Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote Desktop på Mac, ett problem med feljusterad bild

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder Remote Desktop från min MacBook Air till min PC Win 8 på jobbet och detta har fungerat förvånansvärt bra under lång tid.
Nu har dock ett problem uppstått sedan Remote-appen uppdaterades och det är att skärmbilden ligger typ 5-10 mm för högt så att jag inte ser hela övre menyraden medan det är en svart rand längst ner i bild när jag loggar in på PC:n.

Kan inte hitta någonstans var man justerar detta och när jag kollar med min kollega som använder samma program så har han inte samma problem.

Är det någon som vet hur man gör?
Det är Microsoft Remote Desktop som jag använder i kombination med en VPN.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-20 09:02
Ursprungligen av kjellebelle:

Kan inte hitta någonstans var man justerar detta och när jag kollar med min kollega som använder samma program så har han inte samma problem.

Och han använder samma versioner i båda ändar som du?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-20 09:34

Eftersom att felet uppkom efter en uppdatering hade jag rekommenderat att du felrappoterar detta. Googlar du runt lite borde du hitta att fler har samma problem, om det är ett fel som uppkom pga. en uppdatering dvs.

Ursprungligen av frazze:

Och han använder samma versioner i båda ändar som du?

Såvitt jag vet är det samma version.

Ursprungligen av kladda:

Eftersom att felet uppkom efter en uppdatering hade jag rekommenderat att du felrappoterar detta. Googlar du runt lite borde du hitta att fler har samma problem, om det är ett fel som uppkom pga. en uppdatering dvs.

Var felanmäler man, till Apple eller Microsoft?

Ursprungligen av kjellebelle:

Var felanmäler man, till Apple eller Microsoft?

Apple skulle jag säga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-04-20 11:21
Ursprungligen av barbapappa_86:

Apple skulle jag säga.

Hmm jag hade nog sagt Microsoft då MS Remote Desktop är deras app och problemet uppkom när han uppdaterade just den appen.

Sen såklart, man kan ju felanmäla till båda

Ser att Kjell redan startat en tråd på MS supportforum. Vi får hålla tummarna att han får några vettiga svar

Ursprungligen av kladda:

Hmm jag hade nog sagt Microsoft då MS Remote Desktop är deras app och problemet uppkom när han uppdaterade just den appen.

Sen såklart, man kan ju felanmäla till båda

Ser att Kjell redan startat en tråd på MS supportforum. Vi får hålla tummarna att han får några vettiga svar

Ah, ok Trodde det var Apples program som han använde.

Ursprungligen av kjellebelle:

...skärmbilden ligger typ 5-10 mm för högt så att jag inte ser hela övre menyraden medan det är en svart rand längst ner i bild när jag loggar in på PC:n...

Vilken version av OS X kör du?
Vilka åtgärder har du testat?

Jag hade provat att ställa om upplösningen i inställningarna i Remote Desktop, och sedan nästa gång ställt tillbaka den till rätt upplösning igen. Det kanske hjälper.

Och här är några standardknep:
- Starta om datorn.
- Prova om det beter sig likadant på en annan användare i datorn.
- Städa lite i systemet genom att installera senaste OS X-uppdateringen en gång till - och då helst använda combo-versionen av uppdateringen.

Kan tillägga att jag kör Microsoft Remote Desktop (uppdaterad till aktuell version), via VPN, från en fullt uppdaterad Mac (dvs 10.11.4) mot en dator som kör en fullt uppdaterad Windows 10 - och har inte det här problemet.

Ursprungligen av kladda:

Hmm jag hade nog sagt Microsoft då MS Remote Desktop är deras app och problemet uppkom när han uppdaterade just den appen.

Sen såklart, man kan ju felanmäla till båda

Ser att Kjell redan startat en tråd på MS supportforum. Vi får hålla tummarna att han får några vettiga svar

Inget svar ännu...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X kör du?
Vilka åtgärder har du testat?

Jag hade provat att ställa om upplösningen i inställningarna i Remote Desktop, och sedan nästa gång ställt tillbaka den till rätt upplösning igen. Det kanske hjälper.

Macen har senaste OS 10.11.4.
Jag kan se upplösningsvarianterna i Remoteappen, men det går inte att ändra något så vitt jag begriper (och det är inte mycket).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och här är några standardknep:
- Starta om datorn.
- Prova om det beter sig likadant på en annan användare i datorn.
- Städa lite i systemet genom att installera senaste OS X-uppdateringen en gång till - och då helst använda combo-versionen av uppdateringen.

Kan tillägga att jag kör Microsoft Remote Desktop (uppdaterad till aktuell version), via VPN, från en fullt uppdaterad Mac (dvs 10.11.4) mot en dator som kör en fullt uppdaterad Windows 10 - och har inte det här problemet.

Omstartad flera gånger.
Finns bara en användare.
Felet uppstod när appen uppdaterades, inte datorn.
Jag har som sagt Win8 och det suger ju annars också.

Ursprungligen av kjellebelle:

Finns bara en användare.

Då skapar du en ny och testar på den

Ursprungligen av kjellebelle:

...Felet uppstod när appen uppdaterades, inte datorn...

Jo, det är jag fullt medveten om, men det kan ändå vara någon systemfil som blivit trasig. Så tipset att ominstallera senaste OS X-uppdateringen gäller ändå.

10.11.4 combo

Ursprungligen av kjellebelle:

...går inte att ändra något så vitt jag begriper (och det är inte mycket)...

Sitter inte framför Macen nu, så jag kan inte guida i detalj just nu. Men om du har fjärrskrivbordet öppet, så måste du stänga det. Det går inte att ändra inställningar så länge det är öppet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-20 17:45
Ursprungligen av kjellebelle:

Såvitt jag vet är det samma version.

Och då tänker jag på Mac OS X, Microsoft Remote Desktop (OS X), Windows. Eller är det några fler program som är inblandade? Jag ställer frågan lite tydligare för jag fick intrycket att du bara svarade för Microsoft Remote Desktop.

Detta är ett problem med senaste versionen av Microsoft remote desktop for Mac.
Är felanmält.

Har märkt att det händer oftare om man sitter med en 16:10-skärm och mer sällan med en 16:9.

Väntar på permanent fix men under tiden när det händer mig trycker jag CMD+1 två gånger för att hoppa till fönster och sedan fullskärmsläge igen.

Då blir det normal bild igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-20 19:48

Så sent som 2013-2015 tror jag så kunde inte Microsoft Remote Desktop läsa dom tillgängliga upplösningarna på bildskärmen för Mac OS X utan förlitade sig på de som existerade inom Windows-världen...

Ursprungligen av Borttaget:

Detta är ett problem med senaste versionen av Microsoft remote desktop for Mac.
Är felanmält.

Har märkt att det händer oftare om man sitter med en 16:10-skärm och mer sällan med en 16:9.

Väntar på permanent fix men under tiden när det händer mig trycker jag CMD+1 två gånger för att hoppa till fönster och sedan fullskärmsläge igen.

Då blir det normal bild igen.

Detta ska jag testa imorgon, tack i förväg!!

Senast redigerat 2018-07-23 14:56
Ursprungligen av Borttaget:

Detta är ett problem med senaste versionen av Microsoft remote desktop for Mac.
Är felanmält.

Har märkt att det händer oftare om man sitter med en 16:10-skärm och mer sällan med en 16:9.

Väntar på permanent fix men under tiden när det händer mig trycker jag CMD+1 två gånger för att hoppa till fönster och sedan fullskärmsläge igen.

Då blir det normal bild igen.

TJOHOO!! Detta funkade, tusen tack!

Senast redigerat 2018-07-23 14:56
1
Bevaka tråden