Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google: Självkörande bilar säkra i trafiken

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google fortsätter sina tester av självkörande bilar, och svarar på kritiken att bilarna varit inblandade i olyckor.

Läs hela artikeln här

Nu ska tydligen Volvo och Google gå ihop om självkörande bilar. Oavsett så kan jag inte förstår att man satsar så mycket på det? Det förutsätter i så fall att samtliga fordon är självkörande (taxi, moped, cyklar...)? I storstäder ska man vara fräck och listig om man vill komma fram. Hur kan man programmera detta i en robotbil?

Ursprungligen av calinou:

Nu ska tydligen Volvo och Google gå ihop om självkörande bilar. Oavsett så kan jag inte förstår att man satsar så mycket på det? Det förutsätter i så fall att samtliga fordon är självkörande (taxi, moped, cyklar...)? I storstäder ska man vara fräck och listig om man vill komma fram. Hur kan man programmera detta i en robotbil?

Just dessa s.k. fräcka och listiga förarna är olycksbådande, så en förarlös bil klarar det nog utmärkt utan att ställa till någon olycka eller vara "listig och fräck".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-28 10:31
Ursprungligen av calinou:

Nu ska tydligen Volvo och Google gå ihop om självkörande bilar. Oavsett så kan jag inte förstår att man satsar så mycket på det? Det förutsätter i så fall att samtliga fordon är självkörande (taxi, moped, cyklar...)? I storstäder ska man vara fräck och listig om man vill komma fram. Hur kan man programmera detta i en robotbil?

Därför att människan är rätt dålig på att framföra metallklumpar i höga hastigheter. Sen är det slöseri med tid att sitta och vrida på en ratt, när en dator kan göra det bättre, säkrare, mer effektivt och miljövänligt.
Det är nog ett antal år kvar innan vi har helt självkörande bilar. Dock är jag helt säker på att bilar med antikollisionssystem (som bromsar när den ser ett riskmoment) kommer bli lagkrav inom snar framtid.

I Stockholm skulle det kanske fungera med blandat självkörande- och vanliga körandefordon eftersom de flesta är laglydiga och hövliga i sin körning.
Jag var i Rom för några veckor sedan och är glad att jag kom hem med livet i behåll som fotgängare. Det är en kamp mellan bilarna och mopederna och de kör tätt intill varandra om vem som ska komma fram. Vi, (de mjuka parametrar) - fotgängare existerar inte. Så enligt min mening skulle en självkörande bil i en sådan trafikkaos programmera sig på ”riskmoment” mest av tiden med föga chans att komma fram.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-28 11:40

Det kanske kan "lära" dem att köra bättre

Ursprungligen av reboot81:

Dock är jag helt säker på att bilar med antikollisionssystem (som bromsar när den ser ett riskmoment) kommer bli lagkrav inom snar framtid.

På bussar med enbart bältade passagerare är det redan ett lagkrav. Mycket bra tycker jag.

Ursprungligen av kenjon:

Det kanske kan "lära" dem att köra bättre

Nej, det är bättre att de programmerar in att själv-körande bilar ska vara finurliga.
Det är en mycket intressant utveckling. Apple är väl på gång också men själv-körande elbilar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-29 00:45
Ursprungligen av calinou:

Nej, det är bättre att de programmerar in att själv-körande bilar ska vara finurliga.
Det är en mycket intressant utveckling. Apple är väl på gång också men själv-körande elbilar?

Som en vidareutveckling av Formula E planeras ju Roborace, en serie med helt självkörande racerbilar. Undrar om det blir en stor publiksport... Vilken ingeniör lyckas programmera in mest vinnarskalle i en elbil?
These are the crazy futuristic cars of Roborace, the world's first driverless racing series

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-29 16:39

Även om det blir olyckor med självbärande bilar så blir det förhoppningsvis en förbättring mot nuvarande situation. Svårt att tvinga sig fram bland oskyddade trafikanter om bilen vägrar.

1
Bevaka tråden