Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Göra pdf i A0- när dokumentet är i A1-format

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett skyltoriginal i InDesign CS6. Dokumentet är i A1-format. Nu när det börjar bli hög tid för tillverkning har vi bestämt oss för att göra skylten i A0-format. Hur gör man det smidigast? Jag vill helst göra det själv och inte låta tillverkaren dra upp formatet, vilket de kan, men helst inte vill ta ansvar för.

Jag har hela CS6-sviten. Kan Acrobat Pro eller Distiller vara användbara?

Antingen så printar du ut till Distiller/PDF, eller så gör du ett nytt A0-dokument, monterar det gamla InDesign-dokumentet, skalar upp och exporterar direkt till PDF

Eller du

  1. skapar en kopia av InDesign dokumentet, lägger till en ny suffix typ <namn>_A0.indd.

  2. ändrar dokumentstorleken från A1 till A0.

  3. markerar samtliga objekt och skalar upp till A0.

P.S. vissa texter kan du låta bli att skala upp, t.ex. copyright text eller liknande. Där flyttar du bara texten till den nya platsen som motsvarar den gamla platsen, t.ex. nedersta vänstra hörnet av arken/dokumentet.

Detta borde ge ett perfekt resultat speciellt om du anänvder dig av vektoriserade linjer, illustrationer, logon osv. Vanlig text är ju också vektoriserade. Har du bitmappade bilder/illustrationer sjunker ju bildens dpi – men har bilden/illustrationen tillräckligt högupplösning/stort så blir det inte så stor skillnad.)

Håller också med om att skapa en kopia av InD-dokumentet och sedan skala upp innehållet på rätt pappersstorlek där. Men egentligen är det väl inga problem normalt sett att du skickar över din A1 och ber tryckarn att köra ut den på A0? Har jag gjort massor av gånger med exvis A3-omgångar av A1/A0-planscher, fysiskt mindre (och därmed billigare) upplagor av kompendier/rapporter osv.

Det enda som kan vara lite lurigt är om man vill ha skalenliga ritningar. Men då måste man ju å andra sidan göra alla formathopp i två steg (1:50 på en A1 blir 1:100 på en A3, exvis). Då gäller det att tryckarn gör förstoringar/förminskningar i rätt %, och inte bara en slafsig "fit to page".

1
Bevaka tråden