Dock kvarstår ju frågan om varför Findern ibland återställer mina genvägar i sidofältet.. Jag har System och Användare (jag) på samma disk. Mesta datan sparas på externa diskar. Någon annan info som är relevant för felsökning?

Dockens inställningar sparas i filen ~/Library/Preferenses/com.apple.dock.plist.* Den filen kan ha blivit korrupt, eller ha fel behörigheter, då får du problem med att ändringar du gör återställs när du loggar ur eller startar om. Testa att dra den filen till skrivbordet och logga sedan ut och in igen så skapas en ny fil med grundinställningar. Sedan kan du slänga den gamla plist-filen.

*) alltså i den dolda biblioteksmappen i din användarmapp som du lättast hittar genom att hålla nere alt-tangenten när du klickar på Finders Gå-meny

Om det är ett generellt problem med flera olika inställningar kan du ha fel behörigheter i ditt eget användarkonto. Det kan t.ex uppstå när man för över sitt användarkonto från en dator till en annan. Du kan i och för sig köra en behörighetskontoll i Skivverktyg men det fixar bara systemfiler och inte filer i din användarmapp, så om det är fallet återkom så får det fixas manuellt.

1
Bevaka tråden