Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för att snabba upp en MBP?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite inspiration
har en macbook pro tidig 2011
lite trög men fungerar bra ändå
skall man byta ut den
rensa den....gillar storleken på skärmen men den är lite tung
i-landsproblem?men...
pc defragmenterade man
finns det något liknande till mac?
Lisa

Senast redigerat 2016-04-21 08:02
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-19 20:15

Sätt in en SSD. Blir snabbare än när du köpte den.

ok häftigt, jag byter alltså ut disken helt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-19 20:59

Ja, eller så byter du ut superdriven mot en SSD.

Ursprungligen av reboot81:

Ja, eller så byter du ut superdriven mot en SSD.

Tack för tipsen nu har jag lite och fundera på!:)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-19 21:50
Ursprungligen av villaglantan:

Tack för tipsen nu har jag lite och fundera på!:)

Japp. Beställ en sån här och en SSD för en tusenlapp, skruva isär och montera ihop. OBS, läs kommentarerna i länken, man behöver inte skruva isär så mycket som guiden påstår.

Gillar du att använda plastskivor så kan du stoppa in superdriven i en sån här. Eller köpa en ny extern DVD för ca 300kr.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-21 09:54

Jag hade inte satt SSD'n istället för superdriven, den kontakten är bara s-ata 2 och kommer begränsa en SSD.

I med mer ram också om den bara har 4GB, datorn klarar 16GB.

Kolla även denna tråd om du inte redan sett den: http://www.99mac.se/forum/t/317491-koplage-pa...

Lätt som en plätt

Du går till claes olsson och köper ett set elektronikskruvmejslar, och ett bändarverktyg i plast.
Köp en ny SSD, rekommenderar ca 500 MB, kostar ca 1700kr, en 2.5", finns på mediamarkt, claes ohlsson, eller teknikmagasinet t ex. Jag köpte en SanDisk Ultra Pro 480 GB.
Sedan köper du en USB-docka/hårddiskkabinett, du rensar ur din gamla hårddisk tills du bara har kvar det du vill föra över till den nya, sätter i den nya hårddisken i USBdockan - kopplar in den i din gamla dators USB och klonar hårddisken med bootfunktion, enklast genom att ladda ner programmet SuperDuper här
Sedan köper du två DDR 3 RAM-minnen på 8GB styck, 204 pins 1333Mhz eller 1600 Mhz, kompatibla med PC3-10600. Kostar ca 700kr styck. Finns på Kjell & Co. Sedan går du hem, och följer den här manualen:
iFixit
Busenkelt. Tar 10 min, och jag hade aldrig öppnat en dator någonsin innan detta. Ungefär lika tekniskt svårt som att borsta tänderna och klippa naglarna.

Lycka till

Ursprungligen av villaglantan:

Lite inspiration
har en macbook pro tidig 2011
lite trög men fungerar bra ändå
skall man byta ut den
rensa den....gillar storleken på skärmen men den är lite tung
i-landsproblem?men...
pc defragmenterade man
finns det något liknande till mac?
Lisa

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-22 11:45
Ursprungligen av simonp:

och ett bändarverktyg i plast.

Behövs inte på en 2011.

Ursprungligen av Json_81:

Behövs inte på en 2011.

... och om man nån gång skulle behöva denna "spudger" som det också kallas (*host* iBook G4 *host*), så går det också bra med ett utrangerat kredit-/plastkort!

Ursprungligen av Json_81:

Behövs inte på en 2011.

Jo för att bända bort strömkontakten i batteriet. Annars behövs den intese exempel

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-22 23:12
Ursprungligen av simonp:

Jo för att bända bort strömkontakten i batteriet. Annars behövs den intese exempel

Vet inte riktigt vad du menar.
Jag har en late 2011 som jag satt in 16GB ram, 256GB SSD och bytt superdrive mot en "optibay" där jag har en 750GB vanlig disk.
Har gjort samma sak på en 2010 och även en skruvat i en gammal ibook där det vore bra med en sån plastgrej, gick bra utan även på dem utan.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-23 00:52
Ursprungligen av Json_81:

Vet inte riktigt vad du menar.
Jag har en late 2011 som jag satt in 16GB ram, 256GB SSD och bytt superdrive mot en "optibay" där jag har en 750GB vanlig disk.
Har gjort samma sak på en 2010 och även en skruvat i en gammal ibook där det vore bra med en sån plastgrej, gick bra utan även på dem utan.

Samma här bytt på 2009, 2010, 2011 och klarat mig fint utan något specialverktyg.

Vad gäller batteriet har jag lossat på kontakten någon gång, men det är inte nödvändigt, så länge man inte sluter någon krets med skruvmejslarna. Hur man nu skulle lyckas med det. Känns bara som ett dumt moment - att riskera sabba batterikontakten/sladden.

Det här (och sugpropparna till iMac) grundar sig i att ifixit är en så etablerad och ofta citerad källa för reparationer av Macar. Varken en sprudger eller sugproppar behövs, men de genererar intäkter till ifixit.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-23 16:41
Ursprungligen av johan_tanying:

... och om man nån gång skulle behöva denna "spudger" som det också kallas (*host* iBook G4 *host*), så går det också bra med ett utrangerat kredit-/plastkort!

Japp, men till just G4'an kan nog en spudger vara bra, minns att jag svor en massa när jag fipplade runt den med ett kreditkort.

Ursprungligen av Json_81:

Japp, men till just G4'an kan nog en spudger vara bra, minns att jag svor en massa när jag fipplade runt den med ett kreditkort.

Pfft... Du hade inte den rätta knycken!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-04-24 22:09
Ursprungligen av johan_tanying:

Pfft... Du hade inte den rätta knycken!

Det hade jag nog, löste ju det

TACK!!

TACK Alla för tipsen!!
Om ett tag skall jag titta lite djupare på detta. hör av mig hur det gick..../Lisa

Ursprungligen av villaglantan:

Lite inspiration
har en macbook pro tidig 2011
lite trög men fungerar bra ändå
skall man byta ut den
rensa den....gillar storleken på skärmen men den är lite tung
i-landsproblem?men...
pc defragmenterade man
finns det något liknande till mac?
Lisa

Ursprungligen av simonp:

Du går till claes olsson och köper ett set elektronikskruvmejslar, och ett bändarverktyg i plast.
Köp en ny SSD, rekommenderar ca 500 MB, kostar ca 1700kr, en 2.5", finns på mediamarkt, claes ohlsson, eller teknikmagasinet t ex. Jag köpte en SanDisk Ultra Pro 480 GB.
Sedan köper du en USB-docka/hårddiskkabinett, du rensar ur din gamla hårddisk tills du bara har kvar det du vill föra över till den nya, sätter i den nya hårddisken i USBdockan - kopplar in den i din gamla dators USB och klonar hårddisken med bootfunktion, enklast genom att ladda ner programmet SuperDuper här
Sedan köper du två DDR 3 RAM-minnen på 8GB styck, 204 pins 1333Mhz eller 1600 Mhz, kompatibla med PC3-10600. Kostar ca 700kr styck. Finns på Kjell & Co. Sedan går du hem, och följer den här manualen:
iFixit
Busenkelt. Tar 10 min, och jag hade aldrig öppnat en dator någonsin innan detta. Ungefär lika tekniskt svårt som att borsta tänderna och klippa naglarna.

Lycka till

Tack skall bli spännande!

1
Bevaka tråden