Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac startar inte efter vila

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-04-25 13:50

Min iMac early 2008 med OS X El Capitan har fått för sig att den inte vill gå igång efter längre vila, oftast nattvilan.
Det går inte att få liv i den med varken tangentbord, mus eller strömbrytaren (!).
Jag måste dra ur eldsladden ur väggkontakten, sätta in den igen och därefter starta datorn med strömbrytaren vilket först då fungerar och datorn är då innerligt långsam.
Strömspararen är satt på viloläge efter 15 min för både dator och skärm. Hårddiskarna i vila när det är möjligt.
Ingenstans har jag ställt in att den skall stänga av sig helt.
Tjatigt.
Jag vill ha min dator i vila över natten för att snabbt ha tillgång till den på morgonen. Stänger bara av den när jag lämnar hemmet.
Någon som har något tips om hur jag skall slippa denna tidsödande procedur varje morgon?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-25 17:51
Ursprungligen av munvig:

Min iMac early 2008 med OS X El Capitan har fått för sig att den inte vill gå igång efter längre vila, oftast nattvilan.
Det går inte att få liv i den med varken tangentbord, mus eller strömbrytaren (!).
Jag måste dra ur eldsladden ur väggkontakten, sätta in den igen och därefter starta datorn med strömbrytaren vilket först då fungerar och datorn är då innerligt långsam.
Strömspararen är satt på viloläge efter 15 min för både dator och skärm. Hårddiskarna i vila när det är möjligt.
Ingenstans har jag ställt in att den skall stänga av sig helt.
Tjatigt.
Jag vill ha min dator i vila över natten för att snabbt ha tillgång till den på morgonen. Stänger bara av den när jag lämnar hemmet.
Någon som har något tips om hur jag skall slippa denna tidsödande procedur varje morgon?

Nollställ PRAM.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-04-25 19:09
Ursprungligen av reboot81:

Nollställ PRAM.

Tack för ditt svar, men ursäkta en tant, vad är PRAM?
Hur nollställer jag det?
Vilka följder kan det få i övrigt?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-25 19:32
Ursprungligen av munvig:

Tack för ditt svar, men ursäkta en tant, vad är PRAM?
Hur nollställer jag det?
Vilka följder kan det få i övrigt?

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-04-30 10:52

Varmt tack! Det fungerade ett dygn, nu är situationen densamma....

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-30 11:42

Undrar om det kan vara PRAM-batteriet, det sitter en liten knappcell (batteri) som håller liv i vissa minnen när datorn är avstängd, kanske detta batteri behöver bytas?

Detta är ett jobb för en kunnig person eller en verkstad, se till att ha backup innan något görs av någon!

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+20-In...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-05-07 11:35
Ursprungligen av mattiL:

Undrar om det kan vara PRAM-batteriet, det sitter en liten knappcell (batteri) som håller liv i vissa minnen när datorn är avstängd, kanske detta batteri behöver bytas?

Detta är ett jobb för en kunnig person eller en verkstad, se till att ha backup innan något görs av någon!

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+20-In...

Tack för din hjälp, det ser ut som om jag har löst problemet med hjälp av Google.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-05-07 12:28
Ursprungligen av munvig:

Tack för din hjälp, det ser ut som om jag har löst problemet med hjälp av Google.

Så vad var lösningen då?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2016-05-09 08:33
Ursprungligen av mattiL:

Så vad var lösningen då?

Jisses, det kommer jag tyvärr inte ihåg i dag, men jag hittade någon blogg med hjälp till Apple-användare och följde instruktionerna där. Jag har även ställt om energisparar-inställningarna till att aldrig gå i vila, jag vilar bara skärmen.

1
Bevaka tråden