Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera osx på en andra disk (ny ssd)?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av lellesamor:

nej klonat igen. Startar med extern SATA men inte intern. Vad är fel?

fortsätter strula. Försökte Installerade ssd på macbook pro via en annan macbook pro och "firewire", Har gjort så många gånger på jobbet men fan att inte går på min egen dator. Sen tänkte jag att jag tar jag min time-machine backup och installera om mina filer. Men kommer inte så långt.

Nu har jag snart provat allt.

Försökt klona via CCC utan resultat.
Försökt klona via verktygsprogram / skivverktyg
Försökt klona via extern klonings produkt. SATA mot SATA
Installera via USB sticka.
Återställa via nätet.
Återställa via datorn
Återställa via Time Machine
Inget som fungerar.

Skrivit och fått byta SSD med dustin om det var någon fel på SSD från Samsung. 850 1TB

Fick en ny och gjort allt detta ovan igen utan att lyckas.

Nu sitter jag och skriver detta på datorn med vanliga hårddisken installerad.

Varför kan jag inte starta den med SSD när jag uttryckligen kan starta den med en extern kabel om jag klonat den med den externa lösningen?

Senast redigerat 2016-04-15 22:36
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 23:12

Kan ju kanske vara så att det är fel på din dator? Inte helt ovanligt att flexkabeln (datakablen till hårddisken/SSDn) är halvkass på MBP.
Felet visar sig först när man försöker använda en annan disk.
Som du säger, systemet startar med extern sladd, men inte via den externa.
Vad har du för dator?

Ursprungligen av reboot81:

Kan ju kanske vara så att det är fel på din dator? Inte helt ovanligt att flexkabeln (datakablen till hårddisken/SSDn) är halvkass på MBP.
Felet visar sig först när man försöker använda en annan disk.
Som du säger, systemet startar med extern sladd, men inte via den externa.
Vad har du för dator?

MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
2,9 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3
Intel HD Graphics 4000 1536 MB

Jo jag läser nu om att SATAkabeln kan vara "trasig" verkar vara ganska vanligt på denna modell. Kan man köpa en sådan eller är det att lämna in datorn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 23:27

Du har en
Model Identifier: MacBookPro9,2
Model Number: A1278

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...
http://www.ebay.com/itm/13-Apple-Macbook-Pro9...
Kolla med macdata.se ?

Har du kvar superdriven i datorn? Du kan ju alltid ersätta den med din SSD, och låta hårddisken sitta kvar. Använd en sån här, kostar som en pizza.

Ursprungligen av reboot81:

Du har en
Model Identifier: MacBookPro9,2
Model Number: A1278

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...
http://www.ebay.com/itm/13-Apple-Macbook-Pro9...
Kolla med macdata.se ?

Har du kvar superdriven i datorn? Du kan ju alltid ersätta den med din SSD, och låta hårddisken sitta kvar. Använd en sån här, kostar som en pizza.

Tack jag har beställt en sådan nu. kring 227kr och det verkar inte supersvårt. Den lilla gula kabeln ser dock lite trassligare ut. Har du gjort detta själv?

Ursprungligen av reboot81:

Du har en
Model Identifier: MacBookPro9,2
Model Number: A1278

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...
http://www.ebay.com/itm/13-Apple-Macbook-Pro9...
Kolla med macdata.se ?

Har du kvar superdriven i datorn? Du kan ju alltid ersätta den med din SSD, och låta hårddisken sitta kvar. Använd en sån här, kostar som en pizza.

angående pizzan? spelar det någon roll vilken som är startup disk?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 23:48
Ursprungligen av lellesamor:

angående pizzan? spelar det någon roll vilken som är startup disk?

Nej. Både superdriveplatsen och hårddiskplatsen kör samma hastighet.
Bytt flexkabel? Nej. Bytt ut superdriven? Ja, på flera MBP.

Ursprungligen av reboot81:

Nej. Både superdriveplatsen och hårddiskplatsen kör samma hastighet.
Bytt flexkabel? Nej. Bytt ut superdriven? Ja, på flera MBP.

Man använder ju inte brännaren direkt längre men jag undervisar i filmhistoria och nyttjar ibland dvd i mina förberedelser samt på resa. Men å andra sidan nyttjar jag då mest arbetsdatorn. Bestställer båda alt så får jag fundera. Rätt lång leverans. Känns som att byta SDriven verkar enklare. Tack så mycket för hjälpen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-16 02:01
Ursprungligen av lellesamor:

Man använder ju inte brännaren direkt längre men jag undervisar i filmhistoria och nyttjar ibland dvd i mina förberedelser samt på resa. Men å andra sidan nyttjar jag då mest arbetsdatorn. Bestställer båda alt så får jag fundera. Rätt lång leverans. Känns som att byta SDriven verkar enklare. Tack så mycket för hjälpen.

Då kan man stoppa in superdriven i en sån här låda. I slutet av Maj

klart

Ursprungligen av reboot81:

Då kan man stoppa in superdriven i en sån här låda. I slutet av Maj

Jag har nu lyckats installera. Det var som många tråda både här och på andra ställen att SATA kabeln var lite trasig. Så nu har är den bytt och datorn startade med nya ssd installerad istället för gamla trötta HD. Nu fick jag ha kvar dvd som jag velat. Är det någon som har glädje av en externt chassi för dvd och en adapter där man kan stoppa ssd istället för dvd. Det var ett säkerhetsinköp från min sida.

Tack för hjälpen Reboot81.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-05-05 17:33
Ursprungligen av lellesamor:

Jag har nu lyckats installera. Det var som många tråda både här och på andra ställen att SATA kabeln var lite trasig. Så nu har är den bytt och datorn startade med nya ssd installerad istället för gamla trötta HD. Nu fick jag ha kvar dvd som jag velat. Är det någon som har glädje av en externt chassi för dvd och en adapter där man kan stoppa ssd istället för dvd. Det var ett säkerhetsinköp från min sida.

Tack för hjälpen Reboot81.

Gott! Du kan lägga in en annons på 99mac's Marknad.

Bevaka tråden