Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur överför jag musik från datorn till iPhone?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Blir mer och mer irriterad på Apple Music för varje dag som går. Det är ologiskt, dåligt och icke-intuitivt. Apple har misslyckats kapitalt.

Hur som helst, jag köpte en skiva till dottern (som inte finns på Apple Music), brände över den till mitt musikbibliotek och tänkte synka över den till hennes iPhone.
Men jag vet inte hur man gör!?
Klickar man på Musik-panelen (där man traditionellt väljer hur man vill synka sin musik) så möts jag av följande meddelande:
"iCloud-musikbibliotek är på
Denna iPhone har tillgång till ditt iCloud-musikbibliotek. Låtar kan hämtas och spelas via Wi-Fi eller ett mobilnätverk."

Jaha, men det verkar ju bra. Men hur gör jag!?!?

På Apples hjälp-sida finns följande att läsa:
"Om du är Apple Music-medlem eller har en prenumeration på iTunes Match är ditt iCloud-musikbibliotek aktiverat. När iCloud-musikbiblioteket är aktiverat kan du inte hantera musik manuellt. Du kan fortfarande hantera videor med hjälp av stegen nedan."

Okej, ingen manuell hantering. Visst, jag kan säkert överleva det. Men hur f*n gör jag för att spela musik från mitt musikbibliotek på dotterns telefon!?!?

Ärligt talat, när man måste läsa hjälpsektioner och googla till vansinne för att lösa något som ska vara så enkelt (och jag vet fortfarande inte hur man gör), då har man failat enormt!

Någon som vet hur man gör?

*suck*

(Dessutom, jag vill ju kanske ha musik lokalt på iPhone. Hur gör man?)

Du synkar via iTunes?

Edit: Fel av mig. Du kan inte högerklicka på låten och lägga till den i molnet?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tack, men nej. Från mitt inlägg ovan:

Citat:

Klickar man på Musik-panelen (där man traditionellt väljer hur man vill synka sin musik) så möts jag av följande meddelande:
"iCloud-musikbibliotek är på
Denna iPhone har tillgång till ditt iCloud-musikbibliotek. Låtar kan hämtas och spelas via Wi-Fi eller ett mobilnätverk."

Edit: Det ser alltså ut så här.

Jag har nu listat ut att man kan (ska kunna) slå på Hemmadelning på alla pjäser som vill ha tillgång till musikbiblioteket.

Men:
- Man måste använda SAMMA Apple ID. Familjedelning funkar inte (vilket ju annars hade varit rätt logiskt).
- Det tog ungefär en kvart att läsa in mitt bibliotek.
- Spellistorna i mitt bibliotek stämmer inte 100%, och just dotterns mapp är helt tom.
- Att ändå prova spela en låt går inte. "Du har inte behörighet för den begärda resursen".
- Att ladda ner låtarna lokalt till iPhonen, eller lägga till dem i en spellista går inte.

Ibland blir jag så frustrerat besviken på Apple att jag nästan börjar lipa! Som tur är händer det inte så ofta – Men VARFÖR ska det öht hända?!

Alright, jag tror att jag har hittat anledningen. Man måste slå på "iCloud Musikbibliotek" på alla enheter som ska dela musiken. Detta har jag redan gjort tre gånger tidigare på min dator, men nu när jag tittade så var det avstängt. Så nu slår jag på det igen.

Förra gången stod den och rullade i några timmar innan (jag trodde att) det var klart. Vi får väl se hur lång tid det tar denna gången...

Bra grejer.

/sarkasm

Tips: slopa iTunes

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tips: slopa iTunes

Ja, det verkar inte finnas någon bättre lösning.

Har alltid tyckt om iTunes, det har hängt med mig sen starten ('99?) och jag har alltid slåtts för hur bra det är. Men ända sedan Apple Music kom har det bara blivit sämre och sämre. Trist.

Tänkte lägga till lite låter i dotterns spellista och fick då denna, smått otroligt informativa, dialogruta.

Senast redigerat 2016-04-27 16:06
Ursprungligen av carlsson:

Ja, det verkar inte finnas någon bättre lösning.

Har alltid tyckt om iTunes, det har hängt med mig sen starten ('99?) och jag har alltid slåtts för hur bra det är. Men ända sedan Apple Music kom har det bara blivit sämre och sämre. Trist.

Tänkte lägga till lite låter i dotterns spellista och fick då denna, smått otroligt informativa, dialogruta.

Skulle gissa att det är uppbyggt efter att varje individ ska ha ett eget bibliotek till en egen iOS-enhet, dvs skapa en till användare till datorn.

Jag har gjort en temporär dålig lösning genom att stänga av iCloud Musikbibliotek på dotterns iPhone. Detta gör att jag kan synka manuellt "som vanligt".
Nackdelen är att alla de spellistor jag hade gjort åt henne med musik från Apple Music försvann.

– För det går ju inte att ha både spellistor från Apple Music och lokal lagring samtidigt. Då kan ju världen gå under (iallafall om man heter Apple)... >:(

  • Avstängd
  • 2016-04-27 22:48
Ursprungligen av carlsson:

Blir mer och mer irriterad på Apple Music för varje dag som går. Det är ologiskt, dåligt och icke-intuitivt. Apple har misslyckats kapitalt.

Det kan man tycka om man arbetar på ett sådant sätt som AM inte är tänkt att fungera.

Lite oklart om din dotter också har AM eller om hon enbart spelar lokalt lagrad musik.
Enklast enligt mig är att du skaffar familjeabonnemang på AM och delar med dig till din dotter och skapar ett eget musikbibliotek åt henne. Då kan hon själv importera musiken till iTunes och låta den föras över till iCloud musikbiblioteket. Vill man spara utrymme på datorn går det att ta bort den lokalt men svara nej på frågan om man också ska ta bort den i iCloud musikbiblioteket.

  • Avstängd
  • 2016-04-27 22:50
Ursprungligen av carlsson:

– För det går ju inte att ha både spellistor från Apple Music och lokal lagring samtidigt. Då kan ju världen gå under (iallafall om man heter Apple)... >:(

Går alldeles utmärkt men du kan inte blanda in flera enheter som har olika Apple-ID i ekvationen och tro att det skulle fungera.

Ursprungligen av Hffre:

Det kan man tycka om man arbetar på ett sådant sätt som AM inte är tänkt att fungera.

Snälla, berätta för mig hur det "är tänkt att fungera"?
Jag har Apple Music Familje-konto som jag betalar för (jag, dottern och hustrun). Jag har en fysisk CD, en CD-läsare, en Mac och en iPhone. Ge mig anvisningar hur jag ska få över musiken från CD:n till iPhonen tack.

Jag har jobbat med Apple-produkter sedan 1987, så jag borde inte ha några problem att lösa detta kan man tycka, eller hur? Eller införde Apple i samband med Apple Music nån form av tredagarskurs för att kunna bli certifierad AM-användare som man har missat?
Det fungerade hur bra som helst innan Apple Music och iCloud Music Library kom in i bilden. Apple har misslyckats med detta, så är det bara.

Jag bjuder på en öl om du visar mig hur det ska fungera.

Citat:

Lite oklart om din dotter också har AM eller om hon enbart spelar lokalt lagrad musik.

Hon har självklart också AM eftersom vi har ett familjeabonnemang.

Citat:

Enklast enligt mig är att du skaffar familjeabonnemang på AM och delar med dig till din dotter och skapar ett eget musikbibliotek åt henne. Då kan hon själv importera musiken till iTunes och låta den föras över till iCloud musikbiblioteket. Vill man spara utrymme på datorn går det att ta bort den lokalt men svara nej på frågan om man också ska ta bort den i iCloud musikbiblioteket.

Men som sagt, det är just det som inte går. Jag la merparten av gårdagen igår på att försöka lösa detta, men det enda som funkade var att stänga av iCloud Music Library. Och då är produkten undermålig helt enkelt.

Och det är just här det blir så kapitalt fel. Hade det varit Windoze så hade man helt enkelt accepterat att det var sugigt, men vi är inte vana vid att lösningar från Apple är dåliga, och då blir man extra frustrerad!

Citat:

Går alldeles utmärkt men du kan inte blanda in flera enheter som har olika Apple-ID i ekvationen och tro att det skulle fungera.

Varför har man då familje-konto?
Och varför funkade det utmärkt innan iCloud ML?

Som jag nämnde innan, jag tror att respektive familjemedlem behöver ett eget konto till er Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-28 08:20

Fungerade det inte när du väl slog på iCloud musikbibliotek på datorn där du importerade låten från CD?
Har du testat högerklick > lägg till i moln (förslag i inlägg #3) ?
eller menyn Arkiv > Bibliotek > Uppdatera iCloud-musikbiblioteket?

Om du ska lägga till en låt som inte finns i Apples musikbibliotek till en annan enhet måste man
1) Läsa in den från t.ex CD till iTunes på datorn i ett format som funkar i iCloud (AAC eller MP3 > 96 Kbps)
2) Få den uppladdad till molnet (och där upptäckte du att du inte hade icloud musikbibliotek aktiverat på datorn där du har originalfilen?)
3) Sedan kan låten spelas på andra enheter, strömmande eller man kan välja att spara den lokalt på enheten.

Det kan underlätta om du har på kolumnen som visar låtars status.
Lägga till musik från din egen samling i Apple Music-biblioteket
Om symboler och statusar i iCloud-musikbiblioteket

Ursprungligen av barbapappa_86:

Som jag nämnde innan, jag tror att respektive familjemedlem behöver ett eget konto till er Mac.

Japp, har funderat på det. Det skulle kunna vara så, men då har man ett annat problem som man som "normal" användare inte ska behöva brottas med:
- iTunes-biblioteket som man fortfarande vill ha gemensamt (man vill ju inte ha all musik på två ställen) måste specialbehandlas i delade mappar. Det fixar ingen normal användare (och jag tycker inte om speciallösningar så jag vill helst slippa mecka med det). Detta har alltid varit ett problem med Apples lösning på Musik såväl som Bilder, och iCloud ML var tänkt att lösa detta problem såvitt jag har förstått.
- Vidare så står det specifikt på Apples hjälpsidor att det är iCloud Music Library som gäller för att dela musik.
- Det fungerade tidigare. (Detta är ett trist argument som jag i vanliga fall ratar, men man ska inte göra en tjänst sämre/krångligare när man förändrar den)

Om jag orkar, så ska jag prova att skapa en egen användare för dottern, men felet ligger definitivt på iCloud ML-nivå. Om vi plockar bort "Importera CD"-aspekten så ska ju hon fortfarande ha tillgång till hela biblioteket via familjedelning och iCloud ML, eller hur? Och det har hon inte.

(En av anledningarna till att jag släppte Spotify var för att jag inbillade mig att allt skulle bli enklare när all musik låg på samma ställe. Tji fick jag (och många med mig). Jag är helt enkelt jäkligt besviken på Apple.)

Ursprungligen av carlsson:

Japp, har funderat på det. Det skulle kunna vara så, men då har man ett annat problem som man som "normal" användare inte ska behöva brottas med:
- iTunes-biblioteket som man fortfarande vill ha gemensamt (man vill ju inte ha all musik på två ställen) måste specialbehandlas i delade mappar. Det fixar ingen normal användare (och jag tycker inte om speciallösningar så jag vill helst slippa mecka med det). Detta har alltid varit ett problem med Apples lösning på Musik såväl som Bilder, och iCloud ML var tänkt att lösa detta problem såvitt jag har förstått.
- Vidare så står det specifikt på Apples hjälpsidor att det är iCloud Music Library som gäller för att dela musik.
- Det fungerade tidigare. (Detta är ett trist argument som jag i vanliga fall ratar, men man ska inte göra en tjänst sämre/krångligare när man förändrar den)

Om jag orkar, så ska jag prova att skapa en egen användare för dottern, men felet ligger definitivt på iCloud ML-nivå. Om vi plockar bort "Importera CD"-aspekten så ska ju hon fortfarande ha tillgång till hela biblioteket via familjedelning och iCloud ML, eller hur? Och det har hon inte.

(En av anledningarna till att jag släppte Spotify var för att jag inbillade mig att allt skulle bli enklare när all musik låg på samma ställe. Tji fick jag (och många med mig). Jag är helt enkelt jäkligt besviken på Apple.)

Det här googlade jag fram gällande ett och samma bibliotek för alla användare:

Citat:

Quit iTunes.Move your entire /Music/iTunes/ folder to /Users/Shared/.Hold Option and launch iTunes.Select Choose library and select /Users/Shared/iTunes/ folder.Quit iTunes. Login with other user.Hold Option and launch iTunes.Select Choose library and select /Users/Shared/iTunes/ folder.Quit iTunes. Repeat A, B, C & D for each user.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-28 13:12
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det här googlade jag fram gällande ett och samma bibliotek för alla användare:

Men nu tycker jag att ni i tråden blandar ihop Apple Music (där all delning måste ske via iCloud musikbibliotek) med traditionell iTunes (med lokal lagring/synk och ev Hemmadelning). Blir det inte rörigt utifrån vad TS (som har Apple Music med familjekonto) försöker lösa?

Om man vill använda Apple Music på en enhet kan man inte även synka lokalt via iTunes. Antingen eller, tyvärr. Alltså måste man se till att alla låtar man vill dela verkligen finns i molnet (antingen Apple redan har dem eller man laddar upp sin unika lokala fil från en dator). Och det ska funka bra med Familjekonto också, vad jag förstår.

Ursprungligen av IngoX:

Men nu tycker jag att ni i tråden blandar ihop Apple Music (där all delning måste ske via iCloud musikbibliotek) med traditionell iTunes (med lokal lagring/synk och ev Hemmadelning). Blir det inte rörigt utifrån vad TS (som har Apple Music med familjekonto) försöker lösa?

Om man vill använda Apple Music på en enhet kan man inte även synka lokalt via iTunes. Antingen eller, tyvärr. Alltså måste man se till att alla låtar man vill dela verkligen finns i molnet (antingen Apple redan har dem eller man laddar upp sin unika lokala fil från en dator). Och det ska funka bra med Familjekonto också, vad jag förstår.

Grundproblemet är egentligen att jag inte kan importera en CD på mitt konto, och dela ut den skivan till övriga familjemedlemmar.

Ursprungligen av IngoX:

Men nu tycker jag att ni i tråden blandar ihop Apple Music (där all delning måste ske via iCloud musikbibliotek) med traditionell iTunes (med lokal lagring/synk och ev Hemmadelning). Blir det inte rörigt utifrån vad TS (som har Apple Music med familjekonto) försöker lösa?

Om man vill använda Apple Music på en enhet kan man inte även synka lokalt via iTunes. Antingen eller, tyvärr. Alltså måste man se till att alla låtar man vill dela verkligen finns i molnet (antingen Apple redan har dem eller man laddar upp sin unika lokala fil från en dator). Och det ska funka bra med Familjekonto också, vad jag förstår.

Jag kanske missförstår. Köper man familjedealen till AM så lägger man väl till andra Apple-IDn som tjänsten ska delas med? Om ja, då ser jag inte problematiken med mitt förslag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-28 16:20

Här är några fler felsökningstips om man inte får familjedelning och Apple Music att funka
Om du inte kan se innehåll som delats med Familjedelning

MEN

Ursprungligen av carlsson:

Grundproblemet är egentligen att jag inte kan importera en CD på mitt konto, och dela ut den skivan till övriga familjemedlemmar.

Du har nog helt rätt om grundproblemet, jag har inte själv famijedelning. Det tillåter bara att du delar köpt innehåll, inte "egetuppladdat" om jag tolkar detta rätt

Citat:

Vilken typ av innehåll kan jag dela med Familjedelning?

Det här kan du inte dela

• Låtar som lagts till i iTunes-matchning från en plats utanför iTunes Store.

Kan en lösning runt detta vara att skapa ett eget användarkonto på datorn för dottern bara för att i ett iTunes inloggat med hennes apple-id läsa in filerna från skivan och ladda upp till hennes egna iCloud Musikbibliotek. Och göra likadant med alla övriga familjemedlemmar som vill ha er ärligt inköpta skiva tillgänglig tillsammans med all övrig musik ni i övrigt delar genom familjedelning och Apple Music

Onödigt krångligt, antar att det är rättighetsfrågor som styr detta. Det är ju sånt som våra privatkopieringsavgifter ska täcka, men där har inte lagen hängt med som bara tar ut inkomster från fysisk lagring och inte känner till molntjänster...

Jag har till slut hittat en fin guide som förhoppningsvis hjälper mig: http://www.imore.com/cant-get-family-sharing-...

Kommer kolla igenom detta när jag kommer hem och återkopplar sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-28 17:09
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag kanske missförstår. Köper man familjedealen till AM så lägger man väl till andra Apple-IDn som tjänsten ska delas med? Om ja, då ser jag inte problematiken med mitt förslag.

Ok, jag reagerade bara på att ditt tips i inlägg #17 ju är det man gör när man delar ett lokalt iTunes-bibliotek mellan flera användare på samma dator, och här gällde det att få iCloud-biblioteket att funka.

Men du kanske tänkte en liknande workaround på grundproblemet som jag gjorde i inlägg #21? Alltså att det skulle vara ett sätt för varje familjemedlem att via ett eget användarkonto i OS X och iTunes på datorn kunna ladda upp icke köpta mp3-filer till sitt eget iCloud-bibliotek. Om det är så att icke köpta filer måste vara i en liten privat del i varje användares iCloud musikbibliotek och inte kan delas inom familjen.

Ursprungligen av carlsson:

Jag har till slut hittat en fin guide som förhoppningsvis hjälper mig: http://www.imore.com/cant-get-family-sharing-...

Kommer kolla igenom detta när jag kommer hem och återkopplar sen.

Bra guide. Det ÄR krångligt. Hoppas du får allt som kan funka med iCloud musikbiblioteket att börja lira!

Men grundproblemet kvarstår nog som jag förstår det nu. Om du i ditt iTunes-konto läser in en fysisk CD-skiva (som inte finns i Apple Music) och laddar upp till ditt iCloud musikbibliotek kommer du själv ha tillgång till den skivan på dina egna iOS-enheter. Men de övriga familjemedlemmarna kommer inte få tillgång till den. För att få det behöver de "själva" (eller du åt dem med separata användarkonton på din dator) ladda upp den skivan till sitt iCloud musikbibliotek. Gissningar från min sida alltså...

Ursprungligen av IngoX:

Ok, jag reagerade bara på att ditt tips i inlägg #17 ju är det man gör när man delar ett lokalt iTunes-bibliotek mellan flera användare på samma dator, och här gällde det att få iCloud-biblioteket att funka.

Men du kanske tänkte en liknande workaround på grundproblemet som jag gjorde i inlägg #21? Alltså att det skulle vara ett sätt för varje familjemedlem att via ett eget användarkonto i OS X och iTunes på datorn kunna ladda upp icke köpta mp3-filer till sitt eget iCloud-bibliotek. Om det är så att icke köpta filer måste vara i en liten privat del i varje användares iCloud musikbibliotek och inte kan delas inom familjen.

Eller det jag skrev i inlägg #9?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-28 23:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Eller det jag skrev i inlägg #9?

Exakt! Men jag fattade inte vad du menade då. Det du skriver på en rad behöver jag 4 rader för...

  • Avstängd
  • 2016-04-29 00:16

Ser att jag inte behöver svara utan du har fått bra svar och guidning

1
Bevaka tråden