Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åtgärden kan inte fullföljas eftersom ett oväntat fel inträffade (felkod 0)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-28 12:35

Hårddiskstädar och kopierar på lite olika håll.

Förlöper fint hela vägen in i mål. Nästan.

När jag kopierar iMacens hd och min egen Användare, Dokument, så blir det vissa problem.

Först fick jag info om att jag inte hade behörighet att kopiera/hantera alla filerna.
Märkligt då jag har full behörighet överallt.

Hittade en till synes korrekt lösning genom att under Delning och behörigheter välja Använd för inkluderade objekt...

Gör därefter "ny"/kompletterande kopiering av nämnda mapp.
Väljer Slå ihop.
Då dyker nedanstående upp:

Åtgärden kan inte fullföljas eftersom ett oväntat fel inträffade (felkod 0).

Märkligt. Åtgärd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-28 13:46

Du har inte full behörighet, t ex vissa delar av System.
Om du inte är inloggad som root....

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-28 14:01
Ursprungligen av kenjon:

Du har inte full behörighet, t ex vissa delar av System.
Om du inte är inloggad som root....

Hur gör jag då för att få det...?
Mig veterligen är jag även Administrator - och jag kan inte påminna mig att jag vet att jag kan logga in som annat än mig själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-28 14:17

Det är så det ska vara. Vad är det du vill uppnå egentligen? En backup på hela disken görs lämpligast med CarbonCopyCloner eller SuperDuper.
root ska man inte aktivera om man inte har väldigt speciella skäl och vet vad man gör

Ursprungligen av Tommy66:

När jag kopierar iMacens hd och min egen Användare, Dokument, så blir det vissa problem...

Som Kenjon redan påpekat, använd något kloningsverktyg i stället, typ CarbonCopyCloner eller SuperDuper.

Eller använd Unix-kommandon.

Att kopiera användar- och systemmappar manuellt i Finder är en inbjudan till behörighetsproblem - om inte vid själva kopieringen, så senare när mapparna ska användas.

Varför kopierar du de mapparna? Om det är i backup-syfte, så röstar jag återigen på kloningsprogrammen.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-28 16:01
Ursprungligen av kenjon:

Det är så det ska vara. Vad är det du vill uppnå egentligen? En backup på hela disken görs lämpligast med CarbonCopyCloner eller SuperDuper.
root ska man inte aktivera om man inte har väldigt speciella skäl och vet vad man gör

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som Kenjon redan påpekat, använd något kloningsverktyg i stället, typ CarbonCopyCloner eller SuperDuper.

Eller använd Unix-kommandon.

Att kopiera användar- och systemmappar manuellt i Finder är en inbjudan till behörighetsproblem - om inte vid själva kopieringen, så senare när mapparna ska användas.

Varför kopierar du de mapparna? Om det är i backup-syfte, så röstar jag återigen på kloningsprogrammen.

Jag är med på poängerna med att köra CCC, vilket jag nyligen också börjat göra. Å då tänker jag mig det som att jag i första hand tar en sådan totalkopia av min NAS. Å på den, NASen, har jag i första hand då lagt foto/film - för åtkomst remote.

Utöver det så var jag sugen på att lägga till just mina resp hustruns Dokument där, på NASen. Å då gjorde jag en klassisk kopiering i form av drag n drop i Finder. Å det lyckades alltså nästan hela vägen.
Om jag förstår er båda rätt så är det så det skall vara?

Parallellt med detta så har jag också kvar att göra en backup på övrigt av iMacens innehåll, d v s allt utöver nämnda Dokument. Om jag förstår det rätt så är det det som kallas bootable? I syfte att kunna starta upp en helkraschad iMac - "här och nu - jag kan inte vänta". Motsvarande en Revovery-CD fast färskare, ögonblicksbild av backuptillfället.
Att Time Machine inte fixar en sådan situation, rätt?
Å där är jag ännu inte på det klara över om jag på samma destinationsdisk i CCC som jag clonat NASen till, kan backupa även iMacens disk. Partitionering är säkert en väg men om man inte behöver låsa sig vid det så går det kanske ändå, med specifik mapp el dyl. Har upplevt Bombich support som mkt snabb och bra så får väl kolla med dem.

Å på tal om bootable och iMac-recovery så är det kanske bara vissa filer (system?) som i så fall behöver clonas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-30 09:36

Nu blandar och ger du rätt friskt
CCC/SuperDuper bör du använda för att klona din Macs hårddisk. Den blir då bootable. Du behöver inte bry dej om partitionering (eller något annat heller), bara gör en fullständig kopia/klon med hjälp av ett av de programmen.
Att kopiera enbart Dokument till din NAS borde funka utan problem, med Drag/Drop via Finder. Får du problem där kan det bero på en trasig fil (vanligast bildfiler), problem med nätverket (kabel/trådlöst, störningar etc). I sådana fall, kör inte hela Dokument i ett svep, ta några filer i taget. Ett bra system är att ta halva antalet. Går det bra, ta halva antalet av de kvarvarande. Går det bra, ta halva antalet av de kvarvarande, etc.... tills du hittar den fil som ev är trasig.
Vad gäller backup av din NAS kan det bero på vilken NAS du har, modell, version av OS, storlek, etc. Vanligast brukar nog CrashPlan, BlackBlaze etc, vara. Alltså backup via Nätet till ett speciellt bolag. Det kostar lite, men är inte dyra.

1
Bevaka tråden