Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partition på extern HDD mountar inte

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-24 22:10

Har en HDD vars ena partition fallerat. Den dyker inte upp på skrivbordet men syns i Skivverktyg. Den andra partitionen beter sig normalt. Hoppas nån kan tyda vad det kan handla om. Har sökt och kan bara komma fram till att jag får klona till ny hårddisk för att *kanske* komma åt filerna. Säger de bifogade bilderna er något? Tackar på förhand!

Info om den fallerande partitionen.

Info om hårddisken.

Logg från Systemmeddelande.

Vid skivkontroll i Skivverktyg får jag dessa meddelanden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-25 01:24
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-25 08:24

+1 på DiskWarrior. Den har räddat mej en gång

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-10 19:55

Tack för svaret. Diskwarrior vill inte hjälpa mig men testar Data Rescue nu och klonar över den till en annan hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-13 21:21

... men det gick ju inte som man ville.. När jag klonat volymen till annan hårddisk (partition) så försvinner partitionen, precis som det betett sig innan. Alltså verkar inte en kloning vara möjlig förrän jag fixat vad det nu är som krånglar med hårddisken. Vad jag kunde se under kloningen så var endast 131,7 KB dåliga block. Tyckte det lät avsevärt lite för att pajja en hel jädra hårddisk. Fortsätt gärna komma med förslag på vad jag kan göra.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-13 21:50

Prova Spinrite. Kräver en PC men om det är görbart så fixar det de trasiga sektorerna på disken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-14 09:42
Ursprungligen av reboot81:

Prova Spinrite. Kräver en PC men om det är görbart så fixar det de trasiga sektorerna på disken.

Hårddisken är ju formaterad i HFS+, en PC kan väl inte läsa det har jag för mig. Antar att jag måste skaffa Windowsprogram för det ändamålet i så fall. Dock undrar man ju om det går att dels köra program för att göra hårddisken kompatibel, dels köra ett annat som ska reparerar...

Men Spinrite verkar göra sitt jobb, och Steve som förklarar hur det fungerar verkar vara skön lirare:

Spinrite - What it does

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-14 10:22
Ursprungligen av raule:

Hårddisken är ju formaterad i HFS+, en PC kan väl inte läsa det har jag för mig. Antar att jag måste skaffa Windowsprogram för det ändamålet i så fall. Dock undrar man ju om det går att dels köra program för att göra hårddisken kompatibel, dels köra ett annat som ska reparerar...

Men Spinrite verkar göra sitt jobb, och Steve som förklarar hur det fungerar verkar vara skön lirare:

Spinrite - What it does

Det är inte tänkt att DU skall läsa filer eller filsystem på PC som kör Spinrite.

Citat:

SpinRite is self-contained, including its own bootable FreeDOS operating system. It can be used on any operating system and any file system.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-14 11:39
Ursprungligen av reboot81:

Det är inte tänkt att DU skall läsa filer eller filsystem på PC som kör Spinrite.

Sorry för att jag inte hänger med riktigt men då räcker det alltså att plugga in hårddisken till en PC så hittar Spinrite den?
Vidare, i deras FAQ står att läsa:

Citat:

Drives on non-PC platforms, such as Apple Macintosh or TiVo, MAY BE TEMPORARILY RELOCATED TO A PC MOTHERBOARD for data recovery, maintenance and repair by SpinRite.

Vad kan det tänkas innebär? Får för mig att PCn måste ha plats för detta.

Sökte mig vidare och hittade denna tråd som tar upp ddrescue. Skulle det vara ett alternativ?

Ursprungligen av raule:

Sorry för att jag inte hänger med riktigt men då räcker det alltså att plugga in hårddisken till en PC så hittar Spinrite den?
Vidare, i deras FAQ står att läsa: Vad kan det tänkas innebär? Får för mig att PCn måste ha plats för detta.

Sökte mig vidare och hittade denna tråd som tar upp ddrescue. Skulle det vara ett alternativ?

Innebär att du plockar ut disk ur Tivo eller Mac och ansluter den till dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-14 12:04
Ursprungligen av Borttaget:

Innebär att du plockar ut disk ur Tivo eller Mac och ansluter den till dator.

Hehe ok tack. Eftersom det är en extern HDD så är den redan "utplockad". Eller måste jag ta ut den ur sitt chassi också (tänkte på SATA->USB adaptern som finns där och om den skulle trilska till det)?

Senast redigerat 2018-07-23 14:57
Ursprungligen av raule:

Hehe ok tack. Eftersom det är en extern HDD så är den redan "utplockad". Eller måste jag ta ut den ur sitt chassi också (tänkte på SATA->USB adaptern som finns där och om den skulle trilska till det)?

Plocka ur den ur chassit och koppla in direkt till SATA-kontakt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-14 22:51
Ursprungligen av raule:

Sorry för att jag inte hänger med riktigt men då räcker det alltså att plugga in hårddisken till en PC så hittar Spinrite den?
Vidare, i deras FAQ står att läsa: Vad kan det tänkas innebär? Får för mig att PCn måste ha plats för detta.

Sökte mig vidare och hittade denna tråd som tar upp ddrescue. Skulle det vara ett alternativ?

Citat:

GNU ddrescue is a data recovery tool.

Njae, eftersom du inte ens kan montera disken.
Spinrite kopierar inget utan den "motionerar" disken. Tänk en sjukgymnast som böjer på leden.

Ps. Har du provat med en annan USB-kabel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-14 23:50
Ursprungligen av reboot81:

Njae, eftersom du inte ens kan montera disken.
Spinrite kopierar inget utan den "motionerar" disken. Tänk en sjukgymnast som böjer på leden.

Ps. Har du provat med en annan USB-kabel?

Jag har två partitioner på HDDn varav den ena (för Time Machine) monteras medan den andra inte gör det. Därför tänkte jag att den kunde repareras med ddrescue..
Och annan USB-kabel har jag testat, t o m tagit ut HDDn ur chassit och kört via dockningsstation med samma resultat - bara en av två partitioner monteras.

Koppla in hårddisken direkt i en dator via SATA, kör SpinRite.

1
Bevaka tråden