Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra av sig med mejl som innehåller virus

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått 2 mejl som innehåller virus om man klickar på länken inuti mejlen. På vilket sätt är bäst att kasta dem?
Delete
Ta bort från servern
Markera som skräppost
Spärra avsändare

Alla fyra sakerna.

Ursprungligen av keptang:

Alla fyra sakerna.

Jag vill gärna ha dem bort från mitt system men det avgör inte sättet?
Hamnar dessa melj i temp.mappen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 13:49
Ursprungligen av calinou:

Jag har fått 2 mejl som innehåller virus om man klickar på länken inuti mejlen. På vilket sätt är bäst att kasta dem?
Delete
Ta bort från servern
Markera som skräppost
Spärra avsändare

I Mail på datorn: Kasta (flytta till papperskorgen i Mail) högerklicka på papperskorgen i Mail och välj Radera borttagna objekt. Om det är ett IMAP-konto så raderas det då också från servern. Om det är ett POP-konto kan det finnas kvar på mailservern den tid du ställt in att det ska finnas kvar...

Om det är t.ex ett Gmail-konto kan du via webmailen rapportera mailet som skräp så hamnar avsändaren småningom på deras svartlista och spärras för alla. Är det en icloud-mail kan du vidarebefordra mailet till [email protected]

Ursprungligen av IngoX:

I Mail på datorn: Kasta (flytta till papperskorgen i Mail) högerklicka på papperskorgen i Mail och välj Radera borttagna objekt. Om det är ett IMAP-konto så raderas det då också från servern. Om det är ett POP-konto kan det finnas kvar på mailservern den tid du ställt in att det ska finnas kvar...

Om det är t.ex ett Gmail-konto kan du via webmailen rapportera mailet som skräp så hamnar avsändaren småningom på deras svartlista och spärras för alla. Är det en icloud-mail kan du vidarebefordra mailet till [email protected]

Jag har allting i Outlook så det blir att man först raderar mejlet och sedan tömmer papperskorgarna för resp. e-post adress. Sedan verkar det hamna hela tiden "recovered files" - från min Outlook - i datoren:s papperskorg också. Inte vet jag varför eftersom jag har inte själv lagt dessa filer där. Men det är väl att tömma ur där också?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 17:05
Ursprungligen av calinou:

Jag har allting i Outlook så det blir att man först raderar mejlet och sedan tömmer papperskorgarna för resp. e-post adress. Sedan verkar det hamna hela tiden "recovered files" - från min Outlook - i datoren:s papperskorg också. Inte vet jag varför eftersom jag har inte själv lagt dessa filer där. Men det är väl att tömma ur där också?

Det är bara att tömma. Det är tillfälliga filer Outlook inte behövt längre. När du startade om OS X hamnade de i papperskorgen.

Virusinfekterade mejl från Postnord skickas fortfarande på min comhem-adress fast jag har tagit bort dem som man ska. Vad kan det bero på?

Ursprungligen av calinou:

Virusinfekterade mejl från Postnord skickas fortfarande på min comhem-adress fast jag har tagit bort dem som man ska. Vad kan det bero på?

Du har spärrat avsändare och markerar som skräppost? Kontakta ComHem isf.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-26 08:52
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har spärrat avsändare och markerar som skräppost? Kontakta ComHem isf.

Via https://www.comhem.se/kundservice/support/bre...

eller så kör du gmail så du slipper sån skit.

Ursprungligen av reboot81:

Via https://www.comhem.se/kundservice/support/bre...

eller så kör du gmail så du slipper sån skit.

Tack för tipset. Visst inte att det fanns...... Jag ska meddela dem på abuse. Det verkar som det kommer upp med Postnord varje gång jag gör beställningar på Internet som ska levereras.
Jag förstår mig inte alls så bra teknisk på det där och det är någon annan som har lagt upp allting men försöker avveckla den dvs hänvisar/pekar till en gmail men tror inte att jag kan ta bort den helt och hållet eftersom måste väl ha en comhem i botten för mailin/mailout på min Outlook? I varje fall har jag massor med mappar/e-post i min comhem/inbox som jag vill ha kvar.

Ursprungligen av calinou:

Jag förstår mig inte alls så bra teknisk på det där och det är någon annan som har lagt upp allting men försöker avveckla den dvs hänvisar/pekar till en gmail men tror inte att jag kan ta bort den helt och hållet eftersom måste väl ha en comhem i botten för mailin/mailout på min Outlook? I varje fall har jag massor med mappar/e-post i min comhem/inbox som jag vill ha kvar.

Är det IMAP så vidarebefodrar mailservern till din Gmail, då kan du ta bort kontot från din Outlook.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-26 13:20
Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset. Visst inte att det fanns...... Jag ska meddela dem på abuse. Det verkar som det kommer upp med Postnord varje gång jag gör beställningar på Internet som ska levereras.
Jag förstår mig inte alls så bra teknisk på det där och det är någon annan som har lagt upp allting men försöker avveckla den dvs hänvisar/pekar till en gmail men tror inte att jag kan ta bort den helt och hållet eftersom måste väl ha en comhem i botten för mailin/mailout på min Outlook? I varje fall har jag massor med mappar/e-post i min comhem/inbox som jag vill ha kvar.

Har inget att göra med vad du beställer på nätet. 50% av alla mail är spam. 99% av dessa rensar Gmail bort.
Varför köra med @comhem.se? Finns enligt mig inget med den tjänsten som slår konkurrenterna. Kommer inte ens nära. Vad får man, 200MB per brevlåda? Ett skämt. Speciellt när man som Comhemkund betalar för det.

1
Bevaka tråden