Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt att behålla tid & datum för foton vid kopiering från "Bilder"

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag vill göra backup till min ext hårddisk från Bilder skapas ett nytt datum och tid för bilderna. Istället för att behålla orginalet så blir det ett nytt. Hur kopierar man bilderna och samtidigt kunna behålla denna information?

Vilket datum och tid menar du?

- Menar du själva bildfilens skapandedatum, som du kan se i Finder?

- Eller menar du informationen som är inbäddad i bildens EXIF-data, t.ex. när och var bilden togs?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-06 17:13

Tror på Finder-infon...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket datum och tid menar du?

- Menar du själva bildfilens skapandedatum, som du kan se i Finder?

- Eller menar du informationen som är inbäddad i bildens EXIF-data, t.ex. när och var bilden togs?

Ursprungligen av frazze:

Tror på Finder-infon...

Ja finder infon! det som kommer upp när man går in på infon på varje bild

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-06 17:23
Ursprungligen av rakepang:

När jag vill göra backup till min ext hårddisk från Bilder skapas ett nytt datum och tid för bilderna. Istället för att behålla orginalet så blir det ett nytt. Hur kopierar man bilderna och samtidigt kunna behålla denna information?

Ska du göra backup bör du nog se till att hela biblioteksfilen säkerhetskopieras. Nu låter det som om du försöker exportera ut bilder, och endast bilder till din externa disk.

Ursprungligen av reboot81:

Ska du göra backup bör du nog se till att hela biblioteksfilen säkerhetskopieras. Nu låter det som om du försöker exportera ut bilder, och endast bilder till din externa disk.

Ok, hur?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-06 18:20
Ursprungligen av rakepang:

Ok, hur?

Se till att (valfritt*) program för säkerhetskopiering inkluderar biblioteksfilen.

Jag tänker såhär: du laddar in foton i Bilder.app, och där (eller i mobilen) har du fixat med bilderna. Sen skapar du album, sorterar, lägger till titlar, ansikten osv. Allt det här går du miste om, om (när) datorn krashar/blir stulen. Som du gör nu har du endast har kvar bilderna, vilket inte är fy skam. Men då kan du lika gärna lägga alla bilder i en mapp på datorn och strunta i alla finesser som Bilder.app erbjuder.

Biblioteksfilen, den hittar du genom att gå in i Inställningar för Bilder.app. Första knappen "Visa i Finder".

*Tex Crashplan, gratis.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-06 23:07
Ursprungligen av rakepang:

Ja finder infon! det som kommer upp när man går in på infon på varje bild

Men det är inte den (riktiga) infon som du är intresserad av. Det är den som omskrivits i tråden och som du hittar i EXIF-fältet.

Ursprungligen av frazze:

Men det är inte den (riktiga) infon som du är intresserad av. Det är den som omskrivits i tråden och som du hittar i EXIF-fältet.

Jo det är det nog? Hur kan jag behålla den infon?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-07 08:23
Ursprungligen av rakepang:

Jo det är det nog? Hur kan jag behålla den infon?

Den informationen ändras INTE när du kopierar filerna i Finder.

Ursprungligen av frazze:

Den informationen ändras INTE när du kopierar filerna i Finder.

när jag koperiat ändras tiden till idag vid kopieringstillfället. Se bifogad bild.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-04-07 10:17
Ursprungligen av rakepang:

Jo det är det nog? Hur kan jag behålla den infon?

Det vi pratar om här som "den" är EXIF-infon. Den finns inne i bildfilen och ändras INTE när du kopierar filen. Det du visar i skärmdumpen är FINDER-infon.

Ursprungligen av frazze:

Det vi pratar om här som "den" är EXIF-infon. Den finns inne i bildfilen och ändras INTE när du kopierar filen. Det du visar i skärmdumpen är FINDER-infon.

hur kommer jag åt den infon och kan man applicera den på finder infon?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-07 10:34
Ursprungligen av rakepang:

hur kommer jag åt den infon och kan man applicera den på finder infon?

Öppna bilden i valfritt bildprogram, tex Förhandsvisning. Tryck ⌘+I.

Applicera EXIF-datum till fildatum med EXiftool (sjukt överkurs, men du frågade):

exiftool "-filemodifydate<datetimeoriginal" dinFilMedFelDatum.jpg

-Varför kopiera endast filer från Bilder.app?
-Varför inte göra en riktigt säkerhetskopia?

Ursprungligen av rakepang:

hur kommer jag åt den infon...

Du ser det när du hanterar bilderna i någon app, t.ex Bilder eller iPhoto eller liknande.

Finns även program som bara är till för att titta på EXIF-data, t.ex detta: http://exif-viewer.en.softonic.com/mac

Ursprungligen av rakepang:

...kan man applicera den på finder infon?

Varför är det så viktigt att den informationen syns i Finder? Jobba inte med bilderna i Finder - jobba med dem i ett program i stället - t.ex. Bilder, iPhoto eller Lightroom.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ser det när du hanterar bilderna i någon app, t.ex Bilder eller iPhoto eller liknande.

Finns även program som bara är till för att titta på EXIF-data, t.ex detta: http://exif-viewer.en.softonic.com/mac

Varför är det så viktigt att den informationen syns i Finder? Jobba inte med bilderna i Finder - jobba med dem i ett program i stället - t.ex. Bilder, iPhoto eller Lightroom.

Ja nu ser jag att original infon finns när jag öppnar med tex "Bilder" då spelar det faktiskt ingen roll vad det står i FINDER.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-04-07 18:30

Precis, Finder visar info om filen, inte om bilden. Det är två skilda saker. Det är skillnad på en skokartong och innehållet

Men, även jag har problem med detta då jag importerade samtliga bilder från gamla iPhoto (som hade funktionen att du kunde se själva bildfilerna i Finder) och nu när jag faktiskt inte vill vara låst för all framtid med Bilder (se övriga trådar med problem när de ändrar versioner mm). Just bilder är ju något som man nog om 15-20 år vill kunna sortera på olika sätt och vara fri från olika program.....

OM man nu ändå vill kunna ta ut originalfilen som jag tankat in från antingen en iPhone eller kamera direkt in i Bilder, verkar det som jag inte kan få ut den som en exakt kopia som originalfilen i IPhonen eller kameran (dvs både informationen inbäddad i bildens EXIF-data OCH det datum som visar sig i Finder). Stämmer det???? Och om man kan få ut det, hur gör man i så fall då?

Pratade med en kille på apple-supporten som sa att de hade gjort bilder enklare och att det tyvärr inte gick. Kan det verkligen stämma?

Mycket tacksam för svar.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 16:00
Ursprungligen av macuserswe:

Men, även jag har problem med detta då jag importerade samtliga bilder från gamla iPhoto (som hade funktionen att du kunde se själva bildfilerna i Finder) och nu när jag faktiskt inte vill vara låst för all framtid med Bilder (se övriga trådar med problem när de ändrar versioner mm). Just bilder är ju något som man nog om 15-20 år vill kunna sortera på olika sätt och vara fri från olika program.....

OM man nu ändå vill kunna ta ut originalfilen som jag tankat in från antingen en iPhone eller kamera direkt in i Bilder, verkar det som jag inte kan få ut den som en exakt kopia som originalfilen i IPhonen eller kameran (dvs både informationen inbäddad i bildens EXIF-data OCH det datum som visar sig i Finder). Stämmer det???? Och om man kan få ut det, hur gör man i så fall då?

Pratade med en kille på apple-supporten som sa att de hade gjort bilder enklare och att det tyvärr inte gick. Kan det verkligen stämma?

Mycket tacksam för svar.....

Du kan aldrig lita på att Skapad/Ändrad-datumet för filen som visas i Finder förblir oförändrat. Per definition i ett filsystem, om man exporterar eller kopierar en fil bildas ju en ny fil, och då är det väl inte konstigt om den nya filen får aktuellt datum som skapelsedatum? Detta kan hanteras lite olika i olika funktioner i operativsystemet.

Svaret på din fråga är dock jo, du kan i både nya Bilder och gamla iPhoto få ut filen och behålla den gamla filinformationen som ses av Finder, om du väljer att Exportera som oförändrat original. Om du bara drar ut bilden till skrivbordet eller exporterar i ett komprimerat format blir dagens datum som uppfattas som skapelsedatum för operativsystemet.

Men, om du bygger hela din bildsortering på operativsystemets filinformation och sedan flyttar till en ny dator, kanske med annat OS, vad tror du händer då? Det är därför man låter datum då bilden togs i kameran och annan information om bilden som position, exponering, nyckelord mm vara en del av EXIF-informationen i bildfilen. Den förändras aldrig när du via filsystemet kopierar eller flyttar bilder. Så att du som du vill om 15-20 år kan vara fri och sortera med något annat program...

Stort tack IngoX!!
Fungerade, och nu mycket lugnare. Men var orolig då jag exporterade och fick "dagens" datum på bildfilen SAMT attjag inte hittade funktionen att se bilderna i Finder-strukturen som i iPhoto (vilket iofs var mycket smidigare och kunde bara zippa ihop några mappar och flytta dem direkt i Finder) Men, viktigast var att det fungerade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-10-15 21:04
Ursprungligen av macuserswe:

... SAMT attjag inte hittade funktionen att se bilderna i Finder-strukturen som i iPhoto ....

Bilder fungerar här precis likadant som iPhoto, du kan se hur all information sparas om du högerklickar på Bilder-biblioteket.photoslibrary och väljder Visa paketets innehåll. Men ändra INTE på något där via Finder!

Redigering i Bilder är inte förstörande, man kan alltid ångra och återgå till originalbilden. Om du kikar i mappen Masters så ser du att alla dina bilder finns där, snyggt ordnade i mappar år-månad-dag efter vad jag antar är tillfället de importerades till Bilder. Där finns originalen i tryggt förvar tills du vill ångra gjorda ändringar eller exportera dem.

1
Bevaka tråden