Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyrning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-05-12 21:42

Hej på er

Jag har en Mac mini som är kopplad till min tv så jag brukar fjärrstyra den från min Macbook.
Fjärrstyrningen fungerar kanon sålänge jag sitter i samma nätverk, men jag tycks inte få igång fjärrstyrning utanför nätverket. Har följt ett antal guider med "Tillbaka till min Mac" och även andra fjärrstyrningsguider.

Det måste väl gå att konfigurera på något sätt så jag kan fjärrstyra min dator utifrån?

Edit1: båda datorerna kör senaste versionen av OS X

mvh PCYE

Här hittar du kanske lite bra info:
https://discussions.apple.com/thread/3411386?...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-12 23:30

Du kan aktivera skärmdelning i Inställningar - Delat
Sedan konfigureras du din router (har du en AirPort är det väldigt enkelt) att peka VNC-porten TCP 5900 till din Minis IP (många routrar idag har färdiga inställningar för VNC som du kan välja). Tips är att sätta den på statisk.

Sen ansluter du från din andra Mac via "anslut till server" med vnc://Xxx.xxx.xxx.xxx och byter ut alla x mot din bostads externa IP.
Den hittar du om du på t.ex din mini sufrar till whatsmyip.org

När du sen ansluter mot din externa IP känner routern av att du kommer mot port 5900, den skickar vidare dig till din mini och du kan på så sätt fjärrstyra den. Du kommer ombes logga in, använd då minis konto och lösenord, då det är den du loggar in på

Ett alternativ till detta är såklart team viewer.

Lycka till!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-05-13 09:08

Eller så kan du köra med Skärmdelning (som redan omnämns) men därefter ansluta via AppleID:t. Typiskt via iMessage där du klickar på Detaljer och sedan får ett nytt fönster med dubbel-bildskärms-ikonen. Då slipper du också pilla i din router. Minsta möjliga jobb alltså.

På detta sätt har jag akutsupportat vänner när jag suttit på uppdrag. Prova - för det är himla enkelt och snyggt gjort. Det behövs ingen extra programvara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-05-13 10:29
Ursprungligen av frazze:

Eller så kan du köra med Skärmdelning (som redan omnämns) men därefter ansluta via AppleID:t. Typiskt via iMessage där du klickar på Detaljer och sedan får ett nytt fönster med dubbel-bildskärms-ikonen. Då slipper du också pilla i din router. Minsta möjliga jobb alltså.

På detta sätt har jag akutsupportat vänner när jag suttit på uppdrag. Prova - för det är himla enkelt och snyggt gjort. Det behövs ingen extra programvara.

Snyggt, detta visste jag faktiskt inte, tack!

Men, nu när jag testade det kändes det som att det var tvungen att sitta någon "på andra sidan" för att godkänna?
Som jag förstod det ville TS kunna fjärrstyra sin mac mini när han inte var hemma. Jag utgick iof bara ifrån att ingen annan satt vid den när han vill fjärrstyra..

Eller går det att stänga av processen att godkänna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-05-13 10:54
Ursprungligen av kladda:

Snyggt, detta visste jag faktiskt inte, tack!

Men, nu när jag testade det kändes det som att det var tvungen att sitta någon "på andra sidan" för att godkänna?
Som jag förstod det ville TS kunna fjärrstyra sin mac mini när han inte var hemma. Jag utgick iof bara ifrån att ingen annan satt vid den när han vill fjärrstyra..

Eller går det att stänga av processen att godkänna?

Du har nog rätt i att det krävs en person som godkänner uppkoppling. Så det blev inte perfect-match mot TS...

  • Medlem
  • 2016-05-21 21:38
Ursprungligen av kladda:

Du kan aktivera skärmdelning i Inställningar - Delat
Sedan konfigureras du din router (har du en AirPort är det väldigt enkelt) att peka VNC-porten TCP 5900 till din Minis IP (många routrar idag har färdiga inställningar för VNC som du kan välja). Tips är att sätta den på statisk.

Sen ansluter du från din andra Mac via "anslut till server" med vnc://Xxx.xxx.xxx.xxx och byter ut alla x mot din bostads externa IP.
Den hittar du om du på t.ex din mini sufrar till whatsmyip.org

När du sen ansluter mot din externa IP känner routern av att du kommer mot port 5900, den skickar vidare dig till din mini och du kan på så sätt fjärrstyra den. Du kommer ombes logga in, använd då minis konto och lösenord, då det är den du loggar in på

Ett alternativ till detta är såklart team viewer.

Lycka till!

Hej Kladda, tack så mycket för hjälpen. Det löste problemet för mig, fungerar super!

mvh pcye

Ett annat alternativ är att installera Teamviewer på Mac minin och ställa in det så att det startar med datorn. Då loggar du in med ditt Teamviewer-ID från klientdatorn och kan styra Macen utan att behöva göra några portinställningar o.dyl. Teamviewer är gratis för privat bruk

1
Bevaka tråden