Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NUMBERS semikolonseparation -> kolumner?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-05-15 17:24

Banken hjälper till med "Exportera transaktioner till Excel" och jag får en "transaktioner_20160215_20160515.csv".
Öppnar jag denna i Excel får jag datan snyggt i kolumner och rader. Öppnar jag i numbers får jag datan semikolonseparerad och så vill jag inte ha det.
Om jag skickar .csv filen via mail när jag ligger i excel och sen öppnar den bifogade filen i Numbers blir det rätt och jag får kolumner och rader som jag vill, men det är ju omständigt.
Har surfat lite, men bara hittat lösning för enstaka cell.
Tips efterlyses.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-15 23:27

"Lösningen" är att byta region/språk till engelska så funkar ; som separator. Eller så sök/ersätter du alla ; med , i valfritt program, tex TextWrangler.

Eller om det är tvärtom - lösningen är iaf att byta region tillfälligt.

EDIT: Se skärmdumpen här: http://superuser.com/questions/496614/functio...
(ändra innebörden av , som i Sverige är decimaltecken. Ställ om till . så funkar , som separator). Enklare än att byta region.
Mer på ämnet?: http://www.99mac.se/forum/t/267395-parsek-exp...

Senast redigerat 2016-05-16 12:28
  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-05-17 22:23
Ursprungligen av reboot81:

EDIT: Ställ om till . så funkar , som separator. Enklare än att byta region.

Testat, men det fungerar inte för mig. Tack alla fall.
Jag fortsätter med att öppna filen i Excel, maila den till mig själv och sen öppna den bifogade filen i numbers. Då blir det rätt och jag glömmer inte att ställa tillbaka.
Undrar just varför det det fungerar. Läste något någonstans om att det händer något när filen passerar en WEBdav server, men jag har ingen aning om vad en WEBDAVserver är.

Nu måste jag lära mig hur jag på ett enkelt sätt skiftar mellan två eller flera öppna numbers filer. Tips efterlyses.
Vill hålla fast vid Numbers som jag har börjat gilla. Köpte det till min gamla MacBook eftersom vi fick med det i Paddan.
Tycker att Excel är bökigt och dyrt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-18 00:04
Ursprungligen av ricnil:

Testat, men det fungerar inte för mig. Tack alla fall.
Jag fortsätter med att öppna filen i Excel, maila den till mig själv och sen öppna den bifogade filen i numbers. Då blir det rätt och jag glömmer inte att ställa tillbaka.
Undrar just varför det det fungerar. Läste något någonstans om att det händer något när filen passerar en WEBdav server, men jag har ingen aning om vad en WEBDAVserver är.

Nu måste jag lära mig hur jag på ett enkelt sätt skiftar mellan två eller flera öppna numbers filer. Tips efterlyses.
Vill hålla fast vid Numbers som jag har börjat gilla. Köpte det till min gamla MacBook eftersom vi fick med det i Paddan.
Tycker att Excel är bökigt och dyrt.

Det är varken transporten via mail eller en WebDAV-server som "fixar" din fil. Det är Excel som vid exporten ändrar separeringstecken, från ; till ,
Exportera ur Excel direkt till en plats på datorn.

Prova Com2DotCom.app från Alex Boschmans. OBS: Filen skapar en kopia av filen med tillägget "2", dvs minfil.csv -> minfil2.csv vilket innebär att den skriver över en befintlig fil med namnet minfil2.csv

-Vilken bank är det som inte skapar csv-filer med rätt formattering?

Senast redigerat 2016-05-18 00:16
  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-05-18 16:28
Ursprungligen av reboot81:

1) Exportera ur Excel direkt till en plats på datorn.

2) -Vilken bank är det som inte skapar csv-filer med rätt formattering?

1) ?

2) Avanza

1
Bevaka tråden