Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac låser sig efter uppdatering av systemet El Capitan

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gjorde misstaget att uppdatera systemet på en Imac som är äldre än 2007. El Capitan fungerar inte på äldre iMacar har jag förstått efteråt. Ingen varning.
Nu står den bara och tuggar. Endast 4 gb arbetsminne. Har tyvärr inte Timemaskin inkopplad.
Hur gör jag för att komma tillbaka till det gamla systemet?
Har med hjälp av skivverktyget gjort en avbildning av hårddisken på extern hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-31 14:29
Ursprungligen av Fransch:

Gjorde misstaget att uppdatera systemet på en Imac som är äldre än 2007. El Capitan fungerar inte på äldre iMacar har jag förstått efteråt. Ingen varning.
Nu står den bara och tuggar. Endast 4 gb arbetsminne. Har tyvärr inte Timemaskin inkopplad.
Hur gör jag för att komma tillbaka till det gamla systemet?
Har med hjälp av skivverktyget gjort en avbildning av hårddisken på extern hårddisk.

Du borde inte ha kunnat installera El Capitan på en inkompatibel mac om du inte gjort några omvägar - som att använda dig av en mac till. Berätta mer hur du gick tillväga och exakt vilken mac det är så kanske vi hittar att det är något annat som är grundproblemet. Alla aluminiumfärgade imacar kan köra OS X 10.11 och 4 GB internminne räcker för vardagsanvändning.

Men ditt problem just nu: du behöver antagligen en alternativ startskiva om nuvarande installation gått snett, eller om hårddisken är trasig.

Vilket system var det innan? Har du tur finns det en fungerande återställningspartition på hårddisken, starta om med alt-R för att starta från den.

Om skivavbilden du gjort av den gamla installationen till den externa HD:n gjordes så att den är bootbar kan du välja den som startskiva om du håller ner alt-tangenten vid uppstart.

Annars får du hitta original-DVD till maskinen eller göra en ny startskiva på usb-minne eller extern HD. Men det senare kräver att du har tillgång till en mac till.

Åkt till Danmark en vecka. Återkommer. Tack för engagemanget!

1
Bevaka tråden